Hoppa till innehåll

Öppen skjutbana i Stockholm


Marimar

Recommended Posts

Finns det några öppna skjutbanor runt Stockholm där man kan skjuta in sin bössa?

Wermdö och Haninge jaktskyttebanor verkar ju vara stängda fram till april. Vill ju gärna inte vänta till dess med att träna skytte och skjuta in bössan :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Huddinge brukar det vara folk 9-14 lör-sön. Inskjutningstavlor m ställ finns i boden på hagelbanan, kostar 20 spänn för ickemedlem. Det är så gott som aldrig kö på 100mbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om "skjutbana i Sthlm" innefattar >=100 m är jag också intresserad av vart man kan ligga och skjuta. :wub:

Behöver inte kosta något. Sällskap är alltid trevligt men jag behöver inte hjälp av funktionär. Jag kan ta med egna tavlor. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om "skutbana i Sthlm" innefattar >=100 m är jag också intresserad av vart man kan ligga och skjuta. :wub:

Behöver inte kosta något. Sällskap är alltid trevligt men jag behöver inte hjälp av funktionär. Jag kan ta med egna tavlor. :D

 

Bra tips med Huddinge. Har försökt kontakta dem igår, men inget svar än. Hoppas få besked om de har öppet lördag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marimar, vart bor du någon stans? Stockholm är stort... Min erfarenhet är att klubbarna bara har öppet för allmänheten under sommartid. Varför inte bli medlem i en klubb så slipper du oroa dig för om klubben har öppet eller inte.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marimar, vart bor du någon stans? Stockholm är stort... Min erfarenhet är att klubbarna bara har öppet för allmänheten under sommartid. Varför inte bli medlem i en klubb så slipper du oroa dig för om klubben har öppet eller inte.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

 

Jag bor i Saltsjöbaden, Nacka.

Innebär medlemskap i regel att det bara är att knalla dit och övningsskjuta? Man måste väl ha gått någon skjutledarutbildning också i regel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vissa föreningar är det inte självklart att du får en nyckel. Endast förtroendevalda eller särskilda skäl.

Oftast behöver man inte någon nyckel, det beror på hur det ser ut och vilka regler som gäller. Vill du bara skjuta på egna tavlor tror jag det räcker med att vara medlem för att få bruka vallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutledare behöver du vara om du ska ansvara för säkerheten på din skjutstation när den är öppen för allmänheten eller för medlemmar. Dvs du övervakar så att alla skyttar sköter sig.

Normalt sett har du som medlem inte tillträde till trap/skeet/sporting banorna etc. utanför ordinarie öppettider utan måste boka dessa samt en utbildad skjutledare. Dock brukar inskjutningsbanor vara öppna för medlemmarna.

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du inte använda banan om du inte är medlem. Den bana jag arbetar på polisanmäler folk som skjuter där utan att vara medlemmar.

Stöd din närmaste skjutbana med ett medlemskap, det brukar inte kosta mer än 500-lapp. Då brukar det vara billigare att skjuta där också. Små pengar i förhållande till vad jakten kostar i övrigt...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 80m bana för inskjutning finns på Nykvarns jaktskytteklubb. Öppet året runt kl06-21. Obelyst!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sanda i Haninge. Medlemskap kostar 600kr per år. Du får kod till bommen och sen sköter du dig själv. 100, 200 och 300 meters bana (kan vara eldförbud på 300 i väntan på bullerplank)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sanda i Haninge. Medlemskap kostar 600kr per år. Du får kod till bommen och sen sköter du dig själv. 100, 200 och 300 meters bana (kan vara eldförbud på 300 i väntan på bullerplank)

http://www5.idrottonline.se/OsterhaningeSkF-Skyttesport/Nyheter/Nyheterfranforeningen/Upphavtskjutforbud/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag får väl lobba lite för HJK i Haninge där jag vart medlem sedan tidigt -80 tal, där får du som medlem nyttja bla

Inskjutningsbanan när man vill, så varför inte bli medlem ? Dock kan det vara högt tryck på banorna även under icke

Ordinära öppettider . Som medlem får man ta med en gäst, och man måste gå en " säkerhetskurs" som består av

Att den ifrån klubben + ordf sitter och läser innantill i regler o dyl, inget märkvärdigt . Det som kan vara minus m HJK

Är att den har så mkt medlemmar idag med allt vad det innebär, sen att medlemmar alltid måste trängas med allmänna

Skyttar under ordinär öppettid kan kännas stressat .. En gång i tiden var vi nästan totalt dominerande i Sporting , men

Där är vi inte längre sedan det förkunnats att HJK skulle vara en JAKTskytteklubb, nu tävlar jag inte aktivt längre så

För mig är det inget problem. Banan är megastor med 12-15 meter höga skyddsvallar runt om, och jag vågar nog

Säga att det är Stockholms största/bästa skjutbana trots allt ..

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutledare behöver du vara om du ska ansvara för säkerheten på din skjutstation när den är öppen för allmänheten eller för medlemmar. Dvs du övervakar så att alla skyttar sköter sig.

Normalt sett har du som medlem inte tillträde till trap/skeet/sporting banorna etc. utanför ordinarie öppettider utan måste boka dessa samt en utbildad skjutledare. Dock brukar inskjutningsbanor vara öppna för medlemmarna.

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du inte använda banan om du inte är medlem. Den bana jag arbetar på polisanmäler folk som skjuter där utan att vara medlemmar.

Stöd din närmaste skjutbana med ett medlemskap, det brukar inte kosta mer än 500-lapp. Då brukar det vara billigare att skjuta där också. Små pengar i förhållande till vad jakten kostar i övrigt...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Om lokalen är Haninge så kostar ett första inhopp till HJK en hyffsad slant, och det vart inte billigare då markägaren vill höja

Arrendet 100%

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...