Hoppa till innehåll

6mm helmantelkulor, vad finns på marknaden?


Nils l

Recommended Posts

Efter att ha harvat igenom alla av mig kända vattenhål på nätet efter helmantelkulor till min Xc så inser jag att utbudet är minst sagt skralt. Norma gör men det verkar hopplöst att få tag på scierra gör 90 grainare men samma där. Lapua har då gjort 90grains men nu hittar jag den inte. Letar efter en tyngre kula mellan 95 och 105 grain. Sako gjorde ju förr en vad jag förstått väldigt bra fågelkula men den är sedan länge arkiverad. Finns det någon annan som gör där det är realistiskt att kunna få tag på inom rimlig tid?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

80 grains i en 6mm XC är lite väl lätt för att utnyttja patronens kapacitet. Vill ha tyngre kula. Norma hade väl en 100 grainare till 243win förr men den är väl också saligen avsomnad. Finns ju hundratals mer eller mindre fantasifulla konstruktioner för att spränga jordekorrar men fågelkulor är det dålig med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner inte till någon tyngre än Normas 95gr.

 

Visst hade det varit trevligt med en 105gr med bra BC men grejen med fmj är att det är väldigt svårt att tillverka kulor med bra BC och kvalitet som inte är öppna i spetsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg någonting på Geco,s hemsida men hittar ingen direkt info om kulvikt bc eller annat. Det verkar som att de gör en fmj som väger 105grain men jag hittar ingenting mera och inget om att det går att köpa lösa kulor heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat scierra 90 grain fmj och lapua 105 grain scenar. Alla serier visar sitt tydliga svar men hur ser en orre ut efter en träff av en Scenar på 150m? Har någon testat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat scierra 90 grain fmj och lapua 105 grain scenar. Alla serier visar sitt tydliga svar men hur ser en orre ut efter en träff av en Scenar på 150m? Har någon testat?

Toppjagat med ScenarL 105or det fungerar utmärkt även på 150meter.

 

Men match kulor är lurigt körde med Berger 105or tidigare men den nya asken fungerade inte alls lika bra så svårt att lova så mycket med dessa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag skippar helmantlarna och kör med lapua istället. Fasiken vilken precision det blev och vad trevlig bössan blev med dämpare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har sako 90 gr fmj att sälja har 200 st om du vill köpa .. 800 kr + frakt

Tack för erbjudandet men min bössa har efter nästan hundra testskott med 90 grains kulor visat att det inte kommer att fungera. Det får bli scenar istället och sedan får man hoppas att någon tillverkare tar sitt förnuft tillfånga och kommer med en bra 100-105grains helmantel till 6mm XC så att kalibern får bra förutsättningar att överleva.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...