Hoppa till innehåll

Valp till vårvintern -15


Hälleforshunden

Recommended Posts

Härliga dagar framöver :)

Härliga dagar? Jobbar skift men har sällan varit så trött som nu :P

Lydnadsböckerna jag läst känns som bortkastad tid nu när valpen är här. Synd man inte känner nån hundägare :P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga dagar? Jobbar skift men har sällan varit så trött som nu [emoji14]

Lydnadsböckerna jag läst känns som bortkastad tid nu när valpen är här. Synd man inte känner nån hundägare [emoji14]

Haha men då får du skylla dig själv ;)

Böcker är bra men alla valpar är olika :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha men då får du skylla dig själv ;)

Böcker är bra men alla valpar är olika :)

Självförvållat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha :) man får prova dig fram, men kul är det :P

Ja visst är det det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har fått ett jätte problem med valpen nu. Kan inte ha honom lös på tomten iom att jag upptäckt att han tuggar i sig i princip allt han hittar. Och då är det ju specifikt stenarna som oroar mig :(

Känns inte kul att hålla honom i koppel men vad kan man göra? Vill inte att han trasar sönder magen med små vassa stenar :(

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ypperligt första tillfällen att plantera NEJ i hjärnbarken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har prövat men han lägger varken öronen bak eller piper till. Ska jag nypa till honom också isf?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att föklara i text är svårt, men.

Nyptag(håll bara, inte hårt) i kinden/kinderna och håll i tills budskapet gått fram, inte 2sek. Låt arg och missnöjd på rösten, mörk och prata hur dålig du tycker han är under tiden. Under tiden tänker du på att det är för hans bästa och din plånkboks, kan sluta på sämsta sätt om de skall tugga i sig allt. Lättmotiverande.

Släpp och presentera nåt lovligt och roligt som en leksak istället eller kanske allra bäst en busstund husse.

Det blir garanterat inte lättare med åldern, får man det inte att fungera på en pytteliten så blir det inte lättare om ett halvår eller år när hormonerna flödar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, här ska du precis som "strävhår" beskriver ,vara stäng OCH konsekvent. Det är inte ok att tugga på vad som helst. Ge Arro ett tuggben. Hundar oavsett ålder, är extrem duktiga på att läsa av matte/husses ansiktsuttryck. :yes: Visst, valpar gillar att testa gränser, men det är här ditt lugna och trygga tillrättavisande kommer in.   

 

Här kommer vi till ett litet känsligt ämne: Hur är miljön Arro växer upp i?? Är det mycket höga ljud och turbulens?? Här kan jag bara berätta om hur jag är som person och hushållet vi huserar i. Jag är extremt lugn och sansad. Det är sällan eller aldrig jag brusar upp. Platsen är med andra ord en lugn trygg plats. Jag är extremt tydlig i mitt ansiktsuttryck/kroppsspråk och rösten är i regel på samma nivå när jag säger "Nej". Det är ytterst få tillfälle jag gått in med handgripligheter för att "rätta till fel". Och då använder även jag tikens metoder: fast grepp om nosen, sedan ett morrade nej. Sedan gillar jag lite jävlar i namma hos hundar också :blush: , vill inte att de ska i princip fråga om lov för att få andas. :lol: Men hushållet artiklar ska de ge fanken i. Träning på backen, ( anpassad efter ålder :wub: ) varje dag ger hjärnjympa. Ett lämpligt tuggben ger kliet i tänderna den jympan de behöver.  :lol: Ha skoj i hop men inte på hemmets bekostnad. Passa på att gjuta in de viktiga kunskaper Arro behöver innan han passerar vuxenåldern.  

Visst, det är lätt att vara lite "mjuk" när gosiga valpen kommer hem. Men, jisses amalia att de kan/kommer att utnyttja det också  :lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, här ska du precis som "strävhår" beskriver ,vara stäng OCH konsekvent. Det är inte ok att tugga på vad som helst. Ge Arro ett tuggben. Hundar oavsett ålder, är extrem duktiga på att läsa av matte/husses ansiktsuttryck. :yes: Visst, valpar gillar att testa gränser, men det är här ditt lugna och trygga tillrättavisande kommer in.

Här kommer vi till ett litet känsligt ämne: Hur är miljön Arro växer upp i?? Är det mycket höga ljud och turbulens?? Här kan jag bara berätta om hur jag är som person och hushållet vi huserar i. Jag är extremt lugn och sansad. Det är sällan eller aldrig jag brusar upp. Platsen är med andra ord en lugn trygg plats. Jag är extremt tydlig i mitt ansiktsuttryck/kroppsspråk och rösten är i regel på samma nivå när jag säger "Nej". Det är ytterst få tillfälle jag gått in med handgripligheter för att "rätta till fel". Och då använder även jag tikens metoder: fast grepp om nosen, sedan ett morrade nej. Sedan gillar jag lite jävlar i namma hos hundar också :blush: , vill inte att de ska i princip fråga om lov för att få andas. :lol: Men hushållet artiklar ska de ge fanken i. Träning på backen, ( anpassad efter ålder :wub: ) varje dag ger hjärnjympa. Ett lämpligt tuggben ger kliet i tänderna den jympan de behöver. :lol: Ha skoj i hop men inte på hemmets bekostnad. Passa på att gjuta in de viktiga kunskaper Arro behöver innan han passerar vuxenåldern.

Visst, det är lätt att vara lite "mjuk" när gosiga valpen kommer hem. Men, jisses amalia att de kan/kommer att utnyttja det också :lol:

Hej

Det är bara lugnt här och den mesta leken sker ute på gården nu för att hålla honom borta från grusplan. Min farbror som haft många jakthundar sedan tidigare tycker att arro har ett enormt tuggbehov. Inomhus så är det tuggben som gäller för hela slanten och då han fick ett grisöra gjorde han slut på den väldigt fort. Utomhus så biter och äter han kvistar, gräs, jord, bark, sten... Precis allt...

Kan det finnas nån bakomliggande orsak till hans tuggande? Att han är sjuk eller nått? Visst brukar väll valpar tugga mycket men alltså det är det ända han gör. Nosar och tuggar :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa valpar är extrema med sitt eviga tuggande :sad: . På Växjö djursjukhus finns en glasmonter med en nästa bisarr samling saker som hundar stoppat i sig. Även en gedigen samling stenar finns där. Själv har jag tyvärr(tack och lov) ingen erfarenhet av detta tuggande och ätande på faktiskt farliga föremål. Det är ju lite valpbeteende  detta tuggande och utforskande. Sedan som du säger att han gör slut på grisöron i ett nafs. Det är ju inte meningen att han ska tugga på lämpliga saker hela dagarna för att på så sätt undvika tugga på det som är farligt. Är han en matglad liten krabat? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja han äter 1dl carrier junior 4ggr om dagen. Slickar rent och tittat runt efter mer mat.

Har bara tuggben nu iom att grisöra går åt så fort.

Gick ut med honom nyss och då attackerade han gräsmattan. Åt gräs och bökade som en gris :P

Ja vad fan gör man..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser han ut i svalget? Är det normalt/ irriterat??

 

Jag har hört om hundar( i regel vuxna) som har magkatarr och då ätit diverse olämpliga ting utomhus för att på så sätt försökt dämpa det obehagliga.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag får ordna en veterinärtid så får dom undersöka honom. då får jag veta om det är ett valpbeteende eller inte

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag får ordna en veterinärtid så får dom undersöka honom. då får jag veta om det är ett valpbeteende eller inte

Lika bra det. Det är bättre att ligga ett steg före utifall det är något som står knas till med den lille.

 

Håller tummarna för er :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag får ordna en veterinärtid så får dom undersöka honom. då får jag veta om det är ett valpbeteende eller inte

Låter klokt!

En helt annan fråga, är det i Umeå (eller i närheten) du bor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Umeå. Men en bit utanför just nu under semestern för att slippa trapphuset för att få han rumsren :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen kära vänner ;)

Nu har jag haft min lilla jämtvalp i 4 veckor och hade en liten disskusion med en tjej som jag mötte på promenaden. Hon tyckte att min valp sover på tok för lite så jag tänkte att ni kanske kan säga vad ni tror/tänker :)

Sover från kanske 19:00 till 06:00

Sedan sover han kanske sammanlagt 1-2 timmar på förmiddagen och 1-2 på eftermiddagen. Ofta måste jag hjälpa honom att få ro men ibland går han och lägger sig självmant. Går man till ett annat rum kommer han eftet ett tag och ibland lägger han sig och sover vid fötterna eller tuggar på ett ben.

Vad säger ni? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så olika från valp till valp.  :yes: Nu är det länge sedan jag själv hade en valp, så man har nästan glömt bort hur det var.  :biggrin:

Men, just det är att han inte riktigt kan koppla av och sova själv, liknar min gamla schäfer. Hon var en liten orolig själ som valp och ville hela tiden vara nära. Man fick i princip "natta" henne.  :wub: Nu hade hon ett eget täcke och en egen trygg plats i hemmet, men det räckte inte riktigt för henne. Hon skulle bara vara med. Men med tiden så kom också ett ändrat beteende. Det var den där lilla tiden som valp som hon behövde lite extra avkoppling och egentid med matte för att kunna sova.  :yes: De andra hundarna jag har haft har varit helt annorlunda, de kunde sova som stockar på en tröskel i en annan del av huset när "John Blund" kom på besök.  :biggrin:  Som sagt det är så olika. Fråga- om tjejen inte sagt att han sover för lite hade du reagerat då?? 

 

För övrigt- Hur har det gått med "tuggeriet"???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen katt du köpt?

Det låter inget konstigt med de tiderna alls.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jamen vad bra då :) fortsätter att natta honom då det behövs och då jag är på dagsbesök hos brorsan och hans familj :) för då behövs det nattning iom 5årig flicka :P

Håller honom borta från stenar men han tuggar på det mesta. Han verkat bara ha ett enormt tuggbehov pojken ;)

Nä det är ingen katt, men då jag läste på nätet stod det typ 4-6h vakentid vilket lät grymt lite :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittar man på en valpkull så slocknar inte alla samtidigt, alltid nån som håller igång längre. Och den "nån" brukar ofta vara en och samma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...