Hoppa till innehåll

Mink o mårdjakten 2014/15


UngJägarn

Recommended Posts

Hur går det för er? Har ni börjat ladda mårdfällorna ännu? Har ni åtlat in dom iår?

Hur har minkfronten gått för er iår då? Har själv tagit 6 minkar på 2 fällor under en månads tid nu... Och hoppas på fler innan isen kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips på vart man ska sätta ut fållor?(mink) Jag har både en å och större bäck och en mindre tjärn på markerna men har ingen aning om de finns någon mink där...hur tar jag reda på om de finns någon mink? :smile:  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips på vart man ska sätta ut fållor?(mink) Jag har både en å och större bäck och en mindre tjärn på markerna men har ingen aning om de finns någon mink där...hur tar jag reda på om de finns någon mink? :smile::smile:

Rör det sig fisk i bäcken el ån?

Isånnafall skulle jag tex prova sätta nån fälla på en planka över bäcken/ån sen nån kanske på land med ordentligta styrhinder på båda sidorna av ingångarna om de är genomgångsfälla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni några tips på vart man ska sätta ut fållor?(mink) Jag har både en å och större bäck och en mindre tjärn på markerna men har ingen aning om de finns någon mink där...hur tar jag reda på om de finns någon mink? :smile:  :smile:

Kolla efter spår på sandbrinker..undersök stenskravel och rötter vid träd..kan finnas spillning eller fågeldun som avslöjar..finns det iller så är det ofta hålor grävda där det är mjukt/lera.. Rester av kräftskal ligger uppradade på stockar i vattnet.. Bäst letar man när det är spårsnö..men sätt ut fälla nu så lär du väl se om det finns några..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rör det sig fisk i bäcken el ån?

Isånnafall skulle jag tex prova sätta nån fälla på en planka över bäcken/ån sen nån kanske på land med ordentligta styrhinder på båda sidorna av ingångarna om de är genomgångsfälla.

Ja finns fisk i båda, men lite för står bäck/å för att sätta planka över... Och har för tillfället bara 1fälla
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja finns fisk i båda, men lite för står bäck/å för att sätta planka över... Och har för tillfället bara 1fälla

Aha... så om den är för stor för det skulle jag sätta fällan efter bäck/ån med ordentliga styrhinder på båda sidorna.

Va har du för fälla? :)

Visst har minkarna nu börjat söka egna revir? Om det stämmer så springer minkarna rätt mycket efter vattendrag om jag ej har fattat fel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkte köpa några mårdfällor,vilken fungerar?

Jag har kollat på ihjäl på ideverkstan,någon som har koll på vad frakten är på en fälla?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Juste... Fick mink nr 9 igår... Hane på 1080gram amepa6at.jpg

Sen idag vart de o vittja mårdfällorna men inget där än...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tänkte köpa några mårdfällor,vilken fungerar?

Jag har kollat på ihjäl på ideverkstan,någon som har koll på vad frakten är på en fälla?

De flesta mårdfällor fungerar som de ska..men ska man ha den absolut bästa på marknaden så är det trapper90 ..den säljs numera av trappern på trappern.se Orkar man inte bygga fälltunnlar själv så kan ihjäl fällan ifrån ideverkstan vara ett mycket bra andra val..
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta mårdfällor fungerar som de ska..men ska man ha den absolut bästa på marknaden så är det trapper90 ..den säljs numera av trappern på trappern.se Orkar man inte bygga fälltunnlar själv så kan ihjäl fällan ifrån ideverkstan vara ett mycket bra andra val..

Tackar jag ska kolla på den.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja, jag ska ta och prova några stycken jag också! De känns ju väldigt enkla att flytta mellan olika lådor och områden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ska ta och prova några stycken jag också! De känns ju väldigt enkla att flytta mellan olika lådor och områden...

O dom verkar ju vara lätta tar ingen plats i ryggan slår på 2 ställen. Ska köpa någon sån.. Dom är biligare än alla andra fällor.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Juste här om dagen tog jag mink nr 10 för året. Det var en hane på 818gram. Hoppas på en till sen ger jag mig nog för året...

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Du har inte lust att posta lite bilder på dina utsatta fällor så man kan få lite inblick i hur det ska se ut?

Har ett par fällor ute, men inte fasen blir det några minkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är det också en väntan på snö... Jag fick ut två fällor till igår, betade med älgkött och älgskinn ovanför som drag. Bara att vänta och se!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...