Hoppa till innehåll

Skjuta gris i hägn bra , dåligt?!


Hoxsta

Recommended Posts

hej

har en unghund som är 14månader. Tänkte att den skulle jaga gris. Har gått på några efter sök på gris och det har gått bra . Har även varit i hägn 4 gånger. Och där kör hon bättre och bättre. Hon har aldrig skällt gris i skogen. Aldrig skjutit för henne. Det är en karelare

Då till funderingen

Ja kan skjuta en gris i hägn men undrar om nån gjort det å vad resultatet vart? Var det värt det ?Vad kosta den grisen att skjuta?

Klart att det ä olika hund till hund men se om man kan se nån tränd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjute hägn gris åt min 3åriga karelar blandning. Vad jag såg så har de varit värt de och de kostade 3500 i almunge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjute hägn gris åt min 3åriga karelar blandning. Vad jag såg så har de varit värt de och de kostade 3500 i almunge.

det var värt det, men på vilket sett?

frågar då jag inget vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr att vi jägare överskattar själva skjutmomentet i injagningen.

Givetvis är det bra att skjuta för hunden efter ett bra arbete, men jag har aldrig fått bekräftat att det är det som gör skillnaden för hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara en positiv förstärkning men i sista slutändan är det ju ändå den faktiska jaktlusten hos hunden som bestämmer, alltså en hund med stor jaktlust bryr sig knappast om det skjuts för den eller ej. Så, för en hund med lite svagare jaktlust så kanske det kan trigga lite men de Karelare jag träffat verkar inte ha några problem med jaktlusten.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej

har en unghund som är 14månader. Tänkte att den skulle jaga gris. Har gått på några efter sök på gris och det har gått bra . Har även varit i hägn 4 gånger. Och där kör hon bättre och bättre. Hon har aldrig skällt gris i skogen. Aldrig skjutit för henne. Det är en karelare

Då till funderingen

Ja kan skjuta en gris i hägn men undrar om nån gjort det å vad resultatet vart? Var det värt det ?Vad kosta den grisen att skjuta?

Klart att det ä olika hund till hund men se om man kan se nån tränd

 

Vad hände om din hund går på en färsk löpa i skogen? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja var ute i söndags några timmar och nr vi sluta så såg en passkytt en gris, så ja gick dit på spåret å hon följde det inte . Vissa inga täcken på att det va nått. Då va spåret Max 10 min gammalt .

Har även funderat på å släppa hunn på kvällen om man ser gris tex på Åteln eller nån åker för å se vad hon gör. Eftersom att det är lättare att hitta grisarna på kvällar/nätter . Är det dumt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det var värt det, men på vilket sett?

frågar då jag inget vet?

Han var skeptisk till både älg och gris i yngre dagar då ja misstänker han fick en spark av älg i yngre dagar under en grävlings jakt, samt att första mötet med gris fick han en gris i bröstet.

Men efter ja sköt hägn grisen åt han så har han vuxit jäkligt mycket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det kan vara bra om man vill jobba med att befästa ståndarbete hos en spets som du skjutits mycket skendjur för. Belöningen skall komma vid bra ståndarbete, att skjuta i hägn ger som regel enklare och mer kontrollerade skott. Men att bara åka dit och dräpa en gris för hunden att lukta på tror jag inte ger så mycket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror generellt som qvarnhill att finns det bara rillräcklig jaktlust så jagar dom oavsett. Tror samtidigt det är betydligt viktigare för spetsar att det skjuts. Jaktlusten gör att dom jagar vad som, fällt byte visar vad ägaren vill att dom ska jaga. Dessutom är det ett bra sätt att ev trigga igång en jaktljum spets.

Däremot av vad du beskriver när den inte tar färska slag...!

Jag skulle lagt väldigt mycket tid på spårträning av gris. Både konstlat med skinn/klövar samt nyttja kommande(förmodade) spårsnö och spåra från åtlar el likn.

När hunden visar en vilja att ta slagen kan det bli aktuellt att ev skjuta en hägngris för att belöna!

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på... har låtit skjuta några grisar i hägn för lite olika hundar. både egna och andras.

 

Det som är viktigt för att de ska va lönt att kosta på sig dylikt är att jycken verkligen funkar som den ska.

Hunden ska leta upp grisen själv, skälla bra och hålla kontakten med grisen.

Absolut inget förarstöd m.m.

Typ öppna grinden in med hund stanna utanför o låt jycken sköta sig själv.

Fixar den det med bravur så skjut. Men se till att jycken fattar vad som händer..

Den grisen som hunden skäller på ska skjutas :wink:

Det kan hur som inte skada...

 

Funkar det fullt ut så kan de va ide o skjuta en gris som belöning.

 

Men att jycken inte tar färsk grislöpa i skogen känns lite oroväckande...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det beror både på hunden och hur jakterna ser ut när du släpper hunden.

Är det stolpe ut hela tiden när hunden jagar gris så tror jag att det kan vara väldigt nyttigt att få skjuta en gris för hunden, om än i ett hägn.

Min sista laika jagade ju precis allt i början, men hunden lär sig ju rätt snabbt att det inte lönar sig att jaga vissa vilt (rådjur/hjort), till viss del för det aldrig skjuts. Just därför tror jag att det är bra att det till sist skjuts rätt vilt för hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd å tankar!!

Om man spårtränar mycket, finns det risk att söker blir sämre då? Ja kan tänka mig skjuta men vill se lite mera jaktresultat. Får släppa tidigt på morgonen på en Åtel om grisen vart där på natten.

Men går det inte så får ja pröva att skjuta en gris i hägn se om det sätter fart på hunn.

Släppa på gris som man ser på kväll/natt? Eller har hunden svårare då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...