Hoppa till innehåll

Hagelammunition till ripa?


Mabo

Recommended Posts

Ska snart iväg och jaga ripa för första gången i mitt liv. Funderar nu på vad man ska stoppa i bössan..? I den lokala butiken finns RWS Waidmannsheil US6 36g, kan det vara något? 

 

Har en gammal Beretta S55 borrad 1/4 - 3/4, ska ju självklart kolla hur ammunitionen fungerar i min bössa men ripjakt kan jag inget om så lite vägledning behöver jag från er med rutin. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mabo- 36 grams RW ammo är rätt så tufft för den lite nättare ripan, jag skulle försöka att hitta något som inte häller ihop fullt så bra som just RW gör, du lär finna att den ger väldigt täta träffar,

 

personligen om jag skulle ha något annat än enbart 28 grams US 6:or så skulle jag titta på ett val där jag skjuter en 28 grams 6:a ur 1/4 dels pipan för det första skottet och kanske en 30-32 grams 5:a till andra skottet, men troligen skulle jag bara köra med en normalt rapp 28 grams laddning,

 

min erfarenhet av ripjakt begränsar sig till en handfull sådana i Alaska, de sköts med 20 ish grams laddning stål 4:or ur en kal 20 Remington pump med extra full trångborrning, det var enbart en blandning av mitt dåliga skytte och tur som gjorde att det mest handlade om att en vinge sköts av och att hunden klarade apporten som gjorde att det blev något alls.

 

Lagoma laddningar med rätt små hagel är att rekommendera. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner Gytttorps app där finns tipps på vilket hagel som är lämpligt för t.ex ripa. Dom rekomenderar US för normal prestande och för maximal prestande så rekomenderar dom US 6,7 ett tipps är ladda ner deras app den är gratis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36g US6or..... Jösses! Det är en späd fågel, den där ripan. Dne behöver inte så mycket våld för att komma ner snyggt och prydligt.

 

28g US7 eller US8 hade varit mitt val. Ska det bli mer specifik än så hade det nog blivit Gamebore Super Game Uk7 (det är en lite grov US8).

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det låter ju nästan som om jag kan ta med mig mina leadmax jag har på lerduvebanan på jakt. ;)

 

Du har inte LeadMax på lerduvebanan........

 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har inte LeadMax på lerduvebanan........

 

/T

 

Det finns inget blyförbud där jag skjuter, så leadmaxen kommer användas tills kartongen är slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget blyförbud där jag skjuter, så leadmaxen kommer användas tills kartongen är slut.

 

Det är liksom inte mycket lönt att tro att vi ska kunna behålla blyet om skjutbanorna håller på med sån skit.....

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är liksom inte mycket lönt att tro att vi ska kunna behålla blyet om skjutbanorna håller på med sån skit.....

/T

Vem har sagt att jag håller till på en skjutbana? Mig veterligen är det inte förbjudet att panga bly i skogen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att jag håller till på en skjutbana? Mig veterligen är det inte förbjudet att panga bly i skogen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

 

Övningsskytte med bly är faktiskt förbjudet..... Även i egen regi. Därför ska vi inte hålla på med det.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Övningsskytte med bly är faktiskt förbjudet..... Även i egen regi. Därför ska vi inte hålla på med det.

/T

Det har då gått mig helt förbi. Vart kan läsa mer om detta? Och hur kan butikerna prångla ut leadmax om det inte är tillåtet att använda?

 

edit: Nu har jag efter en hel del googlande hittat lagtexten, den var inte lätt att hitta... Då har jag alltså 300-400 plugg i skåpet som jag inte får använda, kul.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får väl använda dom!! Du får ju jaga med dom dummer :thumbsup:

Ta PMT på orden och använd 7:or och 28g så får du en trevlig ripjakt.

Skitjakt på dig Mabo

 

/Janne

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har då gått mig helt förbi. Vart kan läsa mer om detta? Och hur kan butikerna prångla ut leadmax om det inte är tillåtet att använda?

 

edit: Nu har jag efter en hel del googlande hittat lagtexten, den var inte lätt att hitta... Då har jag alltså 300-400 plugg i skåpet som jag inte får använda, kul.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

 

Det är tillåtet att använda på lerduvor - för vissa, på vissa banor under vissa omständigheter. Sedan kan man jaga skräpfågel med dem också.

 

Men generellt sett är det blyförbud vid övning - då ska man inte reta upp systemet med att visa att man gör det i alla fall. 

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit 0st ripor i mitt liv, så jag utgår nu ifrån en annan fågel som jag skjutit ganska många av, duvan. Och då hade jag köpt riktigt bra trapammunition, slår bulk-jaktammunition i både verkan och pris när det gäller jakt på små fåglar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit 0st ripor i mitt liv, så jag utgår nu ifrån en annan fågel som jag skjutit ganska många av, duvan. Och då hade jag köpt riktigt bra trapammunition, slår bulk-jaktammunition i både verkan och pris när det gäller jakt på små fåglar.

Stål alltså? Har funderat på att köpa nån ask att ha ifall man kommer sig att jaga tex järpe eller ripa nämligen och vore ju praktiskt att kunna öva med samma patron :-)

telefonskrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stål alltså? Har funderat på att köpa nån ask att ha ifall man kommer sig att jaga tex järpe eller ripa nämligen och vore ju praktiskt att kunna öva med samma patron :-)

telefonskrivet

Stål funkar, men jag skjuter bly om jag ska äta djuret så inte tänderna får stryk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stål funkar, men jag skjuter bly om jag ska äta djuret så inte tänderna får stryk.

Ah det låter ju ganska klokt faktiskt :-)

telefonskrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillbaka efter en veckas fjälljakt, använde nsi English Classic Low recoil, US 6, 30 g. Funkade riktigt bra, lagom mycket död. Förövrigt ett kanonår, bästa ripjakten på många år för min del!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var då ett jäkligt dåligt utbud på hagelammunition här i krokarna... Efter att ha avverkat tre kommuner hittade jag tillslut Gyttorp fågel us6 30g, hoppas den är något att ha för det är det enda jag har hittat hittills... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...