Hoppa till innehåll

Nu ska Dalarna får sina egna Rangers mot illegal jakt


lsjonsson

Recommended Posts

Detta hade media kunnat sätta stop för snabbt och brutalt, men eftersom de kämpar för samma mål, så väljer de istället att stödja deras gärningar.

 

De fick ju t o m vara med i SVT´s Veckans Brott...helt otroligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer det verkligen att dödsorsaken bland vargar är tjuvjakt i mer än 50% av fallen? Det låter ju helt sanslöst mycket.

I deras värld stämmer det nog...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Googlade lite och hittade (helt oväntat) andra uppgifter:

"Totalt ble 91 ulver offisielt bekreftet døde i Skandinavia i perioden 1. mai 2014 - 30. april 2015, hvorav 77 i Sverige og 14 i Norge (Vedlegg 3). I Sverige er 44 av de døde ulvene avlivet ved lisensjakt, 21 i forbindelse med skadefelling (hvorav sju ved nødverge, § 28), åtte ble drept av bil eller tog og fire døde av andre årsaker. Av de 14 ulvene i Norge ble sju avlivet ved skadefelling, seks under lisensjakt og en ble trafikkdrept."

Källa: http://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-och-djur/rovdjur/varg-skandinavia-201415-svensknorsk-2015-06-15.pdf

"Totalt dokumenterades 58 döda vargar i Skandinavien under perioden 1 maj 2013 - 30 april 2014, varav 44 i Sverige och 14 i Norge (Tabell 5). I Sverige sköts 26 av de döda vargarna vid lovlig jakt i form av nödvärn (14) och skyddsjakt (12), nio var trafikdöda och nio döda av andra kända eller okända orsaker. Av de 14 vargarna i Norge avlivades åtta vid skyddsjakt, två vid licensjakt, två var trafikdöda och två dog av andra orsaker (Tabell 5). Av de vargar som togs bort vid skyddsjakt i Sverige och Norge var tio stationära, varav båda individer i fyra revirmarkerande par (Figur 1; nr. 44, 49, 51, 52), en ur ett revirmarkerande par (Figur 1; nr. 50) samt en övrig stationär varg (Figur 3; nr. 73)."

Källa: http://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-och-djur/rovdjur/svensk-skandinavisk-vargrapport-vsc-20140914.pdf

Man undrar ju lite försiktigt varför inte tidningen som publicerar denna propaganda väljer att inte kolla detta påstående. Det tog mig typ fem minuter...

Jo, det kan man onekligen undra.

Personligen tror jag det beror på två primära orsaker. Dels ligger det i sakens natur att vi aldrig kommer veta helt säkert och det kommer alltid föreligga en viss osäkerhet. Den andra, och kanske främsta, orsaken tror jag beror på att de inte är intresserade av fakta. Dels vill de sälja lösnummer eller få många klick och dels tror jag de har sin världsbild klar för sig och allt som inte ligger i linje med denna avfärdas tämligen omgående. Det är det intryck jag fått iaf...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan hur poliser kan låta detta få fortsätta under deras egen flagg m.m Så kan jag till 100% intyga rakt av att majoriteten av dem jag arbetar ihop med tar avstånd rakt av för dessa stollar.  Då personerna i sig självt bara förlöjligar hela förtroendet av poliskåren samt vad den står för. Något jag eller mina kollegor inte vill förknippas med är definitivt dessa organ. Som i mångt och mångas ögon stämplas som halvkriminella.

...

 

Ni har helt klart min sympati i alla fall eftersom ni trots allt dagligen förknippas med de stollarna - men stollar eller ej så lyckas de på något mysko sätt ändå få med sig en massa andra stollar och när media intervjuar dem som seriösa aktörer, ja då blir man f-n mörkrädd...

 

Hade jag varit polischef och någon av mina anställda hade varit med i APU/Rangers/whatever hade jag ställt ett ultimatum, och eftersom de hela tiden slår sig för bröstet och säger att de "alla" är poliser så torde det vara en enkel sak att avskeda de som fortsätter fjanta på. Det är min pragmatiska syn på det hela som kommer från den privata sektorn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Alexander

Ja om du läser texten igen så står det "enligt Apu och naturskyddsföreningen", så det får alltså stå för dem. WWF rapporterade också tidigare år den siffran men säger att det idag har sjunkit. Sen finns det en forskare vid SLUs viltskadecenter som så sent som i somras påstod att tjuvjakt är den dominerande dödsorsaken.

Ur en radiointervju, och baserat på Länsstyrelsens inventeringar vad jag förstod: "25 av sändarförsedda vargarna dör varje år, och ungefär hälften av de som dör har dött i illegal jakt"

Ha en fin kväll!

Linda

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där forskaren hon refererar till fick väl rätt kraftigt mothugg om jag inte minns fel.

Jag utgår från att det inte finns några källor på de övriga påståendena heller...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Alexander

Ja om du läser texten igen så står det "enligt Apu och naturskyddsföreningen", så det får alltså stå för dem. WWF rapporterade också tidigare år den siffran men säger att det idag har sjunkit. Sen finns det en forskare vid SLUs viltskadecenter som så sent som i somras påstod att tjuvjakt är den dominerande dödsorsaken.

Ur en radiointervju, och baserat på Länsstyrelsens inventeringar vad jag förstod: "25 av sändarförsedda vargarna dör varje år, och ungefär hälften av de som dör har dött i illegal jakt"

Ha en fin kväll!

Linda

Sent from my D5803 using Tapatalk

Rätt skrämmande svar från en "journalist" Man kan alltså skriva vad som helst bara med lilla tillägget "Enligt"

Men trots det korta svaret anar man rätt tydligt vart hennes sympatier ligger så fakta är jobbigt att kolla då... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt skrämmande svar från en "journalist" Man kan alltså skriva vad som helst bara med lilla tillägget "Enligt"

Men trots det korta svaret anar man rätt tydligt vart hennes sympatier ligger så fakta är jobbigt att kolla då...

Jo tyckte det var märkligt också.. Är man tveksam till hennes inställning kan man läsa lite mer här

http://www.dt.se/allmant/dalarna/linda-mankefors-kronika-vi-ser-mellan-fingrarna-pa-svensk-illegal-jakt

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo tyckte det var märkligt också.. Är man tveksam till hennes inställning kan man läsa lite mer här

http://www.dt.se/allmant/dalarna/linda-mankefors-kronika-vi-ser-mellan-fingrarna-pa-svensk-illegal-jakt

Sent from my D5803 using Tapatalk

Sjukt. Borde inte få vara journalist. Total avsaknad av respekt för yrket uppenbarligen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag svarade ungefär att jag hade högre förväntningar på den svenska journalistkåren, samt påpekade att hennes påståenden i mailet saknade källor ;-)

Sent from my D5803 using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Optimala drevkedjan det ju! Dels får dom hålla koll på så att inga vargar skjuts! Och skrämma fram övriga vilt till passkyttarna ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hennes svar, tror inte jag orkar svara igen men både APU och SNf har tydligen varit på plats, nånstans, vid något.

Hej, radio intervjun från juli 2015:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6222619

APU på plats och SNf på plats uppgav 50 procent.

WWF har i flera texter från 2011 sagt det minskat sista åren. I en artikel samma år i Expressen så uppgav Mats Rapp, Länsstyrelsens spårare i Dalarna, att det var fel och att det tvärtom ökat. Flera forskare, och veterinärer, ifrågasatte wwfs uppgift att det minskat, och Expressen avslöjade nya siffror.

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/kraftig-okning-av-tjuvjakt-pa-varg/

Mvh

Linda

Sent from my D5803 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dalmasar ska man inte bråka med. De där herrana kommer att få det tufft om de börjar bråka och jävlas med folk när de passerar mora och västerut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...