Hoppa till innehåll

Mellanklassoptik den nya toppklassen?


Mad Mike

Recommended Posts

Har plöjt igenom den här tråden idag. Var påväg att köpa ett meopta r2 2,5-15*56 med ballistisk torn på. Men efter att läst den här tråden börjar man fundera om det är dumt?Har beställt en 6xc pipa som den va tänkt att få pryda. Är framförallt rävlock och toppfågel kikarn ska användas till. Man kanske ska kika på minox, har dock aldrig tittat genom ett. Vad tycker ni mer optiskt kunniga ? Kommer man bli besviken?

Meopta R1 R2 serierna är riktigt bra sikten till riktigt bra pris.

Jag har ägt både en ny Meopta R1 3-12x56 och Zeiss Classic 3-12x56 samtidigt och tyckte Meoptan var riktigt bra och stod sig väl mot den nästan dubbelt så dyra Zeissen.

IOR hunting 2,5-10x56 däremot var en riktigt trist produkt som inte ens var värd halva sitt pris i mina ögon.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meopta R1 R2 serierna är riktigt bra sikten till riktigt bra pris.

Jag har ägt både en ny Meopta R1 3-12x56 och Zeiss Classic 3-12x56 samtidigt och tyckte Meoptan var riktigt bra och stod sig väl mot den nästan dubbelt så dyra Zeissen.

IOR hunting 2,5-10x56 däremot var en riktigt trist produkt som inte ens var värd halva sitt pris i mina ögon.

Mvh

Okay. Det slutade med att jag köpte ett swarovski habiacht 6-24*50. Än är jag då nöjd med det. Dock tycker jag mitt gamla zeiss 6-24*56 fl hade bättre optik. Särskilt på högsta förstoringen.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställde mig ett Minox ZEi 2-10x50 som skall fungera mer som ett allroundsikte på 9,3:an.

Verkar vara populärt sikte som ägarna gillar iallafall om man läser på Astro. Priset var ju helt ok med och kul att testa något "nytt".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett Minox 5-25 som strulade. Tornet för höjdjusteringen lossnade. Det fixade Minox på garantin utan problem. Dock var det en grej jag funderade på. Okularet och dioptrijusteringen var ganska löst. Dvs gick att rubba lite i sidled en hel del. Jag tyckte att riktpunkten ändrade sig lite i sidled beroende på om jag tryckte den till höger eller vänster. Fick en känsla av att träffpunkten även läg antingen höger eller vänster när jag provsköt. Har jag rätt eller fel? Kan mekanik och uppbyggnad verkligen framkalla detta lilla fenomen? Eller var det bara ett hjärnspöke...

 

Upplever samma sak med min Minox ZE 5i 2-10x50. Köpt i oktober, okular går att rubba upp/ner och i sidled. Hela bilden rör sig och jag tycker även att riktpunkt flyttar sig lite jämfört m. mål.

 

Har kontaktat Minox kundservice, väntar på svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meopta R1 R2 serierna är riktigt bra sikten till riktigt bra pris.

Jag har ägt både en ny Meopta R1 3-12x56 och Zeiss Classic 3-12x56 samtidigt och tyckte Meoptan var riktigt bra och stod sig väl mot den nästan dubbelt så dyra Zeissen.

Kan bara hålla med. Jag har Zeiss HT 56a och Meopta R1 56a. Meoptan har något mer tunnelseende, men annars är dom väldigt likvärdiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det dyraste sikte jag köpt var en belyst Leupold VX-III 3,5-10X50 på den tiden dollaren var billig, 7500:- Anledningen var att jag ville ha ett belyst sikte för vakjakt på min Ruger No.1. Nu finns det självfallet optiskt vassare sikten än Leupold men med garantivillkoren, generöst ögonavstånd (sitter på en 338WM) och belyst riktmedel kontra priset var det en rätt självklart val då. Det mest prisvärda i optikväg jag köpt var dock en begagnad Karl Kaps 6X36 med riktmedel 11 för 700:- Den åker på 6,5:an då det vakas på bock. Riktigt bra optik för mycket modest summa..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Beställde en Delta av Astro i går och den ligger för hämtning idag. Service I shit you not.

Flex och George är sådana klippor.

223an kommer lätt att toppas med en dylikt kikare bara jag får spara lite deg.

Tack boys.

//K

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställde en Delta av Astro i går och den ligger för hämtning idag. Service I shit you not.

Flex och George är sådana klippor.

223an kommer lätt att toppas med en dylikt kikare bara jag får spara lite deg.

Tack boys.

//K

 

Deltan kommer även köpas in för mig och sättas på Finnbjörnen 6.5x55. Verkar som sagt att den är lite för bra för att vara sant, till det priset dvs.

 

//RmK

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittills har jag inget glapp i okularet på min :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inte jag heller. Har 2 st Minox ZE...ett 1-5x24 och ett 5-25x56. Alternerar i snabbfästen på min pipbytare 358 win / 6 mm BR. Mycket nöjd med dessa sikten [emoji4]
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställde en Delta av Astro i går och den ligger för hämtning idag. Service I shit you not.

Flex och George är sådana klippor.

223an kommer lätt att toppas med en dylikt kikare bara jag får spara lite deg.

Tack boys.

//K

 

Klockrent Ken grymt sikte och kanon att du är nöjd med servicen :)

 

Mvh. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sist jag läste tråden så blev det inköp av ett Minox 2-10x50 som jag är mycket nöjd med dock en aningen tungt. Idag blev det ett Delta 2.5-16x50SF som skall sitta på kommande 338:an

post-10839-0-13339800-1460898157_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade i ett Delta 2,5-15x56 hos Hannes på Netjakt när jag hämtade mitt Minox 5-25x56. Måste säga att Deltan var helt fantastisk! Hade jag inte vetat vad det var hade jag tippat på en Zeiss för 20 lök. Otroligt krispig optik!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
19 minutes ago Ken1 sa:

Du blir inte besviken :D

Tror inte heller det - verkar vara ruskigt mycket sikte för pengarna! :thumbsup:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago exabit sa:

F-n, också sugen på ett nu. Z6/8i kostar så mycket mer... gaah...

Seså öppna nu på lädret ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Joacim sa:

Blev en beställning på

Delta HD 2,5-15x56 hos Hannes på http://www.netjakt.se

Ska bli spännande att se vad den går för :)

 

Vad tror vi om Deltan jämfört med en Zeiss Duralyt (3-12x50)? Funderar på att byta ut Zeissen då den inte passar mig direkt.

Duralyt vs Delta i skymning/natt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Maxb sa:

 

Vad tror vi om Deltan jämfört med en Zeiss Duralyt (3-12x50)? Funderar på att byta ut Zeissen då den inte passar mig direkt.

Duralyt vs Delta i skymning/natt?

Jag vet faktiskt inte men kollar man på detta klippet;

så skulle jag säga minst jämnbördig eller till och med något bättre. 

Men det är bara spekulationer då jag än så länge aldrig hållt ett Delta i min hand. 

 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...