Hoppa till innehåll

När ryssen kommer...är ni redo?


MKJ

Recommended Posts

Och hur ska ryssen komma till Sverige? Landvägen via Finland? Dom lär ha att göra en stund innan dom passerat finnarna som får stöttning av Nato under tiden.

Luftvägen? Långt att flyga från st petersburg eller kaliningrad för att möta ett av världens bättre flygvapen och luftvärn.

Sjövägen? Lika jobbigt det mot vårt flygvapen och robotförsvar och jag tror det skulle bli riktigt jobbigt att hålla försörningsleden igång via båtar. 

Mer sannolikt är däremot att vi kan bli indragna i krig i vårt närområde, åtminstone de första åren.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Mad Mike sa:

Och hur ska ryssen komma till Sverige? Landvägen via Finland? Dom lär ha att göra en stund innan dom passerat finnarna som får stöttning av Nato under tiden.

Luftvägen? Långt att flyga från st petersburg eller kaliningrad för att möta ett av världens bättre flygvapen och luftvärn.

Sjövägen? Lika jobbigt det mot vårt flygvapen och robotförsvar och jag tror det skulle bli riktigt jobbigt att hålla försörningsleden igång via båtar. 

Mer sannolikt är däremot att vi kan bli indragna i krig i vårt närområde, åtminstone de första åren.

Första steget blir väl att ta över Gotland.  Det lär då göras via infiltration.  När dom väl sitter där, så blir det lättare att ta hand om vårat luftförsvar och blockera tillförsel av material sjövägen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs Wilderängs böcker om hur ryssarna bär sig åt när de tar Gottland.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer, Gotland är sannolikt där det händer om det händer.

Gäller att våra JAS39 och U-Båtar plockar bort alla flytetyg om det skulle ske.

Att dom skulle försöka invadera oss luftvägen eller gå via Finland är mindre sannolikt i ett första läge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Islänningen sa:

Första steget blir väl att ta över Gotland.  Det lär då göras via infiltration.  När dom väl sitter där, så blir det lättare att ta hand om vårat luftförsvar och blockera tillförsel av material sjövägen.

Med vad? Ryssarna har hämtat hem mängder med utrustning bla från kaliningrad för att hålla kriget igång i Ukraina. Putin kan sin krigshistoria då han vet hur det gick för Tyskland när dom försökte sig på ett tvåfrontskrig, att bränna ett ljus i bägge ändar klarar inte ens hans krigsindustri.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ryssen kommer rätt långt med hybrid krigföring. Slå ut elsystemet, bankväsendet, vattenförsörjning, terrorism mm.

En sak man bör ta i beaktande är att Ryssland nu ställer om till en krigsekonomi. Det innebär att om Ukraina faller så  återhämtar sig Ryssland på kort tid för nästa steg.

Så i motsats till @MKJ tror jag att de närmaste 5 åren kommer vara farligare än någonsin.

Ett av Rysslands kortsiktiga mål är med all sannolikhet att få tillbaka Trump och försvaga NATO.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Mad Mike sa:

Med vad? Ryssarna har hämtat hem mängder med utrustning bla från kaliningrad för att hålla kriget igång i Ukraina. Putin kan sin krigshistoria då han vet hur det gick för Tyskland när dom försökte sig på ett tvåfrontskrig, att bränna ett ljus i bägge ändar klarar inte ens hans krigsindustri.

Ryssen har gott om utrustning kvar.  Har inte läst Wilderängs böcker om Gotland, men enligt mina underrättelsekällor är följande scenario sannolikast.

Dag X-1, ett fraktfartyg flaggad någon annanstans än i Ryssland, anländer Visby hamn.  Ombord finns ca. 100 man gömda, inklusive vapen och sprängmedel.  Dessa tar sig iland under uppskeppningen av gods.

Dag X, 03:00.  Dessa sabotörer sprider ut sig till strategiska ställen.

Dag X, 04:00.  Kommunikationsmaster sprängs och viktiga försvarsposter tas över.  Samtidigt, kommer falskflaggad privatyact att dragga sönder kommunikationskablar mellan Gotland och fastlandet.

Dag X. 04:30.  Fallskärmsjägare släpps över ön.

Dag X. 04:45.  Två fraktfartyg, som "råkade" vara på väg förbi ön, anländer Visby och Slite.  Samtidigt, så kör två specialutrustade fartyg som också "råkade" ha vägarna förbi, rätt upp på stranden, troligtvis vid Sjaustrehammaren.  Dessa fartyg kan öppnas i fronten och tyngre material köras iland.

Dag X, 05:30.  Gotland är under rysk kontroll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte riktigt er syn på ryssens möjligheter i nuläget.

En viss del av fiction kan läsas in där och mellan raderna underförstått att Ryssland lyckas med allt dom företar sig och vi misslyckas med allt.

Jag tillskriver nog den svenska militären mer än så och av vad jag sett av alla filmklipp från Ukraina så framstår ryssen mest som en bunt yra höns som springer på pumpen hela tiden. 

Snart två år in och brutala förluster varje dag...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Islänningen sa:

Ryssen har gott om utrustning kvar.  Har inte läst Wilderängs böcker om Gotland, men enligt mina underrättelsekällor är följande scenario sannolikast.

Dag X-1, ett fraktfartyg flaggad någon annanstans än i Ryssland, anländer Visby hamn.  Ombord finns ca. 100 man gömda, inklusive vapen och sprängmedel.  Dessa tar sig iland under uppskeppningen av gods.

Dag X, 03:00.  Dessa sabotörer sprider ut sig till strategiska ställen.

Dag X, 04:00.  Kommunikationsmaster sprängs och viktiga försvarsposter tas över.  Samtidigt, kommer falskflaggad privatyact att dragga sönder kommunikationskablar mellan Gotland och fastlandet.

Dag X. 04:30.  Fallskärmsjägare släpps över ön.

Dag X. 04:45.  Två fraktfartyg, som "råkade" vara på väg förbi ön, anländer Visby och Slite.  Samtidigt, så kör två specialutrustade fartyg som också "råkade" ha vägarna förbi, rätt upp på stranden, troligtvis vid Sjaustrehammaren.  Dessa fartyg kan öppnas i fronten och tyngre material köras iland.

Dag X, 05:30.  Gotland är under rysk kontroll.

tom Ukraina med sina begränsade resurser har fått den tidigare fruktade svarta havsflottan att trycka som harar i hamn, dom vågar sig inte ens utanför hamnnbassängen längre så njaa det där tror jag inte mycket på.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Mad Mike sa:

tom Ukraina med sina begränsade resurser har fått den tidigare fruktade svarta havsflottan att trycka som harar i hamn, dom vågar sig inte ens utanför hamnnbassängen längre så njaa det där tror jag inte mycket på.

Så besegrades Ryssland i Svarta Havet | TTELA

https://www.bohuslaningen.se/asikt/ledare/sa-besegrades-ryssland-i-svarta-havet.dfaa6d60-4a49-4ac5-a056-c1676d852dd1

:thumbsup:

 
 
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hybridsmodellen är den effektivaste, skapar oss kostnader, utan att dom måste ta någon skit tillbaka...
Tror, som dom flesta att ryssen, inte vill öppna två fronts krig...

Men tekniskt sett borde sverige vara en bra måltavla, eftersom vi inte är med i nato...
Så vi har en bit kvar innan artikel 5 blir aktuell...

Bara hoppas på att vi hyr ut Slite, till jänkarna.. så kan bli lite avskräckande...

Dock tror jag på att närmaste 5 -> 10 åren kommer att vara turbulenta. Mkt högervindar och "varför ska vi stötta dom"... mentalitet.. vilket i grunden försvagar ALLT...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Islänningen sa:

Ryssen har gott om utrustning kvar.  Har inte läst Wilderängs böcker om Gotland, men enligt mina underrättelsekällor är följande scenario sannolikast.

Dag X-1, ett fraktfartyg flaggad någon annanstans än i Ryssland, anländer Visby hamn.  Ombord finns ca. 100 man gömda, inklusive vapen och sprängmedel.  Dessa tar sig iland under uppskeppningen av gods.

Dag X, 03:00.  Dessa sabotörer sprider ut sig till strategiska ställen.

Dag X, 04:00.  Kommunikationsmaster sprängs och viktiga försvarsposter tas över.  Samtidigt, kommer falskflaggad privatyact att dragga sönder kommunikationskablar mellan Gotland och fastlandet.

Dag X. 04:30.  Fallskärmsjägare släpps över ön.

Dag X. 04:45.  Två fraktfartyg, som "råkade" vara på väg förbi ön, anländer Visby och Slite.  Samtidigt, så kör två specialutrustade fartyg som också "råkade" ha vägarna förbi, rätt upp på stranden, troligtvis vid Sjaustrehammaren.  Dessa fartyg kan öppnas i fronten och tyngre material köras iland.

Dag X, 05:30.  Gotland är under rysk kontroll.

Tror också detta med skumma båtar är ett enormt hot i Östersjön. Vi har ju redan sett vad man kan åstadkomma med gasledningarna och det kinesiska fartyget som "råkade" dra sitt ankare efter sig på botten i xx sjömil och slita sönder diverse kommunikationsledningar.

Med en bra plan och dessa skumma fartyg borde man kunna uppnå en hel del. Intar man Gotland kan det bli rätt svårt att försörja Stockholm med livsmedel och allt annat. Att frakta från Göteborg med tåg lär väl gå så där.

Jag har inte gjort hela analysen direkt :ph34r: Men det är ganska lätt att vara naiv och sen räcker det med att den lede fi har tänkt lite annorlunda än en själv så blir det jobbigt. Jobbat en del med cybersäkerhet sista två åren och där har man fått en hel del riktiga jobbiga aha-upplevelser.

Dessutom har vi ryska "trollfabriker" och diverse skrupelfria och högintelligenta hackers som kan ställa till med enorm oreda överalllt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

Hybridsmodellen är den effektivaste, skapar oss kostnader, utan att dom måste ta någon skit tillbaka...
Tror, som dom flesta att ryssen, inte vill öppna två fronts krig...

Men tekniskt sett borde sverige vara en bra måltavla, eftersom vi inte är med i nato...
Så vi har en bit kvar innan artikel 5 blir aktuell...

Bara hoppas på att vi hyr ut Slite, till jänkarna.. så kan bli lite avskräckande...

Dock tror jag på att närmaste 5 -> 10 åren kommer att vara turbulenta. Mkt högervindar och "varför ska vi stötta dom"... mentalitet.. vilket i grunden försvagar ALLT...

Vi har ju dock fått säkerhetsgarantier från ganska många länder under väntetiden, viktigaste är väl de från Förenta Staterna och Storbritannien. Jag tror att vi får skatta oss lyckliga för att ryssarna gav sig på Ukraina först. Hade de istället gett sig på Sverige först så hade det nog inte gått lika "bra" för oss. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago KJE81 sa:

Vi har ju dock fått säkerhetsgarantier från ganska många länder under väntetiden, viktigaste är väl de från Förenta Staterna och Storbritannien. Jag tror att vi får skatta oss lyckliga för att ryssarna gav sig på Ukraina först. Hade de istället gett sig på Sverige först så hade det nog inte gått lika "bra" för oss. 

Så länge vi inte är fullvärdiga medlemmar i NATO, så är garantierna inte värda mer än pappret de är skrivna på.  Ukraina fick också omfattande garantier, innan kriget började.  Visst, De har fått krigsmateriel så de kan överleva (notera att de har inte fått tillräckligt för att vinna), men det är inga utländska trupper på Ukrainsk mark, förutom ett fåtal frivilliga.

Samma kommer att gälla Sverige tills vi är medlemmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Realistiskt scenario, är väll egentligen, att dom långt innan dom försöker ta Gotland, se till att ha nog många "turister" där, som kan hjälpa till innan första båten ens nått land.

Dessutom, finns det en "rysk minoritet" på plats, har man en anledning att befria dom från förtrycket...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lindgren sa:

Hybridsmodellen är den effektivaste, skapar oss kostnader, utan att dom måste ta någon skit tillbaka...
Tror, som dom flesta att ryssen, inte vill öppna två fronts krig...

Men tekniskt sett borde sverige vara en bra måltavla, eftersom vi inte är med i nato...
Så vi har en bit kvar innan artikel 5 blir aktuell...

Bara hoppas på att vi hyr ut Slite, till jänkarna.. så kan bli lite avskräckande...

Dock tror jag på att närmaste 5 -> 10 åren kommer att vara turbulenta. Mkt högervindar och "varför ska vi stötta dom"... mentalitet.. vilket i grunden försvagar ALLT...

Hybrid krigsföring till sjöss är ju något som vi Islänningar var bra på under 70-talet :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Islänningen said:

Ryssen har gott om utrustning kvar.  Har inte läst Wilderängs böcker om Gotland, men enligt mina underrättelsekällor är följande scenario sannolikast.

Dag X-1, ett fraktfartyg flaggad någon annanstans än i Ryssland, anländer Visby hamn.  Ombord finns ca. 100 man gömda, inklusive vapen och sprängmedel.  Dessa tar sig iland under uppskeppningen av gods.

Dag X, 03:00.  Dessa sabotörer sprider ut sig till strategiska ställen.

Dag X, 04:00.  Kommunikationsmaster sprängs och viktiga försvarsposter tas över.  Samtidigt, kommer falskflaggad privatyact att dragga sönder kommunikationskablar mellan Gotland och fastlandet.

Dag X. 04:30.  Fallskärmsjägare släpps över ön.

Dag X. 04:45.  Två fraktfartyg, som "råkade" vara på väg förbi ön, anländer Visby och Slite.  Samtidigt, så kör två specialutrustade fartyg som också "råkade" ha vägarna förbi, rätt upp på stranden, troligtvis vid Sjaustrehammaren.  Dessa fartyg kan öppnas i fronten och tyngre material köras iland.

Dag X, 05:30.  Gotland är under rysk kontroll.

Jag tror faktiskt att till och med wilderäng är förvånad över hur illa det gick för ryssarna, när dom gick emot Kiev.

Är osäker på hur mkt kompetent trupper dom har kvar, mkt har strukit med..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu så är nog risken ganska liten att vi skulle bli attackerade av ryssarna.
Puttes förluster är rätt extrema men om han vinner i Ukraina så är han på banan inom några år igen och då har ryssarna fått igång sin krigs maskin på högvarv och då ligger vi riktigt dåligt till.

Putte kommer inte att sluta han skall åtminstone få tillbaka alla USSR stater.


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lindgren sa:

Jag tror faktiskt att till och med wilderäng är förvånad över hur illa det gick för ryssarna, när dom gick emot Kiev.

Är osäker på hur mkt kompetent trupper dom har kvar, mkt har strukit med..

Orsaken till situationen vid Kiev beror på två saker.  Ena parten var förberedd, den andra inte.

Ukrainarna var relativt beredda på invasionen, och hann spränga en del dammar som orsakade översvämningar norr och öst om Kiev.  Detta tvingade ryssarna till den långa kolonnen väster om Kiev.  En våt dröm för alla A10-Warthog piloter, som tyvärr fick inte släppas loss.

Ryssarna var helt oförberedda på mottagandet.  Deras propagandamaskin hade intalat alla att Ukrainarna skulle stå längs vägen med blommor och vifta på ryska flaggan.

Putte lär vara lite mer förberedd nästa gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs Wilderängs böcker!! Han skrev den första, Midvintermörker, 2011 och den beskriver Rysslands invasion av Gotland och den bedrövliga nedrustning av svenskt försvar. Det kusliga är att ryssarna, för att maskera invasionen först anfaller Urkraina. Sedan, för att kunna legitimera närvaron av marina stridskrafter i Östersjön spränger de själv gasledningen Northstream. Han skrev boken 2011!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago josc72 sa:

Läs Wilderängs böcker!! Han skrev den första, Midvintermörker, 2011 och den beskriver Rysslands invasion av Gotland och den bedrövliga nedrustning av svenskt försvar. Det kusliga är att ryssarna, för att maskera invasionen först anfaller Urkraina. Sedan, för att kunna legitimera närvaron av marina stridskrafter i Östersjön spränger de själv gasledningen Northstream. Han skrev boken 2011!!

Hans fru är ryska....just sayin;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kartan ser inte bra ut. Sverige är Rysslands enda språngbräda ut förutom Kaliningrad :ph34r:

Tror det får bli en Ruger MPR faktiskt. För rävlock.

 

image.png.773e52a7edf4e725b1ea838ade1b17a5.png

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som Pluttin överskattat sin förmåga avseende Ukraina, han trodde att det skulle vara gjort i en handvändning.. När så inte visade sig vara fallet så tror jag inte han är så sugen på att öppna upp en ny konflikthärd västerut.. Skulle han hoppa på oss så skulle det garanterat dra in fler nationer och kanske även Nato i konflikten och då skulle det skita sig rejält för honom. Ukraina kanske var en bra reality check för idioten.. 

Men jag håller med ovanstående avseende Wilderäng, kusligt läskiga scenarier och helt säkert precis enl de planer som garanterat funnits.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...