Hoppa till innehåll

Övningsskytte i naturen, vad gäller?


Bee_K

Recommended Posts

jaktlagen

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Jaktlag-1987259_sfs-1987-259/?bet=1987:259

 

 

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

 

man får inte gå över någon annans mark så att övnings skjuta kan nog inte vara aktuellt eller ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jaktlagen

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Jaktlag-1987259_sfs-1987-259/?bet=1987:259

 

 

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

 

man får inte gå över någon annans mark så att övnings skjuta kan nog inte vara aktuellt eller ?

 

Återigen, vad är lovliga ärenden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får du väl snart ge dig,du har fått åtskilliga svar som inte duger.

 

Mitt råd är sök svar på annan plats.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ärenden där det framgår av lag att du har rätt att beträda annans mark, jaktmark med vapen, exempelvis vid trafik eftersök, eftersök efter stora rovdjur, av staten meddelad skyddsjakt på de samma samt några fler tillfällen som framgår av lag,

 

är det verkligen så att du har kommit att erhålla tillstånd för vapen?  Du uppvisar en total okunskap om central lagstiftning avseende vapenägande och deras bruk.  /Christian 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett typfall av en fråga som aldrig går att ge ett tillfredsställande svar på då frågeställaren inte vill förstå..... :wallbash: Lite kul då han inte har en aning om vem som svarat och vederbörandes erfarenhet och plats på jorden  :devil:

 

För övrigt är jag helt enig med övriga som svarat på frågan. TS kan ju om han vill bli just det rättsfall han efterfrågar men jag skulle inte rekommendera det om man säger så.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får du väl snart ge dig,du har fått åtskilliga svar som inte duger.

 

Mitt råd är sök svar på annan plats.

 

/Mike

 

Jag har gett mig för längesen! 

Just nu sitter jag i princip bara och försvarar min nyfikenhet.

Och ja, jag söker svar på andra platser nu.

Jag blir mer eller mindre påhoppad och idiotförklarad och känner att jag måste få försvara mig!  <------------

Ingen har kommit med något konkret utan "det bara är så, fattar du inte".                                                     I

Jag har redan sagt att jag förstår att jag inte kommer längre här och tjatar inte om det heller. Men-------------

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett typfall av en fråga som aldrig går att ge ett tillfredsställande svar på då frågeställaren inte vill förstå..... :wallbash: Lite kul då han inte har en aning om vem som svarat och vederbörandes erfarenhet och plats på jorden  :devil:

 

För övrigt är jag helt enig med övriga som svarat på frågan. TS kan ju om han vill bli just det rättsfall han efterfrågar men jag skulle inte rekommendera det om man säger så.........

 

Antar att du talar om PMT..

Jo, jag vet vem han är och jag har ALL respekt för honom och hans kunnande. Jag älskar hans artiklar i vapentidningen och tror inte för en sekund att han ljuger! 

Jag antar eller tror att det är som alla säger här, jag har sagt det ett antal gånger nu men det verkar inte som att läsförståelsen här alltid är så bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förövrigt vill jag påstå att det är vanligt att i de fall där man anger att något är olagligt/icke tillåtet utom i fallen a b o c så är det upp till den enskilde att visa att man uppfyller a.b eller c. I det givna fallet innebär detta att du måste visa att du är ute i lovligt ärende. Följaktligen åligger det dig att visa att övningsskjutning är tillåtet. Dethär är samma sak som flera andra försökt förklara. Jag hoppas på att denna vinkel på förklaringen gör det tydligare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte det syftas på PMT utan på någon som har som yrke att jobba med lagvrängare och lagvrängeri...

 

Då borde ju denna någon också kunna berätta vart jag kan hitta ren och fin fakta, färdigtolkat och klart?

Men det kvittar nu, jag bryr mig inte lägre, jag får anta att det var fel som jag fick lära mig för drygt tjugo år sen eller att det "inte var så noga" på den tiden, vad vet jag. Såhär i efterhand så känns det som det ens var dumt att fråga, vissa tror ju uppenbarligen att jag är någon smygterrorist som är ute för att spränga tallkottar och inte borde få ha ens en slangbella..  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du vad den sokratiska metoden är för något?

 

Googla det och när du svarar på den saken skall jag lägga 30 min av mitt liv på att förklara allt igen, från början till slut utan sarkasm eller annan kommentar. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, och nej!

Jag förstår att du tycker att jag är dum och korkad och orkar inte höra ngt mer om det nu.

Jag är på tok för gammal för att tro på vad alla säger helt okritiskt..

Om jag fått lära mig något i "skolan", i detta fall jägarexamenskursen för över tjugo år sedan och ställer en fråga och folk svarar något i stil med "det är klart att du inte får, det vet väl alla" men där ingen kan visa några fakta eller åtminstånde kan berätta vart jag kan leta efter svar. Hur ska jag då kunna lita på att dessa människor då faktiskt vet och inte gissar eller tolkar lagen på sitt sätt?

Jag är helt övertygad om att just den här frågan måste ha varit föremål för prövning någongång!

Jag säger inte att ni har fel, det har jag aldrig gjort och jag antar att det är olagligt just för att alla säger det, men jag vill iaf se hur ett domslut ser ut i just den här frågan!

Jag respekterar lag och ordning och anser att laglydighet är en grundsten för att ett demokratiskt samhälle ska kunna fungera.

Och jo, jag är ganska väl påläst om vapenlagarna i övrigt och det kan vara just därför jag känner mig osäker på detta, men med min gamla instuktörs ord i minne.

Givetvis kan jag ha missförstått eller så kan han ha haft fel, jag vet inte. Han hade uppenbarligen fel om att stålhagel var jävulens verk..

Du behöver inte lägga ner någon mer tid på detta nu..

Jag har din ståndpunkt klar för mig och jag är ledsen att jag tagit din tid i onödan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...