Hoppa till innehåll

Svårt att inte imponeras av skyttet!


Christian N

Recommended Posts

Jo, det finns några i jaktlaget där vi träffats nån gång, Christian, som har en hyfsat grov Linderödsdialekt. Kräver viss tillvänjning... Men å andra sidan skulle jag acceptera att prata i tungomål om det hade givit mig Digweed's förmåga att hantera hagelbössan... :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skall skratta eller gråta över och angående ovanstående ty i delar är det väldigt roligt men även tragiskt, som belysning av det hela kan jag återge att när jag med bred östgötsk dialekt, bara precis lite mindre än Per G:s här inne så förstod mina skånska lärare absolut ingenting,

 

detta var då på gymnasiet och i Kristianstad, mina betyg sjönk med nästan en helt betygsgrad i snitt, enkom för att det fanns ett enormt kommunikationshinder, efter andra terminen var ordningen återställd men då talade jag också en blek kopia av Linderödska som är en rätt grov skånsk dialekt. /Christian

 

Linderödskan! Denna fantastiska dialekt, varför släpper du inte lös den i mitt sällskap  :biggrin:  Finns några varianter av skånskan som är lite värre. Gammelskånskan från trakterna ner mot österlen och Trelleborgskan. Nu är jag uppväxt med en morfar som kör sitt rejs så jag förstår rätt väl vad äldre skåningar säger, men där snackar vi dialekt  :happy:

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror en del av grejen är att vi som kommer i från Tollarp-Linderödstrakten har en hel del egna/danska ord som inte används i övriga Sverige. Det underlättar ju inte förståelsen iallafall.. Det märktes ganska tydligt när man gjorde lumpen mitt i mörkaste Småland..

Men, jo jag försöker att prata svenska när jag korsar gränsen, men jag kan ju aldrig dölja min dialekt helt. Jag upplever ganska ofta att svenskar stänger av helt när dom hör skånska och inte vill förstå detta vackra språk ;-)

Och givetvis är det så att man måste ha bred dialekt för att skjuta som Sir George ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är trög eller så skämtar du , anser du

Att du som skåning inte är svensk ?

Nog för att det på vissa håll pratar obegripligt

I skåne så är dom för mig svenskar som vilken

Annan ,

/O

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är trög eller så skämtar du , anser du

Att du som skåning inte är svensk ?

Nog för att det på vissa håll pratar obegripligt

I skåne så är dom för mig svenskar som vilken

Annan ,

/O

Givetvis sagt med glimten i ögat..

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej nej.. Föreningen Spettets vänner är högst påtaglig, danskjävlar!!

 

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

 

Skämt osido, har aldrig haft problem med skånskan som sådan.. Däremot minns jag en helt igenom värdelös kräftfest i Tomelilla trakten för 15 år sen.. Min hörselskada i kombination med skånskan samt inglasad stenaltan.. Då var jag helt lost! 

 

Japp.. ontopic så det pissar om det  :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Därav att vi skåningar fortfarande korsar gränsen till Sverige, men åker över sundet till Sjælland..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aaaja, skånska hit och kanske även dit....drar jag på med bredaste Piteå-bondskan är samtliga waaay lost B)

Ursäkta OT, men jag har iaf postat nån video tidigare ;):D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en senare med - där är det en seriös uppryckning i utalet.

Vi är - på fullaste allvar - bara ockuperade av en ockupationsmakt som INTE fullföljer de vilkor som stipulerades vid freden 1658 och senare 1676. Det är ett historiskt faktum att Sveriges ockupation av Skåne är den enda militära ockupationen som lyckats så tillvida att man vänt ursprungsbefolkningens nationella identitet. I alla andra fall har man fått fördriva eller utrota befolkningen för att lyckas med samma sak.

Hade man respekterat våra nationella särdrag och avtalen hade vi inte beghövt tjänstgöra i svenska militära förband (värnplikten är mao ett nationellt övergrepp), sluppit tala svenska (vi är i fördraget garanterade att få tala danska och bli tilltalade på danska av den svenska statens representanter) OCH vi ska tillhöra den danska kyrkan (med de lustiga kragarna), vi har även alltid rätt att besöka danmark utan hinder, tull eller repesalier (hur var det nu med Lex Öresund förbannade nykteristiska svenskjävlar!) och vi har rätten att träffa den danske kungen eller drottningen under egen flagga.

Historisk fakta.

/T

Jag har bara hört att ni är feta å dryga , e de ett

Särdrag ;-p

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...