Hoppa till innehåll

Beagle


Guest Tyrabeagle

Recommended Posts

Haha gäller att vara hård även mot dom söta ;) Har tänkt att släppa honom vid 7 månaders ålder. (1 sep) och se om han vill springa på någon hare. Är det för tidigt?

Släpp honom och låt honom arbeta. Var dock nog med val av plats och tid så du verkligen får harjakt om det är möjligt. Vissa beaglar är naturligt rådjursrena medan andra älskar att jaga allt. Jag har haft båda sorterna. Den nuvarande "juvelen" diskriminerar ingen dvs jagar allt som rör sig :verymad: . En olat som började mellan 5-6 månaders ålder då vi var och plockade svamp. Vem började driva en älgtjur över sommarstugetomter m.m. Snack med jaktledaren några veckor "det var en som undrade vad det var för liten vit hund som jagade älg..." :blush:   Kul när man skulle ha en harhund... :verymad: Dock har älgdreven minskat men rå, dov och kron är fortfarande roligast .  Även om första släppet förra hösten blev en långkörare på älg igen :wallbash: . Första gången jag har varit med om att en älg efter fem timmar kom tillbaka till upptaget ;) . Älgen var väl less på den lilla ettriga myran som aldrig ville sluta....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det någon som pratade om beaglar med fel i Skallet? Hur låter en sån beagle? Min är hur tät som helst i skallet och fint slutkören vindrutetorkareskall. Men efter att ha skällt länge blir hon hes?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det någon som pratade om beaglar med fel i Skallet? Hur låter en sån beagle? Min är hur tät som helst i skallet och fint slutkören vindrutetorkareskall. Men efter att ha skällt länge blir hon hes?!

När beaglen började komma från England så var det många som inte skällde utan ylade när de jagade. Detta förföljde beaglen länge men har i stort sett försvunnit genom avel. Det finns dock vissa beaglar som ylar mer än skäller när det driver.  Det du beskriver verkar vara något som uppstår efter en tids drivande. Kanske något som behöver kollas upp med en veterinär?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpp honom och låt honom arbeta. Var dock nog med val av plats och tid så du verkligen får harjakt om det är möjligt. Vissa beaglar är naturligt rådjursrena medan andra älskar att jaga allt. Jag har haft båda sorterna. Den nuvarande "juvelen" diskriminerar ingen dvs jagar allt som rör sig :verymad: . En olat som började mellan 5-6 månaders ålder då vi var och plockade svamp. Vem började driva en älgtjur över sommarstugetomter m.m. Snack med jaktledaren några veckor "det var en som undrade vad det var för liten vit hund som jagade älg..." :blush:   Kul när man skulle ha en harhund... :verymad: Dock har älgdreven minskat men rå, dov och kron är fortfarande roligast .  Även om första släppet förra hösten blev en långkörare på älg igen :wallbash: . Första gången jag har varit med om att en älg efter fem timmar kom tillbaka till upptaget ;) . Älgen var väl less på den lilla ettriga myran som aldrig ville sluta....

Okey, låter som att du inte direkt har det tråkigt i skogen med din lilla. Jag hoppas på att min kommer driva allt utom älg. Dvs hare, räv, rådjur, hjort och när den blir lite större ska vi se om han vill testa sig på gris eller inte :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey, låter som att du inte direkt har det tråkigt i skogen med din lilla. Jag hoppas på att min kommer driva allt utom älg. Dvs hare, räv, rådjur, hjort och när den blir lite större ska vi se om han vill testa sig på gris eller inte :smile:

Ja nog händer det alltid något :wub:  . Men som sagt det är bättra att vänta på en hund som jagar än en som inte jagar :wacko:  Även om det ibland kan vara en klen tröst.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man säger att man ska tänka på tiden i början hur gör man det? Ska man gå och klippa drevet för hunden genom att genskjuta det? För alla gubbar i jaktlaget säger  "det är för tidigt om du inte vill ha en jaktidiot, minst 1 ½ år ska den vara".

Han är het som fan redan nu vid 5 månaders ålder så kan bli så att han drar iväg på tiden samt att inkallning inte är hans starkaste sida än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man säger att man ska tänka på tiden i början hur gör man det? Ska man gå och klippa drevet för hunden genom att genskjuta det? För alla gubbar i jaktlaget säger  "det är för tidigt om du inte vill ha en jaktidiot, minst 1 ½ år ska den vara".

Han är het som fan redan nu vid 5 månaders ålder så kan bli så att han drar iväg på tiden samt att inkallning inte är hans starkaste sida än.

För mig betyder "Tänk på tiden" att unghunden inte ska slita ut sig i kroppen, typ driva i 3tim utan paus, (med 10talet förväntansfulla stressande passkyttar som driver på dig och hunden att nu ska det skjutas! )

Är inget att rekommendera om hunden ska undgå skador ex på tassarna. men även leder o ligament..förslitning jaa du vet nog vart jag försöker komma :thumbsup: satsa på 1timmes drev ex. ibörjan följt av en stunds korvgrillning och mys med valpen med vila och återhämtning.

 

Därefter ett kortare släpp igen..där det inte alls behöver bli till ett fullt drev utan bara en chans för dig att skicka ut hunden på sökturer för att sedan blåsa in hunden igen (öva inkallning) helt enkelt. på relativt viltfri del av marken möjligtvis :thumbsup:

 

Det är inte heller ett måste att skjuta för hunden alls första släppen..eller säsongen för den delen..jakten har den i sig från början ändå. Nu ska den bara formas och utvecklas till så som du vill ha det, för vad gillar hunden tror du? att sniffa på en död hare eller rådjur..eller att jaga den?.. så låt det ta sin tid :tongue:

 

Som sagt..

Kommer inte hunden in på signal då försöker du bara förutse var hunden kan tänka sig att dyka upp härnäst (Gps).. ställ dig då i närheten av drevlöpan och när hunden är tyst alltså inte skallar för fullt ev håller på med tapptarbete eller dylikt..

 

Och den är 100m eller närmre från dig..blås i hornet eller pipan o var glad i hågen när hunden kommer emot dig!..(bli inte förvånad om hunden söker kontakt med hjälp av ylande från dig..det är bara positivt det innebär att hunden vill till dig, men kanske i stundens hetta inte vet hur den ska orientera sig..)

 

Men sedan kopplar du..ger en bit smörgås..gå ifrån löpan..mys med jycken sedan efter ett tag som sagt släpp igen om tid finnes..

 

ju mer släpp och positiva signaler hunden får från dig och hornet/pipan i skogen ju bättre är det. Är guld värt att kunna blåsa av en hund på grannens jaktmark som är 600m eller längre bort för att sedan få en hund med bra återgång..(gå i sina egna spår tillbaka emot dig där du koppla loss).

 

 

Till sist det där med att släppa en hund för tidigt och att den ska bli jaktidiot bara för den sakens skull..där handlar det om ledarskapet (inkallning, lydnaden m.m) och möjligtvis en reflektion över deras egna erfarenheter..eller misslyckanden så det är inget oroa sig över. Ju mer tid i skogen hunden får desstu säkrare blir den och ni har mer glädje av varann :smile:

 

Återigen så här gjorde jag med min Basset..torde även funka på en Beagle

 

//Voff...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man säger att man ska tänka på tiden i början hur gör man det? Ska man gå och klippa drevet för hunden genom att genskjuta det? För alla gubbar i jaktlaget säger  "det är för tidigt om du inte vill ha en jaktidiot, minst 1 ½ år ska den vara".

Han är het som fan redan nu vid 5 månaders ålder så kan bli så att han drar iväg på tiden samt att inkallning inte är hans starkaste sida än.

Kloka råd ovan av limpägaren :wink: . Bara en sak börja inte jaga efter unghunden och koppla upp den. Lär sig unghunden att du kommer så befäster du beteendet det blir  du som får  åka runt koppla upp jycken över allt.  Låt unghunden alltid komma till dig så du får en säker återgång. Hunden kommer även om det tar tid. Du får också en säkerhet om pejlen lägger av vilket händer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hallå,

När kan man börja testa sin hund på drevprov på rådjur är när 2årsdagen kommer lagomt eller ska man vänta längre? Samt vad krävs för att få en beagle till champion på tex rådjur?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När den jagar tillräckligt länge vill ja säga, åldern är mindre viktig. Att få den till rådjurchampion går tyvärr inte. Endera ett första pris av varje viltslag hare, räv och rådjur eller2st hare och en endera räb eller rå. Tror att de var så oat :-P

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Första utställningen för yarko avklarad. Han fick very good, rätt nöjd då han är lite tunn än men man hoppas ju på att han växer till sig lite :-).

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Förra torsdagen drebv

 

Okey, låter som att du inte direkt har det tråkigt i skogen med din lilla. Jag hoppas på att min kommer driva allt utom älg. Dvs hare, räv, rådjur, hjort och när den blir lite större ska vi se om han vill testa sig

 

Släpp honom och låt honom arbeta. Var dock nog med val av plats och tid så du verkligen får harjakt om det är möjligt. Vissa beaglar är naturligt rådjursrena medan andra älskar att jaga allt. Jag har haft båda sorterna. Den nuvarande "juvelen" diskriminerar ingen dvs jagar allt som rör sig :verymad: . En olat som började mellan 5-6 månaders ålder då vi var och plockade svamp. Vem började driva en älgtjur över sommarstugetomter m.m. Snack med jaktledaren några veckor "det var en som undrade vad det var för liten vit hund som jagade älg..." :blush:   Kul när man skulle ha en harhund... :verymad: Dock har älgdreven minskat men rå, dov och kron är fortfarande roligast .  Även om första släppet förra hösten blev en långkörare på älg igen :wallbash: . Första gången jag har varit med om att en älg efter fem timmar kom tillbaka till upptaget ;) . Älgen var väl less på den lilla ettriga myran som aldrig ville sluta....

 

:smile:

 

Nu har vi ju skjutit rådjur för min lille, men gissa vad han började driva i torsdags?  varade ca 15min, tänkte på detta inlägg och skrattade när det hände =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra torsdagen drebv

 

 

Nu har vi ju skjutit rådjur för min lille, men gissa vad han började driva i torsdags?  varade ca 15min, tänkte på detta inlägg och skrattade när det hände =)

 

Ja vore beaglarna inte så jäkla söta så skulle de vara utrotade sedan århundraden. Säga vad man vill om min beagle men rasist är han inte!  :wub:  Den lilla 13 kg klimpen jagar allt ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha ja, det är så jag önskar att min med ska göra, men allt över 100kg får han göra strunta i.

Igår testade han att driva kossor. Det fungerade sådär. Jag fick mig iaf ett riktigt gott skratt. Det började med att att han sprang fram till dom 30 kossorna i hagen och kollade. Kossorna började först springa med honom skällande efter. Det tog ca 30sek innan det blev ombytta roller. Kossorna kom då i samlad trupp och drev ut Quattro ur hagen. Fantastiskt rolig syn att se ca 30 kossor springa efter Quattro. Efter det kom han i full kareta och stvärstannade bredvid mig och satte sig bara och kollade på kossorna i ca 2min. Sen var det bortglömt och ut på nytt sök :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Släppte körven igår, han var riktigt duktig och hade 2st "fina" rå drev på ca 15min styck. Såg totalt 12st rådjur och 1st räv. Började med att vi hade 4st inom en radie på 250m från mötesplatsen (vår mark alltihop). 1 ensam bock och en get med 2st kid. Men dom lät vi vara för det hade ju inte varit mycket till sport att skjuta dom. Av allt detta fick vi inte ett djur i backen, väldigt skrattretande. Jag bommade ett smaldjur, det var enda smällen dom gick iväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska visst vara jaktprov för beagle här i Byn i helgen enligt orföranden i Västerbotten. Någon här som ska vara med på jaktprovet i helgen i Kusmark?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagat lite med Beaglen :) Klockrent sök klockrent driv klockrent skytte resluterade i 2 harar på 1 timme ute i holmarna. Hon sökte 10 min och drev i 10-15 min på båda och sen var det klappat och klart. Skötte sig felfritt för en gångs skull. Struntade i alla rådjur också :D träning bara så blir det något :) Skönt att hon inte jagar rådjur längre! Ska släppa henne på land snart så får vi se.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jagat lite med Beaglen :) Klockrent sök klockrent driv klockrent skytte resluterade i 2 harar på 1 timme ute i holmarna. Hon sökte 10 min och drev i 10-15 min på båda och sen var det klappat och klart. Skötte sig felfritt för en gångs skull. Struntade i alla rådjur också :D träning bara så blir det något :) Skönt att hon inte jagar rådjur längre! Ska släppa henne på land snart så får vi se.

 

Nice! Grattis! Får försöka att hålla denna tråden vid liv då det är dåligt med fart i den. Kanske inte är några beagle ägare här nästan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte henne på land. Vi går 100m över en åker och det springer såklart ett smaldjur precis framför oss haha. Hon rusar dit men lämnar det vid tillsägelse. Perfekt tänkte jag. Va kul! Går in i skogen kollar på pejlen. Söker 100m rakt fram. Sen tvärvändning ut på smaldjurets precis nyfärska spår. Inget skall. Springer 200m. Fullt skall och efter smaldjuret. Happ! Tar bilen far och bryter av. Läxar upp henne ytterst lite. Inget beröm och hem i buren. Trodde hon lärt sig något. Men det kanske inte är många hundar som lämnar ett djur som springer framför ögonen på dem. Nåja. 4 harar skjuta för henne nu och det har inte ens kommit snö än ;) ska bli en hel del. Sparar dom bästa såterna till sist hehe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släppte henne på land. Vi går 100m över en åker och det springer såklart ett smaldjur precis framför oss haha. Hon rusar dit men lämnar det vid tillsägelse. Perfekt tänkte jag. Va kul! Går in i skogen kollar på pejlen. Söker 100m rakt fram. Sen tvärvändning ut på smaldjurets precis nyfärska spår. Inget skall. Springer 200m. Fullt skall och efter smaldjuret. Happ! Tar bilen far och bryter av. Läxar upp henne ytterst lite. Inget beröm och hem i buren. Trodde hon lärt sig något. Men det kanske inte är många hundar som lämnar ett djur som springer framför ögonen på dem. Nåja. 4 harar skjuta för henne nu och det har inte ens kommit snö än ;) ska bli en hel del. Sparar dom bästa såterna till sist hehe

Är nog ytterst få hundar som inte alls bryr sig om ett smaldjur. Våra bästa älghundar går också på rå, men det är inget dom driver utan bara stöter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska iväg med min både lördag och söndag.Lördag på vår mark. Men på söndag ska för första gången släppa honom på en annan mark än vår egen så får vi se hur det går. Vore kul om han kunde hålla i en stund, han är jäkligt spårnoga så finns det bara djur så får han garanterat upptag.

Vår mark är uppdelad i väldigt många olika såtar och rådjuren har en förmåga att alltid springa mellan såtarna istället för att bukta. Så ofta ställer vi upp i flera såtar vid samma fös. Många önskar säkert att hunden släpper när djuren byter såt men hos oss är det bra om han inte gör det då dreven blir väldigt väldigt korta annars.

 

Hur långt brukar era beaglar springa på en jaktdag? Min blir trött efter ca 1,5-1,7 mil. Tycker det är ganska bra med tanke på att mina kompis wachtel är helt förstörd efter 1 mil. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...