Hoppa till innehåll

För skarp vildsvinshund:


ECjakt_

Recommended Posts

Hej jag undrar om någon har samma problem som jag, jag har en karelar/hälleforsare blandning här hemma som är alldeles för skarp för grisarna. Hon jagar dock dem fantastiskt och de är flera styckna skjutna för henne. Dock så har hon en egenskap att bita och slita i även friska grisar som väger högst 50kg. Hon har även en förmåga att skalla även när svinet skenar och när de väl står så kan hon skälla i flera flera timmar. Hon älskar att ta upp kalla spår och det har hänt att hon har spårat i mil innan första skallet ekar.

Jag undrar då om det finns något att göra åt detta så hon ej är lika skarp mot svinen har använt munkorg men det vägrade hon jaga i tyvärr, kanske dålig modell men vem vet. Jag vill ju ej sluta jaga med henne då hon är den bästa grishund jag någonsin haft.

Hon är även en duktig rovvilthund med flera minkar, grävlingar och mårdhundar på sitt samvete tyvärr så tar hon och har ihjäl för långsamma mårdhundar.

Tacksam för hjälp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago hobbe sa:

Antingen provar du fler munkorgar, eller så får du använda hunden på skadat vilt.

En hund som tar frisktvilt,  framförallt större djur bör inte släppas... Tyvärr så är din hunds beteende rätt svårt att ta bort

Får nog bli munkorg som du säger har du något tips på en bra modell?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en till 2 av mina tyskar men kommer inte ihåg namnet..

 

Callefille på forumet har till en av sina laika, kolla med honom.

Munkorg brukar vara som att sätta skyddsväst på äldre hundar, först vägrar dom men efter ett tag när dom inser att det bara är att gilla läget så brukar det funka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hobbe sa:

Har en till 2 av mina tyskar men kommer inte ihåg namnet..

 

Callefille på forumet har till en av sina laika, kolla med honom.

Munkorg brukar vara som att sätta skyddsväst på äldre hundar, först vägrar dom men efter ett tag när dom inser att det bara är att gilla läget så brukar det funka

Tack, jag har även skyddsväst på jycken då hon blivit sprättad en gång. Om munkorg inte funkar så blir det bara eftersök med denna hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man brukar halka in på slika trådar tillslut! Har som sagt en munkorg till min tik som gärna gick på upp till 45 kgs klassen. Har en som heter Julius K-9. Finns ganska bra måttangivelser för vilken man ska köpa. 

Sedan tillvägagångssätt. Tog nästan en hel säsong innan vi fick något skjutet med den på. Inte för att hon inte jobba, men stolpe ut. Spetsarna blir ju ofta mer motiverade om de får skjutet för sig. Söket tog sig lite stryk av korgen men däremot så drar hon om hon kommer på ett spår, vilket din redan verkar vara duktig på att göra. Så tipset är att få på en munkorg, kanske åka till hägn, alternativt släppa där du vet att du har gris och sen försöka pilla ner någon så snabbt som möjligt. Mer kan man inte göra, traggla på och var konsekvent. Svurit många gånger över den där munkorgen men nu har man förlikat sig med det och hon funkar skapligt. Så trägen vinner! Om hunden har tillräckligt med jaktlust kommer den nog jaga, vilket den här hunden också verkar ha!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett bra råd. Och sett från den positiva sidan: i rätt sammanhang - dvs eftersök - är en sådan hund guld värd. Har jobbat med en sådan särskilt på eftersök i dubbelekipage med min Bayrare. Var otroligt skönt att - när man kämpat med ett tufft och gammalt spår länge - att veta att om någon jycke klarar att ställa eller avfånga, så gör den hunden det när vi väl fick kontakt :) Att din hund tar gamla spår är inte direkt negativ i sammanhanget av eftersök heller. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago calle fille sa:

Man brukar halka in på slika trådar tillslut! Har som sagt en munkorg till min tik som gärna gick på upp till 45 kgs klassen. Har en som heter Julius K-9. Finns ganska bra måttangivelser för vilken man ska köpa. 

Sedan tillvägagångssätt. Tog nästan en hel säsong innan vi fick något skjutet med den på. Inte för att hon inte jobba, men stolpe ut. Spetsarna blir ju ofta mer motiverade om de får skjutet för sig. Söket tog sig lite stryk av korgen men däremot så drar hon om hon kommer på ett spår, vilket din redan verkar vara duktig på att göra. Så tipset är att få på en munkorg, kanske åka till hägn, alternativt släppa där du vet att du har gris och sen försöka pilla ner någon så snabbt som möjligt. Mer kan man inte göra, traggla på och var konsekvent. Svurit många gånger över den där munkorgen men nu har man förlikat sig med det och hon funkar skapligt. Så trägen vinner! Om hunden har tillräckligt med jaktlust kommer den nog jaga, vilket den här hunden också verkar ha!

Jättebra tips tack! Blir till att beställa en sådan munkorg!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago mdef sa:

Tycker det är ett bra råd. Och sett från den positiva sidan: i rätt sammanhang - dvs eftersök - är en sådan hund guld värd. Har jobbat med en sådan särskilt på eftersök i dubbelekipage med min Bayrare. Var otroligt skönt att - när man kämpat med ett tufft och gammalt spår länge - att veta att om någon jycke klarar att ställa eller avfånga, så gör den hunden det när vi väl fick kontakt :) Att din hund tar gamla spår är inte direkt negativ i sammanhanget av eftersök heller. 

Exakt. Hon är en väldigt duktig eftersöks hund på både skadeskjutet och trafikskadat (:

Men att hon tar upp gamla spår är dock inte så uppskattat av passarna ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...