Hoppa till innehåll

Benjamin Marauder kal.22


Mad Mike

Recommended Posts

Provsköt en sån här i natt och blev brutalt imponerad.

 

Fabriksinställning till 1000 fps eller 304m/s och det levererar den garanterat,allt jag sköt mot stendog verkligen på plats,avstånd från 5m till 25m,bra trycke,enkel konstruktion,pumpar man upp den till 300 bar så håller den för 40 skott,extremt bra precision!

 

Då jag länge funderat på att att skaffa ett pcp luftgevär för jobbet så har jag hunnit prova några stycken fx bla en Cyclone en revolution och en typhoon tror jag...hippen vet,men aldrig riktigt fastnat för dom då det varit lite för mycket problem för att jag ska känna mig trygg.

 

Efter mycket studerande så dök den här upp då den framförallt omskrivs som mycket driftsäker med få reklamationer och lång livslängd,dessutom kostar den bara hälften av en fx vilket känns extremt prisvärt.

 

Så nu är en ansökan skickad till polisen.

 

/Mike

 

Marauder_Synthetic.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade första generationens Marauder tidigare och den är riktigt bra. Trycket och magasinsfunktionen är riktigt bra. Om man justerar ventilen och hammaren rätt så ger den ca 20 jämna fullfartsskott med start på 190 bar. Gen 2 sägs ge 30% fler skott. Du ska inte trycka i 300 bar, det är den inte gjord för.

Extremt tyst men tveksamt om den är laglig eftersom det sitter bafflar i shrouden (om det fortfarande är så), man kan så klart ta bort dem. 

Träkolven på Gen 1 är dock smäckig.

Finns en del stockar i USA som är mer taktiska, tillverkade i alu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den jag söker på har svarta syntetkolven,ser ingen anledning att byta,väldigt trevlig kolv förövrigt.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är Crossman Marauder och Bejnamin Marauder samma bössa?

Ja.

Det finns en pistolversion också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min var .22 och sköt bäst med H&N Barracuda och näst bäst med Crosmans egna rundnos, finns en finsorterad variant som är lite bättre. Av riktig jaktammo så sköt Polymags bäst. För att magasinet ska ta Polymags så måste man modifiera lite genom att ta i sär magasinet och slipa ur så att polymerspetsarna ryms. Finns/fanns film på YT hur man gör.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite förbryllad.. läst på nätet om bössan men det jag hittar är i princip bara om den licensfria versionen. Enl Mike så kunde man trycka upp den licenspliktiga bössan i 300 bar.. och den levererade +300 m/s ut. Är ju rätt bra "åka".. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite förbryllad.. läst på nätet om bössan men det jag hittar är i princip bara om den licensfria versionen. Enl Mike så kunde man trycka upp den licenspliktiga bössan i 300 bar.. och den levererade +300 m/s ut. Är ju rätt bra "åka".. 

På hammaren kan du skruva hur hårt hammaren ska slå och hur långt den ska slå. Sen kan du öppna/stänga en enkel ventil i luftkanalen. Skruva lite på dessa och vóla så är den fullfart.

PCP är lite knepiga att få att gå i jämn hög hastighet med bra "luftekonomi" över en så lång serie skott som möjligt. 

Typiskt så vill du hitta ett lämpligt starttryck som inte är för högt (för då blir ventilen hård att öppna och hammaren måste slå hårt vilket förstör för efterföljande skott). Sedan gäller det att ställa hur hårt och långt hammaren ska slå för att få jämn hastighet och inte slösa luft. På Maraudern har du dessutom ventilen i luftkanalen att labba med. Du hittar fullfartsinställningarna på nätet, sen kan du fininställa.

Målet för en fullfartsbössa är ofta att få ut 15-25 jämna skott. Ofta går PCP bra i hastigheter runt 280 m/s. En kronograf är bra att ha. Luftvapen bör hålla sig runt 280m/s och för att öka Joulen så skjuter man tyngre kulor.

En .22 Marauder ger runt 45J och en .25 runt 60 J när den går i rimlig hastighet. OM man satsar på max så kanske du kan öka med 10J. 

 

http://www.marauderairrifle.com/marauder-tuning/

http://marauderairrifle.com/forum/

 

Du ska inte trycka i 300 bar bara för att den är i fullfart. Lufttuben är som vilken tryckflaska som helst, gjord för ett visst tryck men klarar förmodligen mkt mer. Kör du 300 bar så innebär det att grejerna slits på ett annat sätt. Dessutom blir ventilen väldigt hård att öppna. Maxtryck 200 bar står i manualen.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin-airguns/marauder-rifle-synthetic-stock

Redigerad med MagnusN
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant länk till marauderforumet,man kan ju inte annat än att bli imponerad över hur hårt dom här bössorna levererar och vad dom jagar med dom i staterna,såg flera bilder på skjutna coyotes med kal .25 marauders.

 

kal .25 verkar vara dominerande för jakt i staterna för övrigt,är den så mycket bättre än kal .22 ? man kanske borde tänka om?

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej Mike.. då köper du bara på dej problem. Varför tror du att vanliga subbar i 22 lr är obra? 

 

Isf mer nyfiken på vad bössan levererar i kal .177 isf?

 

Hur som, Mike hörde jag fel idag eller tryckte ni upp flaskan i bössan till 300 bar? Cyclonen tar 220 som max. 300 är rätt duktigt, de flesta dykflaskor trycker man väl till 320? Min är godkänd för 320 iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Du ska inte trycka i 300 bar bara för att den är i fullfart. Lufttuben är som vilken tryckflaska som helst, gjord för ett visst tryck men klarar förmodligen mkt mer. Kör du 300 bar så innebär det att grejerna slits på ett annat sätt. Dessutom blir ventilen väldigt hård att öppna. Maxtryck 200 bar står i manualen.

http://www.crosman.com/airguns/benjamin-airguns/marauder-rifle-synthetic-stock

Nu blir jag lite konfunderad,det var precis en sån i länken jag provade,ska tydligen vara Gen 2,i länken står det att den har ett 8 skotts magasin,min har ett 10 skottsmagasin.

 

Vidare står det att du får upp till 16 consistent shots per fill i länken,jag sköt 40 skott i natt innan jag fyllde på med mer luft,märkte ingen effektskillnad under den tiden?

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur som, Mike hörde jag fel idag eller tryckte ni upp flaskan i bössan till 300 bar? Cyclonen tar 220 som max. 300 är rätt duktigt, de flesta dykflaskor trycker man väl till 320? Min är godkänd för 320 iaf.

Det är jag som blandar ihop saker,den tar 3000 psi eller 206 bar :thumbsup:  var lite morgontrött när vi snackade.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Galet!

 

Men nu ska du väl inte ha bössan till grisjakt utan till fågel och kanin och är inte allt för sugen på tunga projektiler som susar igenom och ställer till det?

 

Jag har skjutit en räv med Cyclonen förövrigt.. eller ja det vet du. Skjuter man rätt så dör de, ruskigt drag i dessa tingestar. Ska kronografskjuta min i morgon på högsta fart så får vi se vart det landar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog i 8 skott i magget i .25 och 10 i .22.

I .25 får du ut ca 16 skott i Gen 1. Gen 2 ska ge 30% mer pga bättre ventil. Sant eller inte... Det handlar förstås om hur mkt man krämar på.

 

När man fyller från 300 barstub till bössa med 200bar så har man ju 100 bar att fylla från tuben. Tänk på det när ni köper tub så att ni inte köper en 220barstub. Köp INTE en FX pump man tröttnar blixtsnabbt på att pumpa.

 

.25 ger ju en hel del mer Joule eftersom det är tyngre kulor.

 

 

Det finns en kille i USA som gjuter kulor som heter Black Mamba i 70 gr som ska funka bra i riktigt kraftiga .25

 

 

Apropå jakt och luftgevär så finns det riktigt seriösa grejer om ni googlar på "bigbore airgun"

 

XP men i synnerhet Quakenbush är grymma grejer.

 

https://www.xp-airguns.com/

 

http://www.quackenbushairguns.com/

 

Billigaste Bigbore bössan är koreanska ShinSung Dragon Slayer i .50.

http://www.pyramydair.com/s/m/Career_Dragon_Slayer_50/771

Redigerad med MagnusN
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kul, som jägare och i huvudsak krutskytt så finns kraftigare grejer tillgängliga i skåpet. Behovet som tex jag och Mike har är tvärtom svagare prylar men ändå effektiva.. 

 

Om jag skulle testa något på allvar så vore det i såfall .177 i en jävla fart..

 

Hur som, hur bökigt är det att ställa in dessa bössor?? Det ska ju vara enkelt, ur kartong, inskjutning = fullt fungerande skyddsjaktsvapen.

 

Börjat lyssna lite med säljare för att se vart man kan landa prismässigt.. Lurar lite på att trimma Cyclonen en smula även men först måste den kronografskjutas på fullflås. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kul, som jägare och i huvudsak krutskytt så finns kraftigare grejer tillgängliga i skåpet. Behovet som tex jag och Mike har är tvärtom svagare prylar men ändå effektiva.. 

 

Om jag skulle testa något på allvar så vore det i såfall .177 i en jävla fart..

 

Hur som, hur bökigt är det att ställa in dessa bössor?? Det ska ju vara enkelt, ur kartong, inskjutning = fullt fungerande skyddsjaktsvapen.

 

Börjat lyssna lite med säljare för att se vart man kan landa prismässigt.. Lurar lite på att trimma Cyclonen en smula även men först måste den kronografskjutas på fullflås. 

Jag uppfattar att du vill ha bössan till skyddsjakt? Därför skriver jag följande:

Om jag inte minns fel så är inte att .177 OK för skyddsjakt. Har för mig att det står minst .22 och 180m/s samt kulor gjorda för att expandera i lagtexten. 

 

Du vill inte kräma upp .177 i jäva fart eftersom du tappar precisionen, som är avgörande vid skyddsjakt på smådjur (eller egentligen över huvudtaget eftersom diaboler i högfart sprider mkt). Diabolerna funkar inte för höga farter pga sin design. Tänk att farten på ett ungefär ska ligga runt 280 m/s när man skjuter diaboler. Man vill heller gå upp i kaliber/vikt på kulan för att få mer mos. Dessutom vill man inte ha så hög fart när man skjuter inomhus för att inte få genomskott med mkt fart kvar som skadar ex tak. Därför är FX fartreglage uppskattat av de som skjuter inomhus. Det går så klart även att ställa ner Maraudern genom att vrida till ventilen i luftkanalen, men den har inga markeringar på fart så man får lära sig att ex 4.5 varv ut är fullfart och ett halvt varv är 140 m/s.

 

På airgun.se eller om det är luftvapen.info fins en forumdel för skyddsjägare m luftgevär. Kanske finns ngt intressant där.

 

Det finns solida kulor som EunJin eller H&N rabbit som nog går att kräma på ordentligt med. Men de är för tunga för en Maruder skulle jag säga. Ska man bara skjuta smådjur så skulle jag välja en diaboler av hög kvalitet. Kaliber .22 har störst utbud på kulor. Enligt min uppfattning är H&N Barracuda, JSB Exact och Polymags överlägsna.

 

Be butiken att ställa in bössan på fullfart, du köper den ju ändå på licens. Sen tunar du lite med kronograf till hjälp. Det är inte svårt att fixa själv heller, finns en del skrivet om hur du skruvar på Marauder-forumet. Om du inte får till det själv så kan jag hjälpa dig att tuna.

Typiskt vill man få hela strängen jämn ex som denna http://www.marauderairrifle.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=10913

De första skotten har lite lägre fart eftersom hammaren inte riktigt orkar öppna lika mkt när trycket är högt i tuben, sen ökar farten lite för att sedan sjunka lite när trycket i tuben sjunker.

Den här strängen är riktigt bra

http://www.marauderairrifle.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=10778

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drygt tre veckors handläggning i sthlm just nu vilket känns hanterbart.

 

Sen blir det kronografskjutnng med H&N Barracuda och crow magnum samt Crossman premier hollow point som skjuter sanslöst bra i min.

 

Ska bli ruskigt intressant att se vad de faktiska hastigheterna är.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drygt tre veckors handläggning i sthlm just nu vilket känns hanterbart.

Sen blir det kronografskjutnng med H&N Barracuda och crow magnum samt Crossman premier hollow point som skjuter sanslöst bra i min.

Ska bli ruskigt intressant att se vad de faktiska hastigheterna är.

/Mike

Barracudan finns i flera .22kaliber, 5.51, 5.52, 5.53. Har lästa att 5.52 ska vara perfekt till Marauder. Provade 5.53 i min men det var sälre än 5.5. Men detta är förstås överkurs. Crow magnum skjuter sådär, OK upp till ca 25 m. Skulle alla dagar i veckan välja Barracuda eller om du vill ha riktig jaktkula Polymags. Det är HN eller JSB som tillverkar polymags, minns inte riktigt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kronografsköt Cyclonen precis på fullfräs.. 281 resp 284 m/s.. Ska försöka testa Crowmagnum när kronografen kommer hem igen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog koll på det men jag säger det iaf.. vi sköt på lägsta hastighet sist hela natten, mer anpassat för känsliga miljöer och fler skott..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...