Hoppa till innehåll

Billig och bra plugg, stål till kråkjakt?


Hipshot

Recommended Posts

Satt och slösurfade, skulle kolla på priserna på Pigeon Extreme.. dyra men fan vet om det inte kan vara värt det?

Skit samma..

Kollade vidare på Torsbohandels och hittade Gamebore Jaguar Competition stål 28 gr us 6.. för 1.46 k skottet.. Detta måste ju vara en rätt jävla lämplig puppa till kråkorna och allsköns krafs?? Speciellt nu när det är ungfågel till stora delar. Skjutit med dessa i 24 gr upplagan och det var BRA åka i dem..

Vore spännande att testa dem faktiskt, tror att de kan fungera bra. När jag röjer kajor på gård nu så kör jag Saga stål trap tycker det fungerar helt okay, tidvis lite mycket liv i dem men ned kommer de iaf. Dessa stålpuppor har ju lite större hagel, marginell skillnad, men något lär det ju göra iaf.

Jag vet inte, ett tips kanske för någon som söker hygglig kråkpuppa? De som jagar kråka och håller sig inom normala håll typ inom 35 lär kunna skjuta med dessa plugg hur bra som helst, skillnaden märks inte förrän man kommer ut på lite håll misstänker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla NSI, om det inte finns där nere i obygden så kollar jag åt dig här. Vill minnas att de ligger rätt bra till prismässigt! :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redan kollat! 2.88kr för 32g 6:or vid köp av 1000....it mega billigt men kan ju dra en förhandling om du är intresserad :thumbsup: Jag köpte en 2tusing av dom för längesedan när jag jagade runt tippen här och var helnöjd med dom på kråka och trut.

Annars har du GB White Gold för 1.43kr vid köp av 1000st om du vill ha klenare puff :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älskar WhiteGold! Kört dem på trut nu, river fint! NSI har vi inte här, verkar ok, hållet förmodligen samma standard som Rio o Saga..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaguargruppen har WG till 1.43, och ja det är stål..

 

Annars Rio Basic 6or (1.99), jag blir mer och mer impad av den pluggen. Plockade ner en dubblé på ungkråkor igår, det var lååångt på den andra  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpa bra plugg i första hand och ta pris i andra hand så mängden halvdöd fågel minimeras? :)

 

Ja du..  visst har du rätt, svårt att argumentera med det. Men det går en j-la massa plugg så hellre isf försöka hålla ned avstånden så duger även budgetpluggen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaguargruppen har WG till 1.43, och ja det är stål..

 

Annars Rio Basic 6or (1.99), jag blir mer och mer impad av den pluggen. Plockade ner en dubblé på ungkråkor igår, det var lååångt på den andra  :smile:

 

Visst är de grymma? Tvärnöjd med dem faktiskt..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du.. visst har du rätt, svårt att argumentera med det. Men det går en j-la massa plugg så hellre isf försöka hålla ned avstånden så duger även budgetpluggen..

Nu kommer det en smula kritik här. Tror vi båda vet att avstånden kommer kvarstå, släppa fågel har aldrig varit din grej. ;) därutöver så är du en av väldigt få på detta forum som kommer undan utan idiotförklaring när du skriver om att ja det var väl lite väl mycket liv i fåglarna men ner kom de iaf, och andra liknande iakttagelser. Tänk om jag eller ålandsfilip skrivit liknande grejer? Inte vidare poppis. Du får själv ansvara för din jakt och hur den bedrivs, men det är kanske inte helt nödvändigt att basunera ut slika hittepån gång på gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt, möjligt att man dessvärre faktiskt blir lite avtrubbad.. Funderat lite nu och jag tror att detta kan problem kan tillskrivas stålet faktiskt. Den stående upplevelsen när man tex apporterar stålskjutna änder är att många är rejält träffade men trots detta vid liv. Förmodligen gäller samma sak ståltrap på kajor tex. När man sträcker ut hållen så tycker jag att det börjar bli svårt att träffa speciellt med stål.. Äsch jag vet inte.

 

Dock. Den som jagar fågel och skjuter en del vet att det till och från trillar fågel som lever. Skulle ni få skit för något slikt så hade åtminstonde jag stått i eran ringhörna.. Visst, jag skulle nog kunna dels köra mer bly = bättre effekt och kanske dels vara lite mer försikig i skrivandet jag vet inte.. ska fundera på det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsch, censur tillhör Nordkorea. Alla som skjuter och jagar mycket VET att så är läget, ibland är det mer gry än det är PK i viltet... Varpå i stort sett alla avslutar värdigt sen det väl landat. :)

Det är i stort sett HUR man skriver det som avgör mothuggen, därmed inte sagt nått om t.ex det du skriver Sidelock. Upplever dig som en seriös skribent som inte behöver pekpinnar! :)

Åter till ammon, skjuter själv överlag bly på landfågel. Och 32grammare....mest för att kunna nyttja dom rakt av även till skogsfågeln.

Funderar över stålet, kan det vara så att de "bär med sig" farten och därmed penetrationen bättre på styva håll trots att det enskilda haglet är lättare än dito i stål :huh:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar en del på andra sidan sundet och där är bly förbjudet sen en del år. Jag upplever stål som sämre än bly på alla avstånd, på korta håll är där för mycket som bara slår igenom utan att lämna energi och på längre håll så har stålhaglen tappat alltför mycket fart. Vi upplever helt klart väsentligt fler levande fåglar som har trillat ner i Danmark än vi gör vid motsvarande jakt i Skåne. Trots att det även blir skjutit på längre håll på denna sidan.. Jag tycker mig också se att vi har fler sönderskjutna fåglar i Danmark än vi har i Skåne, men det är mest en känsla jag har.

 

 

Men där är generellt stor skillnad på plugg och plugg, tidigare nämnda Rio är jag som sagt sjukt nöjd med. Golvad fågel ÄR död! Köpte ett lass Gyttorp 30g förra året, där var tredje-fjärde golvad fågel INTE död utan den fick man vrida nacken av när hunden hämtat.. :verymad:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara dålig erfarenhet av stål. Har provat några gånger och hundarna får jobba och fågeln är bara att kassera Änder i detta fall, har provat på gås någon gång gick sådär kan man säga. Varför vill du ha Stål hippen priset eller?

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp.. det i kombination med att jag tror att pluggen räcker rätt längt avseende just kråka. Walleman köpte Hull stål us 6 på prov förra året (?) och jag testade några såna. Hade inga problem att vika ihop en gråtrut på 35 meter.. Så jag tror att det tom är etiskt försvarbart att banka kråka i mängd med dessa och priset är ju typ rätt :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sidelock har en poäng(som så ofta) :wink:  24grammare kräver helt klart sin man vid jakt och sunkskott ännu mer likaså även 28grammare, noteras kan att en av världens bästa flyktskyttar-Digweed skjuter 36grammare på kråka och duva.

 

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det i absoluta särklass bästa stålammon jag hittils testat är Winchester Blind Side, men ett pris på 11.80kr smällen avskräcker till mer mängdskytte. Kör dom till änder och gäss och kommer så att göra så länge jag får tag i dom.

I övrigt så är NSI 35g ståljaktammo rätt fin, men inte nära Blind side.

På tal om Digweed, tror fan det är min första och enda "mancrusch" ;):P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om Digweed, tror fan det är min första och enda "mancrusch" ;):P

Jag har sett han skjuta i verkligheten :-D

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska prova stål och se bara för att. Är  riktigt tveksam men man måste prova. Får börja på papper och se hur svärmerna ser ut. Och vilken chock som passar? Ser de för djävligt ut så får man gardera med något annat.

Vilket avstånd kan va lämpligt att prova stålplugg på 35m?  

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Freddan, vilket du lär bli om George trampar snett o faller över dig, jag tror inte att 8 stones räcker till för att ange hans vikt.

 

Angående frågan om plugg är det enligt min ringa mening rät stor skillnad mellan 24:or och 28:or, 28 grams stål 6:or är helt ok ut till 30 meter för det mesta som flyger och far, men därefter tappar haglen galet mycket och fort energin.

 

Angående energi på håll så bör haglen vara tyngre än bly, därav att de där heavymetal varianterna är så effektiva och ha en viss egen storlek, därav att Diggweed kör med UK 5/30+ gram vid typ all sin jakt, för att på hans avstånd behöver varje enskilt hagel ha verkan.

 

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man skammar en kaja/kråka på 35 meter m en 28 gr stål us 6 så bör man söka förklaringen bakom kolven. Hagelskytte är inte kulskytte dvs för oss dödliga så hamnar man snett ibland och det sker även på 20 meter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...