Hoppa till innehåll

Kallrökprojekt


qvarnhill

Recommended Posts

När du kall röker vill du inte att det ska bli varmare än +30 grader. Men det vet du säkert redan, jag använder mig av en sådan här

Photo%25252023%252520okt%2525202013%2525

Den tänder jag med ett värmeljus, men när glöden är igång har jag ingen värmekälla. Sedan styr jag förbränningstakten med hur mycket syre jag släpper in.

 

Stämmer inte detta? Läste på webers sidan. 

En lång rad råvaror är väl lämpade för kallrökning, men hur varm röken ska vara beror på vad det är du ska röka. Exempelvis kräver korv, fisk, kyckling och kalkon låg värme (20 °C) medan vanliga köttstycken som bacon, hjortfilé och rostbiff inte tar skada av att röken är halvvarm (20–40 °C).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan säkert stämma. Det är många variabler, där temperaturen är en. Jag refererar till det jag lärde mig på en utbildning för drygt två år sedan.

Ni röker givetvis hur ni vill, men akta er för träslag som utvecklar giftig rök samt icke livsmedelsgodkända smörjmedel vid tillverkningen av spånet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du haft erfarenhet av att det varit för kallt ute så du inte kunnat anv av labyrinten? Är typ -10 nu och  verkar inte som spånet vill glöda vidare när man tänt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har min i pannrummet, kontrollerad temperatur och luftfuktighet. Ledsen att jag inte mätt tidigare. Har en tonåring som spårat ur lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla denna länk för ett enkelt kallröks aggregat. Det förklarar grundprincipen på ett bra och enkelt sätt.

Det finns även större och bättre som är byggda efter samma tema att titta på, på youtube

 

https://www.youtube.com/watch?v=nDcfAWf_6rM

 

Är definitivt ett framtida byggprojekt

 

//Roine

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med de flesta hemsnickrade rökgeneratorer är att de kräver en hel del passning, de flesta funkar ju fint till mindre bitar som ska rökas men jag ser framför mig att jag ska kunna kallröka en vildsvinsskinka t.ex eller en rejäl batch korv. Så, stor volym, rejäl rök både till mängd och röktid är vad jag ser framför mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...