Hoppa till innehåll

Cykelträning unghund


Anders S

Recommended Posts

Jag har tre gånger cyklat kortare rundor (4km) med min 9 månaders jämte. Är det för tidigt att cykelträna?

När är det lämpligt att börja och hur långa rundor kan jag göra? Jag vill ju absolut inte riskera att han får slitageskador pga att jag tränar för tidigt alternativt övertränar honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följer denna tråd med intresse. Samma fundering från mig med min 11 månaders plott. Sjukt mycket energi i henne så cyklingen är perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rek. brukar vara 1år, man brukar prata om färdigvuxen. Hunden skall gå i trav och undvik asfalt om det går.

Som du gjort med korta rundor är nog ingen fara, men vänta till hösten med riktig konditionsträning när det bli att handla om många km.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höfter och leder är fullt utvecklade vid runt 18 mån så det är inte rek att köra nån "hårdträning" före denna ålder, men lättare träning är ju ok från året.

Men sommartid tycker jag att det är svårt med värmen när det gäller spetsarna. Är ju bara kvällarna det är någorlunda svalt för lite lättare träning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mindre hundar brukar man kunna köra igång med tidigt men större hundar bör vara minst 12 månader innan man börjar träna fysik med dom. Inget vidare om hunden redan jagat klart innan han hunnit börja eller att han får HD D bara för att man började för tidigt  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...