Hoppa till innehåll

grävlings jakt 2014


storviltsjägaren

Recommended Posts

Sätt dig på åteln och släpp om du ser grävling.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt dig på åteln och släpp om du ser grävling.

 

Ja det är klart, så kan man ju göra. Risken är att han blir helt obstinat när det kommer fram vildsvin men då får man väl gå därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jagat grävling med ställande hund tidigare men har nu en ung gråhund som jag tänkte testa någon natt.

Dilemmat är att vi har ingen koll på var gryten är på marken. Är en ren skogsfastighet på drygt 1000 ha och vi har haft en hel del grävlingbesök vid åtlarna. Men jag vill ju inte släppa där med tanke på att det finns mycket annat vilt vid dessa samt att jag vill försöka undvika tidig vildsvinskontakt.

 

Tips på var man släpper eller är det inte ens lönt att ge sig ut om man inte har koll på gryten eller har spannmålsfält på marken?

Hallonsnår och om ni har några äppleträd på marken brukar vara bra ställen att släppa på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart, så kan man ju göra. Risken är att han blir helt obstinat när det kommer fram vildsvin men då får man väl gå därifrån.

Låt han sitta i bilen under tiden.
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrämmer jag inte iväg grävlingen om jag vakar och sen ska röra mig till bilen för att släppa hunden?

Ska även testa hallonsnår. Det har vi gott om på ett ställe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis fullt mögligt, men du har en färsk löpa att släppa på. Idealiskt enligt mig än att släppa rätt på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har blivit 3 grävlingar så här långt en för gammkärringen en för lilltjejen och man skäms nästan en under grisvak för mig. Tar emot att skjuta grävling utan hund.

/Reine

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade gärna velat testa min karelare på grävling men har tyvärr inte koll på några gryt på mina marker vilket just nu känns lite tröstlöst! Finns det någon forumist som skulle kunna tänka sig att ta med en unghund o husse för o ge honom en rimlig chans att komma i kontakt med grävling! Skåne/Blekinge/södra Kronobergs-området

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åtel..hallonsnår.. är inte det mest givna att söka av otröskade havreåkrar? Borde rimligen gå att vinda av dem..

Definitivt.. om jag hade tillgång till havreåker. Dock är den marken vi arrenderar ren skogsfastighet utan åkrar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ut i öppna skogar och kolla efter små hål i mossan hittar du ett område så är det födostråk där är det rätt bra.

Har du några ekdungar så kör där också annars är det traska av vägarna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade att släppa min unga vorsteh i havren härom kvällen. Raskt och smidigt hittade hon en ung hona som hon ställde efter konstens alla regler. Bara at traska fram och avliva den. Vorstehn var direkt framme och skakade det sista livet ur den:

blogger-image--1848055105.jpg

 

Sedan var vi ute igår kväll igen. Denna gång med ungarna (7+10 år). Essa fick upp grävling igen men den drog ner i gryt. När vi kom fram var hon halvvägs nere i grytet.

 

Hur som helst, ungarna var stormförtjusta och jag tror att det blir svårt för mig att smyga ut på denna typ av jakt i ensamhet i fortsättningen....

http://lipoptena.blogspot.se/2014/08/en-gravling-for-essa.html

http://lipoptena.blogspot.se/2014/08/barnens-basta-jakt.html

 

Lärdom: även om viljan finns hos de inblandade så avvakta trots det en kvart med att gå ut....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut hela natten. Start kl 22 och körde till solen gick upp runt kl 05. Trots detta blev det ingen grävling men hunden drog med gris ca 2 km dock utan att lyckas ställa.

Imorgon blir det ett nytt försök med tidigare start.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är vi pågång iallafall har gått riktigt trögt i år så ja trott hunn haft nosen full av kvalster. Men igår natt släppte allt och alla pussel bitar ramla på plats :)

Ena grymtade och den andra la sig bara under en sten och fick bli med hem :)

post-1171-0-31660900-1407903789_thumb.jp

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, Vortserh va?

 

Min korthår var också lite ängslig i början men efter att han varit med ett par gånger då det skjutits vilt så vände det och blev tvärtom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, Vortserh va?

 

Min korthår var också lite ängslig i början men efter att han varit med ett par gånger då det skjutits vilt så vände det och blev tvärtom.

Tack!

Exakt. En korthårig vorsteh, typ 14 månader.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För andra året i rad har jag en fälla ute för grävling.Men hittills har den bara fångat nötskrikor och katter. Men idag satt det en grävling där äntligen :-)

post-10839-0-34607200-1408028691_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som har fällor för grävling? Va har ni för bete? vars placerar ni dom? styr ni grävlingen på nåt sätt in i fällan? Skriv gärna ner allt ni bara kan, har ute två grävlingsfällor men det går väldigt tungt me fångsten... Har fått en rävvalp i ena men me grävlingen gå de tungt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...