Hoppa till innehåll

Inkallningstips


Hälleforshunden

Recommended Posts

Någon som har tips på hur man förbättrar inkallningen? Lyckas bara kalla in hunden två gånger i rad, tredje gången så skiter han jämt i mig och det är UTAN störningar tom haha :-P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han tröttnar helt enkelt på dej 

Kommer han klockrent på dom två första så byt/ändra övning i mellan passen lägg tex in ett stanna och en delegering 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättebra tips! I regel så kommer han som ett skott två första, då kanske man ska bryta och göra något annat en kvart eller så :)

Men hur gör man för att få in ett krav? Känner han älglukt så funkar inte första försöket heller x)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hälleforshunden sa:

Jättebra tips! I regel så kommer han som ett skott två första, då kanske man ska bryta och göra något annat en kvart eller så :)

Men hur gör man för att få in ett krav? Känner han älglukt så funkar inte första försöket heller x)

 

Öka störningen successivt. Att gå till det svåraste ifrån de enklaste stället funkar sällan. Och all lydnadsträning lägger grunden till en fungerande inkallning. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa broder tuck! Försökte vara "roligare" och lät han söka lite godis när han kom vid inkallning. Sen så platsade jag han och gick iväg en bit innan jag kalllade in för att få lite variation.

När jag inte trodde att han skulle komma på slutet så använde jag en annan signal som misslyckades men bättre det än att använda pipan då jag inte trodde han skulle komma. Löste smitandet med att springa ifrån honom för då kommer han iallafall

Nu ska jag försöka köra inkallningar ett par gånger i veckan istället för en gång i månaden så ska de no bli lit bättre :'D tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Ante. sa:

 

Öka störningen successivt. Att gå till det svåraste ifrån de enklaste stället funkar sällan. Och all lydnadsträning lägger grunden till en fungerande inkallning. 

Tycker lydnad är skittråkigt då han inte ens kan gå fint i kopplet... Men sitt,ligg,stanna och plats kan han iaf xD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hälleforshunden sa:

Gjorde som du sa broder tuck! Försökte vara "roligare" och lät han söka lite godis när han kom vid inkallning. Sen så platsade jag han och gick iväg en bit innan jag kalllade in för att få lite variation.

När jag inte trodde att han skulle komma på slutet så använde jag en annan signal som misslyckades men bättre det än att använda pipan då jag inte trodde han skulle komma. Löste smitandet med att springa ifrån honom för då kommer han iallafall

Nu ska jag försöka köra inkallningar ett par gånger i veckan istället för en gång i månaden så ska de no bli lit bättre :'D tack

Det är jättebra att du är ”roligare” för hunden.

 

Vad jag däremot inte förstår är varför du kallar på hunden om du inte själv tror att den ska komma? Varje gång man misslyckas förlänger bara vägen till målet. Att du använder flera kommandon kan eventuellt också vara förvirrande för hunden. När den däremot kan inkallning på ett kommando är det enkelt och går fort att lägga till ett annat.

 

För egen del lär jag oftast in handtecken först, därefter röst och sist pipa oavsett vilket kommando det handlar om. Att lära hunden ett ord eller en visselsignal går väldigt fort men hunden måste kunna momentet först! Att ge ett kommando och sedan försöka få hunden att utföra det man vill är inget vinnande koncept vid inlärningen. Minns första hundkursen jag var på med min första hund och det var en äldre dam med vid samlingen som sa till sitt,sitt,sitt,sitt osv säkert 20-30 gånger till sin lilla sällskapshund innan den till slut satte sig när hon tryckte ner rumpan på hunden plus att den fick ett ”duktig hund” och en godbit...

 

Om jag har en valp så springer jag tex bort från valpen. Då brukar den komma efter och då sätter jag mig på huk. När jag ser att det fungerar så blir det dags för nästa steg i inlärningen. Nästa steg i mitt fall är att stå med armarna rakt ut från sidorna och vifta lite med dem för det är det handtecken som jag brukar använda då det syns på långt håll dessutom och är tydligt för hunden. När hunden kan handtecknet och kommer varje gång jag ger det utan att springa från hunden så tar det bara några repetitioner att lära den ordet Hit eller en visselsignal. Ibland har man lärt hunden en ”signal” som betyder mat redan som valp. Har gjort så på åtminstone på en hund själv. När vi hade valpkull så hade vi ”muspip” som matsignal. Hade valphagen i vardagsrummet. Satt och kollade på jaktfilm med frugan då valparna sov i hagen bara några meter från. Då kommer vi till en sekvens i jaktfilmen då hundföraren lockar av älghunden från ståndet med hjälp av muspip. Trodde bokstavligen att alla åtta valparna skulle riva hela valphagen för det blev järnet direkt då de troligtvis trodde att det var mat på gång inne i köket! :D

 

Minns att jag visade barnen vad fort en hund lär sig ett röstkommando när Svarthunden var yngre. Hon kunde sitt på handtecken men inte med rösten. Så ordet sitt och därefter handtecken och så fick hon en godbit när hon satte sig. Jag tror det tog tre repetitioner sen satte hon sig enbart på röstkommando. Godiset bantar jag bort väldigt fort, det har jag bara som en extra förstärkning just i början sedan får mitt beröm räcka. Eventuellt lite bus någon gång, men aldrig mer än en minut eller så, det är jag som startar och slutar leken för det är jag som är ledare. På det visset spelar det heller ingen roll om hunden är mätt och jag behöver inte ”riskera” att jag har glömt godiset hemma.

 

Tajming, Konsekvens och att man är Tydlig är det som gör att det funkar. Korta pass och ofta underlättar också avsevärt. Så att både hund och förare orkar vara på hugget.

 

Vet inte om du ska på Utemässan i Lycksele? Peter Ekeström ska tydligen vara där alla dagar. Jag har aldrig träffat karln men läst lite som han skrivit när den fina tidningen Jakthunden fortfarande var i tryck. Kanske du kan fråga honom om råd? Peter ska hålla föredrag men även clinic.

 

Annars slår jag (som vanligt) ett slag för Mattias Westerlund och Hunskolan vision.

 

Lycka till.

Mvh Broder Tuck

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur gick/går det?

Fått någon hjälp?

Hur gammal är hunden?

Kan tipsa om Landins träningstips om inte annat. Finns att ladda hem gratis. http://landins-hund-katt.se/traningstips/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...