Hoppa till innehåll

Naturbruksgymnasium


Simon.

Recommended Posts

Tjenare alla, jag undrar ifall någon här har gått på något naturbruksgymnasium. Funderar på att välja de nu när jag ska börja på något gymnasium. Vill bara veta ifall de är relativt lätt att hitta jobba efteråt ifall de ens finns några?? Jag vet ingenting om de så ös på med allt ni vet o så.

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick viltvårdsgymnasiet. Insåg med tiden att det inte är något glammigt yrke bara för att man jobbar med jakt så började på slakteri istället. En annan nackdel är att det är rätt svårt att tjäna pengar. Först 3 år på gymasiet, sen några år som jaktelev med uselt pröjs. Efter det östermalma i två år. Och först efter det kan du börja inkassera en normal månadslön som viltmästare. Jaktelevplats går nog hyfsat lätt att få tag i, men för att bli viltmästare på något större gods krävs det att du är riktigt duktig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta naturbruksutbildningar ger väl nv.kompetens nuförtiden? Ökna är en skola med bra rykte, med nv kompetens kan man ju söka sig vidare i andra områden också, om intresset för jaktutbildning skulle krokna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick viltvårdsgymnasiet. Insåg med tiden att det inte är något glammigt yrke bara för att man jobbar med jakt så började på slakteri istället. En annan nackdel är att det är rätt svårt att tjäna pengar. Först 3 år på gymasiet, sen några år som jaktelev med uselt pröjs. Efter det östermalma i två år. Och först efter det kan du börja inkassera en normal månadslön som viltmästare. Jaktelevplats går nog hyfsat lätt att få tag i, men för att bli viltmästare på något större gods krävs det att du är riktigt duktig!

Malma typ ett halvår va?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som är nyttig att tänka på är att även fast man har ett starkt brinnande intresse för djur och natur så tror jag att det kan förta lite av glädjen med jakten om man även har det som jobb.

Jag har mer och mer börjat se jakten som mitt sätt att släppa vardagen och bara vara med i nuet. Där hela sinnet riktar in sig på sin omgivning med alla ljud och plötsliga rörelser som hör jakten till och verkligen ingenting annat!

Något som jag tror kan bli skadat om man också har det som vardag, där krav och måsten finns med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som är nyttig att tänka på är att även fast man har ett starkt brinnande intresse för djur och natur så tror jag att det kan förta lite av glädjen med jakten om man även har det som jobb.

Jag har mer och mer börjat se jakten som mitt sätt att släppa vardagen och bara vara med i nuet. Där hela sinnet riktar in sig på sin omgivning med alla ljud och plötsliga rörelser som hör jakten till och verkligen ingenting annat!

Något som jag tror kan bli skadat om man också har det som vardag, där krav och måsten finns med!

Har tänkt exakt som dig nu. Funderar dock på att läsa till biolog :) kanske passar mer. Och utan att "förstöra" jakten.

//Simon. Fint skare va serru

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det gynnar slutbetyget att läsa en rolig utbildning. De betyg som ev saknas är bara att läsa in i efterhand.

Min älsta grabb (15 i år), lutar åt att välja ökna, jaktprogrammet.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tänkt exakt som dig nu. Funderar dock på att läsa till biolog :) kanske passar mer. Och utan att "förstöra" jakten.

//Simon. Fint skare va serru

Satsa på Agronom istället, betydligt bättre jobbmöjligheter. Men utbildning till biolog/agronom kräver NV kompetens på gymnasiet, så det behöver du satsa på i första rundan.

Skånepåg - Agronom

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satsa på Agronom istället, betydligt bättre jobbmöjligheter. Men utbildning till biolog/agronom kräver NV kompetens på gymnasiet, så det behöver du satsa på i första rundan.

Skånepåg - Agronom

Va är en agronom då? XD o jag vet att jag behöver de. Kommer in på de ifall jag vill o orkar plugga....

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del att välja på men det första valet jag tycker du ska försöka göra är om du ska plugga vidare eller inte. Det går att läsa om det man behöver, så gjorde jag, men man är inte alls lika väl förberedd jämfört med att ha läst NV eller vad det nu heter nuförtiden.

Biolog är väldigt svårt att hitta något utanför den akademiska världen, vill du inte bli professor hade jag skippat det spåret.

Jägmästare?

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Man går nog naturbruks inriktning jakt för intresset,skog/lantbruk ger jobb,jakten gör inte det..Gick i Burträsk och bästa jag gjort utom jobb mässigt sett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man går nog naturbruks inriktning jakt för intresset,skog/lantbruk ger jobb,jakten gör inte det..Gick i Burträsk och bästa jag gjort utom jobb mässigt sett.

År?

Jag gick sista årskullen med tvåårig skogsbruks..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick på Öknaskolan med inriktning jakt och viltvård.

 

Bra skola, på den tiden (nu över 10 år sedan) lite traditioner som fick mig att vilja gå spy. Vi hade rätt mycket tid på Östermalma under jaktlektionerna och tycker vi fick en bra bild av vad det innebär att ha jakt som yrke, har arbetat väldigt lite med jakt sedan dess. Om du tänker dig att just arbeta med jakt så är det viktigaste å komma ihåg att det innebär inte att man jagar hela tiden det innebär att man hela tiden ordnar så att andra kan jaga. 

 

Sedan kan du ju göra som jag och resten av min klass gjorde, gå en gymnasieutbildning som faktiskt är rolig och intressant för att sedan jobba inom något helt annat än det du pluggat till, allt beror ju på vilka ambitioner du har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick på Öknaskolan med inriktning jakt och viltvård.

Bra skola, på den tiden (nu över 10 år sedan) lite traditioner som fick mig att vilja gå spy. Vi hade rätt mycket tid på Östermalma under jaktlektionerna och tycker vi fick en bra bild av vad det innebär att ha jakt som yrke, har arbetat väldigt lite med jakt sedan dess. Om du tänker dig att just arbeta med jakt så är det viktigaste å komma ihåg att det innebär inte att man jagar hela tiden det innebär att man hela tiden ordnar så att andra kan jaga.

Sedan kan du ju göra som jag och resten av min klass gjorde, gå en gymnasieutbildning som faktiskt är rolig och intressant för att sedan jobba inom något helt annat än det du pluggat till, allt beror ju på vilka ambitioner du har.

Funderat på de men va fan vill inte behöva flytta hemmifrån än :/ så har nog gjort mitt val även om de e de här jag vill :(

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Internat är inte så mycket hemifrån, det serveras både frukost, lunch och middag i matsalen och du har fortfarande några som tjatar på dig att du ska städa ditt rum :P Man är i slutändan rätt bortskämd på internat.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Internat är inte så mycket hemifrån, det serveras både frukost, lunch och middag i matsalen och du har fortfarande några som tjatar på dig att du ska städa ditt rum [emoji14] Man är i slutändan rätt bortskämd på internat.

Jojo men kan inte blir mer bortskämd än va jag blir just nu [emoji15] [emoji13] [emoji15]

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag går sista året nu på Naturbruksgymnasiet i Svenljunga, det ligger tre mil söder om borås och är en fantastisk skola i mitt tycke. Jag läser jakt men i våran utbildning tillkommer skogsutbildning såsom traktorkort, motårsågskort A samt B och även utbildning i skogsmätning och virkestransport med skotare mm. Så man får mycket kompetent utbildning och tröttnar man på jakten som jobb så finns alltid mycket utbildning i ryggsäcken om man tycker om skogen. Det är många som har kommit från bland annat dalarna, stockholm, mellerud mm. Så det finns många man kan knyta kontakt med och på fritiden finns möjlighet att vaka gris o dylikt om man inte är en som gillar att studera algoritmer när man är ledig... Vi gör mycket jaktresor runtom i sverige, vi är runt i skåne och upp till norrland och sist jag var iväg så åkte vi till Norge ovanför Trondheim och jagade Kronhjort i bergen längs kusten. Vi bygger ny vilthanteringsanläggning och idrottshall för 25 miljoner så det är rätt schysst. inte för att slakteriet är o klaga på... Skolan själv äger 950ha och har ett hägn på 90ha för kronhjortar som vi sköter och har jakt på, likaså ett vildsvinshägn sedan finns även ett hundträningshägn på ca 2ha som man kan träna hundar på vildsvin om man känner för det. Men framförallt så skapar man kontakter och lär känna riktigt bra vänner, inte bara elever emellan utan även lärarna. Det går att göra historian till en roman men det tänker jag inte utstå så detta får ge en avskildring och berätta att min upplevelse av den skolan var bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag går sista året nu på Naturbruksgymnasiet i Svenljunga, det ligger tre mil söder om borås och är en fantastisk skola i mitt tycke. Jag läser jakt men i våran utbildning tillkommer skogsutbildning såsom traktorkort, motårsågskort A samt B och även utbildning i skogsmätning och virkestransport med skotare mm. Så man får mycket kompetent utbildning och tröttnar man på jakten som jobb så finns alltid mycket utbildning i ryggsäcken om man tycker om skogen. Det är många som har kommit från bland annat dalarna, stockholm, mellerud mm. Så det finns många man kan knyta kontakt med och på fritiden finns möjlighet att vaka gris o dylikt om man inte är en som gillar att studera algoritmer när man är ledig... Vi gör mycket jaktresor runtom i sverige, vi är runt i skåne och upp till norrland och sist jag var iväg så åkte vi till Norge ovanför Trondheim och jagade Kronhjort i bergen längs kusten. Vi bygger ny vilthanteringsanläggning och idrottshall för 25 miljoner så det är rätt schysst. inte för att slakteriet är o klaga på... Skolan själv äger 950ha och har ett hägn på 90ha för kronhjortar som vi sköter och har jakt på, likaså ett vildsvinshägn sedan finns även ett hundträningshägn på ca 2ha som man kan träna hundar på vildsvin om man känner för det. Men framförallt så skapar man kontakter och lär känna riktigt bra vänner, inte bara elever emellan utan även lärarna. Det går att göra historian till en roman men det tänker jag inte utstå så detta får ge en avskildring och berätta att min upplevelse av den skolan var bra.

Åh fan de e exakt där jag skulle gå såfall. De vart bra info! Men då undrar jag bara hur fan blir dä med bössor o så?

//Simon. Fint skare va serru

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde att gå i burträsk, mest för att jag är intresserad av jakten men även skog så där får man en bra kombo tycker JAG. Eftersom att du får en yrkesutbildning på tex att köra skotare men kan även välja till ämnen så man kan få grundläggande högskolebehörighet (Gäller inte jägmästare, då behövs även tekniskt basår). Sen så bor jag ju inte så jättelångt bort så jag är hem varje helg osv men om jag skulle få välja om nu så skulle jag inte göra ett annat val. Inte överdrivet mycket jakt men vi har jagat ganska så mycket nu i trean och även varit söderut på jaktresa. Dessutom har jag fått många nya vänner för livet som man iprincip har samma intresse som och utan att gått på den skolan så skulle jag ha gått miste om dom.

 

Eftersom det är en liten mindre skola så blir man även lite mer sammansvetsade och lärarna lär man känna på ett annat sätt än om man skulle ha gått på en större skola i tex. Skellefteå.  Sen så finns det även rötägg på skolan men man väljer vem man umgås med. Jag tycker att det är ett stort plus att få umgås med kompisar som ägnar sig till samma intresse, i stan hade det nog varit svårare att hitta kompisar med samma intresse...

 

Nu bor du ju en bit bort men kan ju vara kul att höra lite om andra skolor norrut också. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...