Hoppa till innehåll

Kanin på tomten?


charlie

Recommended Posts

Hej alla kunniga.

Jag har ett litet problem som håller på att käka upp min trädgård. Närmare bestämt så rymde grannens kanin förra våren och har sen dess bestämt sig för att bo i min trädgård. Problemet är att den gräver gånger i gruset under min altan, sen snön kom gräver den ju också upp rötter i min gräsmatta för att inte tala om att dotterns snögubbe ser ut som den blir rullad i lakritskulor.

Efter snart ett år och några subtila påtryckningar på grannen har den fortfarande inte fångats in. Jag har tagit den själv några gånger men när buren är ca 35 cm hög och saknar tak har den en tendens att rymma så fort den kommit ner i den.

Problemet är att vi bor i detaljplanerat område så jag kan inte skjuta den, egentligen enda anledningen till att den fortfarande är vid liv. Jag trodde att det skulle lösa sig den naturliga vägen i om att jag har räv som går över tomten också men den stackarn har fått skabb så han har inte orkat käka upp kaninskrället. Katten har oxå gjort några försök men snubblat på mållinjen ;)

I skrivande stund sitter kreaturet och käkar på farstutrappen där hustruns ljungkrukor står.

Min fråga är: är den att betrakta som förvildad? Vilka rättigheter har jag att ta den av daga?

Min tanke är att ge grannen ytterligare nån vecka att fånga in den annars sätter jag ut en slagfälla och löser det själv...

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det är ett tamdjur eftersom det ägs av grannen. Du får väl skicka en faktura på skadorna så kanske den avlivas snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får inte jaga tamdjur. Att släppa ut ett tamdjur för att jaga/döda/skrämma ett annat är inte tillåtet.

Men blir aldrig tamdjur förvildade?

Börjar inse att jag inte får ha ihjäl kaninen :) men rent juridiskt tycker jag det är lite intressant. Vad är det exv för skillnad på sagda kanin och en hund/katt?

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller katter och hundar finns det en särskild lag som reglerar detta, så är inte fallet med kaniner och andra tamdjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vildkanin är ett icke önskvärt villt som får jagas året om. Kan man verkligen kräva att man skall känna igen och se skillnad på halvtama och förvildade kaniner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...