Hoppa till innehåll

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle


lsjonsson

Recommended Posts

8 hours ago HuggyBear sa:

Så en rätt stor nalle igår 500m hemifrån då jag gick me hunn stanna på vägen å glodde ca 80m framför oss

Var den kramgo också?;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago karelsk blandning sa:

 kanske dom som bestämmer borde inse att det blir samma sak igen om dom inte sätter 60-70 björn på tilldelningen i berörda område och sen en egen i kust området utöver det.

Ja, det är väl dags att LST gör om tilldelningen i björnjakten så att det skjuts fler på hösten av jägarna och inte låter största delen gå till skyddsjakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller så anpassar man sig till verkligheten, björnar är som alla andra djur där maten finns. Det kommer alltid finnas björn på "fel" ställe, inför vårjakt på björn så slipper samerna störande helikoptertrafik oxå. Rentav kunde de tjäna pengar på't, som omväxling. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago HuggyBear sa:

Screenshot_20210615-090950_Instagram.thumb.jpg.2b80cf7b3fac02d0e13e7f9916081c59.jpg

Haha! Ja, den måste ha blivit jävligt skraj när den lämnar en sådan hög efter sig,:lol:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago strävhår sa:

Eller så anpassar man sig till verkligheten, björnar är som alla andra djur där maten finns. Det kommer alltid finnas björn på "fel" ställe, inför vårjakt på björn så slipper samerna störande helikoptertrafik oxå. Rentav kunde de tjäna pengar på't, som omväxling. 

Ja visst kommer det alltid finnas nalle på fel platser.

Vi kommer aldrig att få någon vårjakt på nalle i Sverige.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst kommer det alltid finnas nalle på fel platser.

Vi kommer aldrig att få någon vårjakt på nalle i Sverige.

 

Det fixar Jimmie.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now strävhår sa:

Det fixar Jimmie.

Ja, det gör han säkert!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske jägarförbundet beställer plogning av vägar så alla kan delta i jakten med.

Sen om det nu skulle bli nånting dant borde det troligen bli i dom områden det behövs på våren och inte skjuta björnarna i onödan i kust området typ.

Dom dom gnäller och klagar mestadels på dom jakterna är folk som ändå aldrig jagar björn utan endast vill ha möjlighet att skjuta om dom skulle se en från älgtornet, sen förstår jag dom som lägger ner tid och pengar på björnhundar inför jakten.

Fast inte jag vill ha längre älgjakt och skjuta varenda vandrings älg som kommer ner då och samtidigt inte is jaga utan hunden så blir det inte bättre för det, dom kommer jagas och skjutas ändå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
5 hours ago karelsk blandning sa:

Dom borde arbeta för att det skjuts mer i Norrbotten....

....och mindre skyddsjakt istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago lsjonsson sa:

....och mindre skyddsjakt istället.

Jagar nån i erat lag björn alls?

Det är inte konstigt att det blir skyddsjakter på våren eftersom det skjuts alldeles för lite björn, då blir det så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Jagar nån i erat lag björn alls?

Det är inte konstigt att det blir skyddsjakter på våren eftersom det skjuts alldeles för lite björn, då blir det så.

Nej, ingen av oss! Ingen björnhund och ingen är intresserad av att hyra in någon förare med hund. Vi brkar ha några nallar som håller till på våran och grannmarkerna. Jag har obsat hona med 2 ungar under älgjakten samt en ensam björn som sprang över en myr och på fel sida gränsen till grannlaget. Den ensamma gick mellan mig och en annan passare. Närmare grannen för hon hörde men såg den inte och det var väl därför den sprang över myren. Sedan har jag hört flera björnar som har visslat på mig. Du vet väl vad jag menar med det.

Nej, det är inte konstigt men varför höjer inte LST tilldelningen och minskar skyddsjakten då. Då blir det väl för många renkalvar som stryker med ist. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Nej, ingen av oss! Ingen björnhund och ingen är intresserad av att hyra in någon förare med hund. 

Nej, det är inte konstigt men varför höjer inte LST tilldelningen och minskar skyddsjakten då. Då blir det väl för många renkalvar som stryker med ist. 

Då är det ingen fara då behöver ingen klaga om tilldelningen utan var istället glad att det skjuts björn, vår som höst.

Fråga länsstyrelsen. Jag har min teori varför om den sen stämmer är nånting annat men konstigt är det att vi inte jagar dom på hösten i dom områdena det blir skyddsjakt. Skjuta dom i kusten på hösten gör ingen skillnad och nästa vår blir antagligen samma sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago karelsk blandning sa:

Då är det ingen fara då behöver ingen klaga om tilldelningen utan var istället glad att det skjuts björn, vår som höst.

Fråga länsstyrelsen. Jag har min teori varför om den sen stämmer är nånting annat men konstigt är det att vi inte jagar dom på hösten i dom områdena det blir skyddsjakt. Skjuta dom i kusten på hösten gör ingen skillnad och nästa vår blir antagligen samma sak.

Läs resten av min text. Jag redigerade och la till lite text i mitt inlägg.

Nej, det är ingen som klagar hos oss fast vi vet att dom finns runt oss ibland. Ja visst blir det samma visa nästa år och sedan rullar det på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Björnar i byar på vägen är troligen som det ska, sen endast skjuta några st totalt i Norrbotten.

Vilket vansinne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

Björnar i byar på vägen är troligen som det ska, sen endast skjuta några st totalt i Norrbotten.

Vilket vansinne.

Ja, vi skulle ha högre tilldelning vid kusten så att det minskar runt byarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Ja, vi skulle ha högre tilldelning vid kusten så att det minskar runt byarna.

Som det är i år utan delning på området så kommer det troligen skjutas flest där och då blir det samma sak nästa vår. Hoppas folk is angagera sig och ta rätt på skit om dom hittar i år så blir det ändå en liten bild av hur många individer det finns och nånting att räkna vidare på.

Folk gnäller dom ska då inte plocka skit för att det varit skyddsjakt i vår.

Vilka jävla nötter det också är men då har dom mer gnälla i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago karelsk blandning sa:

Som det är i år utan delning på området så kommer det troligen skjutas flest där och då blir det samma sak nästa vår. Hoppas folk is angagera sig och ta rätt på skit om dom hittar i år så blir det ändå en liten bild av hur många individer det finns och nånting att räkna vidare på.

Folk gnäller dom ska då inte plocka skit för att det varit skyddsjakt i vår.

Vilka jävla nötter det också är men då har dom mer gnälla i.

Ja, det flesta lär nog fällas här nere. Jokkmokk, Boden, Arvidsjaur, Piteå, Luleås inland brukar vara duktiga på att hitta nalle snabbt om jag inte minns fel.

Ja, jag har hört talats om den där bojkotten av att plocka skit för inventeringen här nere också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, det flesta lär nog fällas här nere. Jokkmokk, Boden, Arvidsjaur, Piteå, Luleås inland brukar vara duktiga på att hitta nalle snabbt om jag inte minns fel.

Ja, jag har hört talats om den där bojkotten av att plocka skit för inventeringen här nere också.

Dom som tänker så är ju ännu mer korkad och troligen enbart för att gnälla i även det, men sätta igång åtlar och montera kameror och sen släppa hunden på björnen det anser dom flesta av gnäll gänget är ok. Kanske en eller två förflyttningar med bil när hundar är långt bort och ringa runt grannlagen och få skjuta är också ok för dom, när det är dom själva.

Säger nån något om en sån sak åt dom som vanligtvis klagar på allt så säger dom att det är avundsjuk eller något liknande.

Hörde att det var full åtelaktivitet efter kust området med björnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago karelsk blandning sa:

Dom som tänker så är ju ännu mer korkad och troligen enbart för att gnälla i även det, men sätta igång åtlar och montera kameror och sen släppa hunden på björnen det anser dom flesta av gnäll gänget är ok. Kanske en eller två förflyttningar med bil när hundar är långt bort och ringa runt grannlagen och få skjuta är också ok för dom, när det är dom själva.

Säger nån något om en sån sak åt dom som vanligtvis klagar på allt så säger dom att det är avundsjuk eller något liknande.

Hörde att det var full åtelaktivitet efter kust området med björnar.

Ja visst är dom det! Det finns många som gnäller uti skyddsjakten uppe i norr och att det är åt helsike 

Vi har ju haft björn som har varit inne på våran mark och vänt i nö hörnet och dragit iväg igen under björnjakten.

Se där ja! Det har jag inte hört något om å andra sidan känner jag inte så många björnjägare här nere vid kusten mer än Laikamannen o TomasJ på grannforat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst är dom det! Det finns många som gnäller uti skyddsjakten uppe i norr och att det är åt helsike 

Vi har ju haft björn som har varit inne på våran mark och vänt i nö hörnet och dragit iväg igen under björnjakten.

Se där ja! Det har jag inte hört något om å andra sidan känner jag inte så många björnjägare här nere vid kusten mer än Laikamannen o TomasJ på grannforat.

Men om dom inte samlar in skit och skickar in så ska dom inte gnälla mer då gör dom ändå inget själv för att förändra och ev förbättra, utan vill bara ha något nytt gnälla och klaga på.

Undra om det inte var ännu längre söderut det hade kommit mycket bilder från åtel björnar, typ Luleå hållet. Var en bekant som fått se bilderna som kommit därifrån så frågade inte desto mer, ju mindre man vet desto bättre.

Är nog inte helt ren jakt där dom håller till på licensjakten heller fast flera av dom försökt få stoppat skyddsjakterna och svamlar ihop massa historier hur det går till.

För mig spelar det mindre roll om björnarna skjuts på licens eller skyddsjakt, visst hade det varit kul skjuta åt egen hund men lär nog inte hända om det inte blir mer delade områden i Norrbotten. Sen börjar hunden vara gammal så är osett om nån annan av dom skäller såna där djur heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Men om dom inte samlar in skit och skickar in så ska dom inte gnälla mer då gör dom ändå inget själv för att förändra och ev förbättra, utan vill bara ha något nytt gnälla och klaga på.

Undra om det inte var ännu längre söderut det hade kommit mycket bilder från åtel björnar, typ Luleå hållet. Var en bekant som fått se bilderna som kommit därifrån så frågade inte desto mer, ju mindre man vet desto bättre.

Är nog inte helt ren jakt där dom håller till på licensjakten heller fast flera av dom försökt få stoppat skyddsjakterna och svamlar ihop massa historier hur det går till.

För mig spelar det mindre roll om björnarna skjuts på licens eller skyddsjakt, visst hade det varit kul skjuta åt egen hund men lär nog inte hända om det inte blir mer delade områden i Norrbotten. Sen börjar hunden vara gammal så är osett om nån annan av dom skäller såna där djur heller.

Samlar vi inte skit så kan vi aldrig få en någonsånär korrekt bedömning av hur stor björnstammen är i BD.

Ok! Jag vet inte!

Var det inte neråt Västerbotten dom hittade flera olagliga åtlar? Var det inte så -19 o -20? Enligt Google så är det många olagliga. Kika i länken. Ända nerifrån Dalarna och norrut i alla björnlänen.

https://www.google.com/search?q=Olagliga+björnåtlar&oq=Olagliga+björnåtlar&aqs=chrome..69i57j33i160l2.11096j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ja visst är det varje hundförares dröm att få skjuta en nalle om man har en duktig hund som jagar björn eller att den blir fälld av någon passkytt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...