Hoppa till innehåll

Att använda Tweed på jakt


ÅlandsFilip

Recommended Posts

20 minutes ago Engelbrekt sa:

Men då så.

Du har motivet.

Du har tillgängliga medel.

Du struntar i vad andra har på sig. (även om jag tolkar det som att du gärna skulle vilja jag smed fler likasinnade?)

Då är det väl bara att panga på?

Ångrar lite att jag startade tråden så hårt ut som jag gjorde. Det berodde nog mest på att folk sågar så mycket som de gör på en klädstil som jag tycker är snygg och faktiskt till och med praktisk. Jag kanske är omogen som vill vara "snygg" på jakt... Må så vara. Lägg mig på ignoreralistan som Christian då.

Jag jagar gärna med likasinnade. Alla är ju olika, och det är ju bara bra verkligen. Men man kommer nog bättre överens och trivs bättre då man är lika i sätt. För det behöver man inte ha fina kläder, nej.

Jag har alltid svårt att uttrycka mig över internet. Speciellt då det kommer till subjektiva saker. Ni har verkligen missuppfattat det om ni tror att jag vill uppmana folk att klä sig bättre. Jag vill uppmana folk att klä sig som dem vill och försökte ge tips på något som jag testat och tyckt varit bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lika lite som man skall klä upp sig för att komma i gänget, lika lite skall man klä ner sig för att komma i gänget. Om alla hade gått i vad dom trivdes i och var nöjd med det hade vi inte haft ett problem. Att döma någon kraftigare för att de kommer i nya, dyra kläder - vad är vitsen med det? Ett dyrt jaktställ gör inte en dålig jägare sämre eller en bra jägare bättre.

Tweed är inte något man "förtjänar", det är en smaksak precis som vissa väljer keps med öronskydd medan andra väljer mössa. Kläder ingår, som tur är, inte inom polismyndighetens arbetsområde."Jaha, du är nybliven jägare, du har inget kvalificerat behov. Du kan få Gore-Tex kläder först när du jagat ett par år. Sedan, om du blir yrkesjägare och bedriver omfattande jakt,kan du få tweed."

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trumpetarn. Förstår det du menar. Jag kanske ska lägga till att det jag skrev gäller likväl en som kliver in med vilken over the top utstyrsel som helst. Det jag är ute efter är att jag blir gladare när jag ser en prioritering av rätt inställning och sympatiskt jaktligt beteende än utseende. Har sett för mycket av det omvända och är jävligt trött på det. 

Det där med att "förtjäna" var en högst specifik grej som jag känner inför mig själv och mina prylar, får ursäkta om det verkade på annat sätt. Jag har grejer som funkar, jag behöver inte nya kläder. Därför hade det varit in mina ögon rätt onödigt att köpa nytt bara för det är snyggare. Men som jag också sade: tweed är snyggt. Någon dag kommer jag köpa den där kavajen mm - för att jag vill unna mig det. Då blir det en grej jag - i mina ögon - har "förtjänat". Känner mig ganska säker på att det kommer kännas göttigare att dra på mig ett snyggt plagg jag kollat på ett tag än det hade känts att bara blåsa på och köpa allt direkt. Likt allt "nice but not necessary to have".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diskriminera någon pga klädstil är väl fortfarande lagligt?

Men kan någon upplysa om det finns någon som anordnat jakt där man har i klartext angett dresscode? mer än något i orange som alltid är smakligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Engelbrekt sa:

Diskriminera någon pga klädstil är väl fortfarande lagligt?

Men kan någon upplysa om det finns någon som anordnat jakt där man har i klartext angett dresscode? mer än något i orange som alltid är smakligt.

Säkerligen, men kanske inte allt för ofta i Sverige. Då klär man sig för att vara bättre i andras ögon och det är inte den orsaken jag ville få fram, men tydligen kom det fram så...

edit: blir faktiskt lite smått förbannad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Säkerligen, men kanske inte allt för ofta i Sverige. Då klär man sig för att vara bättre i andras ögon och det är inte den orsaken jag ville få fram, men tydligen kom det fram så...

edit: blir faktiskt lite smått förbannad.

Jag fattar att du gillar tweed.

Jag gillar plagg från Klättermusen.

Men jag förstår bara inte riktigt varför man ska vara så snygg i skogen, jag brukar söka praktiska egenskaper före de kosmetiska.

Sen kan jag ju erkänna att det enda plagg jag har köpt under 2016 är en fodrad flanellskjorta från Granngården...så stort ät mitt intresse för kläder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Engelbrekt sa:

Jag fattar att du gillar tweed.

Jag gillar plagg från Klättermusen.

Men jag förstår bara inte riktigt varför man ska vara så snygg i skogen, jag brukar söka praktiska egenskaper före de kosmetiska.

Sen kan jag ju erkänna att det enda plagg jag har köpt under 2016 är en fodrad flanellskjorta från Granngården...så stort ät mitt intresse för kläder.

Förlorar inte mycket av det praktiska på att ha en shootingjacket. Oljerock är också någonting jag skulle kunna tänka mig. Säkerligen bättre än både mitt Beretta Kodiakställ, fjällrävenställ (g1000) och deerhunterställ. Har en tendens att slita ut jaktkläder... Men Härkilaställen i cordura och skinn. Ett sådant skulle jag ha, men tycker dem ser så jävla fjantiga ut... Kamouflage?! I skogen?! Värdelöst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Förlorar inte mycket av det praktiska 

Det är ju bra om du då vinner en massa på det estetiska. Som sagt, smaken är som baken...

Det jag TROR är att ganska många tycker det är lite löjligt att en del får någon form av ålderskris, skaffar licens, cool 4wd, en dyr rakrepeterande studsare och även lite snygga kläder (kanske tweed).

Allt de där man kan göra med pengar (och nog vett att chansa rätt på några ankor och pricka en papp älg).

Sen de där med att vara en god viltvårdare och kanske även spendera några kronor på övningsammo inte är så jäkla aktuellt, sånt tar ju tid.

 

Då jag lider/njuter av fördomar så litar jag mer på en alldaglig man/kvinna i "brukskläder" tillsammans med sin bössa i skogen än en stroppig jäkel i tweedkavaj och en lustig hatt. Varför detta då? kanske dåligt statistiskt underlag då jag själv inte känner att jag passar in i de sociala kretsarna där det möjligen är större förekomst av tweed/knätofsar. I min närhet så är det få som sitter och passar på gris i tweed, men jag kanske ska vara den förste...när jag finner det ekonomiskt försvarbart att göra ett sådant inköp, där är jag inte än...

 

Kamouflage fungerar ypperligt, bara man har rätt typ i rätt typ av terräng.

Men som sagt jag har ju fördomar mot dom som skrotar runt i ett par gamla m/90 och inte visar någon vördnad gentemot Kronan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Engelbrekt sa:

Det är ju bra om du då vinner en massa på det estetiska. Som sagt, smaken är som baken...

Det jag TROR är att ganska många tycker det är lite löjligt att en del får någon form av ålderskris, skaffar licens, cool 4wd, en dyr rakrepeterande studsare och även lite snygga kläder (kanske tweed).

Allt de där man kan göra med pengar (och nog vett att chansa rätt på några ankor och pricka en papp älg).

Sen de där med att vara en god viltvårdare och kanske även spendera några kronor på övningsammo inte är så jäkla aktuellt, sånt tar ju tid.

 

Då jag lider/njuter av fördomar så litar jag mer på en alldaglig man/kvinna i "brukskläder" tillsammans med sin bössa i skogen än en stroppig jäkel i tweedkavaj och en lustig hatt. Varför detta då? kanske dåligt statistiskt underlag då jag själv inte känner att jag passar in i de sociala kretsarna där det möjligen är större förekomst av tweed/knätofsar. I min närhet så är det få som sitter och passar på gris i tweed, men jag kanske ska vara den förste...när jag finner det ekonomiskt försvarbart att göra ett sådant inköp, där är jag inte än...

 

Kamouflage fungerar ypperligt, bara man har rätt typ i rätt typ av terräng.

Men som sagt jag har ju fördomar mot dom som skrotar runt i ett par gamla m/90 och inte visar någon vördnad gentemot Kronan.

Du har helt rätt i att det är mycket viktigare att vara en god skytt och viltvårdare. Där måste jag faktiskt skryta om mig själv och säga att jag troligen vet mycket mycket mer om diverse förvaltningsmetoder osv än de flesta jägare. 

Vilket de flesta här på forumet gör eftersom dem har det intresset. Jag jagar mest ensam faktiskt. 

Jag drar nog en gräns vid knätofsar. Kan tänka mig kavaj... Men oljerock/shootingjacket tycker jag är riktigt snyggt. Precis som jag är 20 och har två par grårutiga flannelbyxor.

Edit: Rakrepeterare?! Aldrig i livet! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakten är din och ingen annans.

Dina kläder är bara en skugga av vem du är. Du klär dig efter vad DU vill och vad DIN typ av jakt kräver. Svårt? Nä, Tänk efter nu......

Fråga om utstyrsel till jakt på en jaktsida- så får du lika många svar som Fan frågar om bibeln.

Det är bara du Filip, som vet vilka bravader som väntas, och du klär dig därefter. :)

Jakt är urgammalt och urnött, klä dig därefter!:thumbsup:

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Lecha sa:

Jakten är din och ingen annans.

Dina kläder är bara en skugga av vem du är. Du klär dig efter vad DU vill och vad DIN typ av jakt kräver. Svårt? Nä, Tänk efter nu......

 

 

 

Det budskapet jag ville få fram. Antar att jag har lite hormonstinn tonåring i mig fortfarande som gör gubbarna upprörda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Det budskapet jag ville få fram. Antar att jag har lite hormonstinn tonåring i mig fortfarande som gör gubbarna upprörda.

Jakt är en urgammal metod att försörja sig med mat( även att hålla efter de vilda). Sedan att det finns de som verkar tro att mode och "piffiga" metoder  för att komma dit är lite "maffe".

Jaja, vad säger man? Stå för vem du är och för dina jaktmetoder! Tweed eller pyjamas, skit samma, huvudsaken är att det har gått rätt till och att var och en kan se sig i spegeln. :thumbsup::thumbsup:  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du va crazy så klä dig i din snajdiga tveed stass och ta med dig en halv auto eller pump till en jakt med den outtalade dress coden  " tveed " :P

jag tycker det är snyggt med tveed, men aningen för dyrt för min smak och mer tyvärr grumlas det av att två gottställtardrygo på min  hemmabana knallar runt i full tveed outfit.

jag själv sträcker mig till en keps i tveed som jag tycker är snygg och varm, gärna i kombo m en 25år gammal Barbour oljerock som efter alla år fortfarande är snygg. 

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Vill du va crazy så klä dig i din snajdiga tveed stass och ta med dig en halv auto eller pump till en jakt med den outtalade dress coden  " tveed " :P

jag tycker det är snyggt med tveed, men aningen för dyrt för min smak och mer tyvärr grumlas det av att två gottställtardrygo på min  hemmabana knallar runt i full tveed outfit.

jag själv sträcker mig till en keps i tveed som jag tycker är snygg och varm, gärna i kombo m en 25år gammal Barbour oljerock som efter alla år fortfarande är snygg. 

/P

En sådan oljerock skulle jag gärna ha, men alla dem nya kommer med så fula skärningar. Man behöver ju bara en sådan och ett par skinnbyxor, sedan är man klar. 

Det är inte överdrivet dyrt med tweed? Jag köpte min shootingjacket för halva priset också. Äkta halva priset... Handlar mycket från den sidan. Men visst m/90 kostar ju mindre. Bra är det också. Fast alla jaktkläder jag haft från Beretta, Deerhunter och fjällräven har varit totalt kassa i kvalitet? Är det ingen annan som tycker att de vanliga märkena är totalkassa? Dessutom har dem varit dyrare än shootingjackan. Kört med softshelljacka för naturbruk också från North face. Det var den sämsta skiten jag haft. En jacka från Jackjones lever kvar trots diverse vedbärning och jakt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago ÅlandsFilip sa:

En sådan oljerock skulle jag gärna ha, men alla dem nya kommer med så fula skärningar. Man behöver ju bara en sådan och ett par skinnbyxor, sedan är man klar. 

Det är inte överdrivet dyrt med tweed? Jag köpte min shootingjacket för halva priset också. Äkta halva priset... Handlar mycket från den sidan. Men visst m/90 kostar ju mindre. Bra är det också. Fast alla jaktkläder jag haft från Beretta, Deerhunter och fjällräven har varit totalt kassa i kvalitet? Är det ingen annan som tycker att de vanliga märkena är totalkassa? Dessutom har dem varit dyrare än shootingjackan. Kört med softshelljacka för naturbruk också från North face. Det var den sämsta skiten jag haft. En jacka från Jackjones lever kvar trots diverse vedbärning och jakt.

 

Har slutat att köpa dyra jakt kläder. Kör dem billiga tills dem är slut sen är de bara att slänga.  

Angående Tweed så nu när vi var i Skottland så använde hälften av Stalkerna Tweed. Var regn och rusk i mellan åt men dem höll sig varma och torra. Sen smälte dem in bättre i terrängen med sina färger än vi med mörka ställ. Vi Såg väll ut som mörka stenar i rullning eller något?

Tycker de är snyggt. Dömmer inte dem som har de. 

Var på en drevjakt som hundförare röda tofsar på alla. Utom fotfolket. 

Tänker att här blir att göra på småtimmarna! 

Men icke! vilka drivna skyttar var någon kortare spårning bara.

Minns jag står uppe på ett berg ser ett gäng gris bryta ut bra långt i från skytten 3 smällar och tre rulla runt. 

Röd tofs och en 1640. Men han visste hur den skulle användas.

Så döm inte hunden efter håren.

S.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago ÅlandsFilip sa:

En sådan oljerock skulle jag gärna ha, men alla dem nya kommer med så fula skärningar. Man behöver ju bara en sådan och ett par skinnbyxor, sedan är man klar. 

Det är inte överdrivet dyrt med tweed? Jag köpte min shootingjacket för halva priset också. Äkta halva priset... Handlar mycket från den sidan. Men visst m/90 kostar ju mindre. Bra är det också. Fast alla jaktkläder jag haft från Beretta, Deerhunter och fjällräven har varit totalt kassa i kvalitet? Är det ingen annan som tycker att de vanliga märkena är totalkassa? Dessutom har dem varit dyrare än shootingjackan. Kört med softshelljacka för naturbruk också från North face. Det var den sämsta skiten jag haft. En jacka från Jackjones lever kvar trots diverse vedbärning och jakt.

 

Man kan nog placera dig som lite klädsnobb :D men det är inget fel i det, jag har förvisso säkert råd inte tal om det, dock har jag en förmåga att gå all in och det är då det blir dyrt.

Min fru skulle gärna se att jag fick en släng av kläd-snobbism, dock vet hon hur jag är och hittar jag nåt som är snyggt bekvämt och sitter bra så köper jag gärna 2 av den, dessutom i samma färg vilket inte en kvinna kan få in i sin kvinnohjärna som vida skiljer sig från en mans dito . 

Du har hittat kanaler att få din kvalitet till bästa pris det är bra, sen blir alltid hunde dömd efter håren men det är bara att skita i och ha svar på tal om nån drygar sig. 

Jag ska till banan idag och troligen är mina tveed drygon där med sina Porschar å fläskbössor, men lite obstinat som jag är så tvekar jag inte en sekund att fräsa till, då det är lite skönt att släppa ventilen i övre änden ibland.

ps: ang skärningen på min Bouforth jacka fr Barbour så har den inte den snyggaste skärningen, där har kvinnor det bättre förspänt då deras alltid sitter snyggare. Mäns skärning verkar delas in i Hunk-kropp vs potatis-säck dito.

 

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan placera mig som klädsnobb utifrån när man tittar på mig kanske. Inte därför jag gör det dock. Jag har alltid placerat mig själv som en som gillar kvalitet. När man kan ha en tröja i 20 år och använda den var dag utan att den tappar färg och passform. Det är ju ekonomiskt försvarbart att köpa dyrt då. Men det behöver inte vara dyrt heller. Det behöver bara vara riktigt kvalitet, som åtminstone inte jag hittar hos någon av de vanliga klädkedjorna. Vissa kallar Ralph lauren för kvalitet, det är ju helt absurt?! Jämförbart med HM fast 5x dyrare.

Jag har 5 tröjor från Alan Paine som jag växlat mellan under 4 års tid nu. Köpte dem för halva priset för 220 pund. Dem har fortfarande samma färg och passform som nya. Variationer med skjortor gör att man aldrig blir enformigt klädd.

Jag ärvde en Paul & Shark tröja av min far som är över 25 år gammal och flitigt använd. Det syns inte ens. Den har precis samma färg som en av de nya tröjorna jag köpt därifrån.

Det är trist att "hunden skall bli dömd efter håren" faktiskt. Men så är väl samhället? Man visar mycket av sin personlighet i kläder? Där har folk börjat dra paralleller. "Han har skjorta och pullover, han måste vara en pappersvändare som aldrig arbetar och är en snobb." "Han har stor luvtröja och hängiga byxor, han är lat."

Tyvärr måste jag säga att jag delvis tillhör normsamhället där. Ser jag en människa med häng på byxorna tycker jag det är riktigt fult och förstår inte hur man kan tycka att det är snyggt?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns saker som lyfter mer på ögonbrynen än andra. 

En mycket ung kille som snackar dyra kläder och tweed tror jag i många fall får "pappa betalar" och överklasssnobb i hjärnan.

Mycket synd för det är inte alltid det är så men samhället har nog skapat detta i oss. 

Förövrigt så har jag plagg som är 20 år gamla och som är fina även idag och dyra va dom nog inte heller för vidare gott ställt 
har vi aldrig haft det i min familj. men en sak är säker jag kommer inte ta på mig dom kläderna idag för dom är inte vidare inne och då är jag en som inte bryr mig vidare mycket om mode.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago simonarvestrand sa:

Finns saker som lyfter mer på ögonbrynen än andra. 

En mycket ung kille som snackar dyra kläder och tweed tror jag i många fall får "pappa betalar" och överklasssnobb i hjärnan.

Mycket synd för det är inte alltid det är så men samhället har nog skapat detta i oss. 

Förövrigt så har jag plagg som är 20 år gamla och som är fina även idag och dyra va dom nog inte heller för vidare gott ställt 
har vi aldrig haft det i min familj. men en sak är säker jag kommer inte ta på mig dom kläderna idag för dom är inte vidare inne och då är jag en som inte bryr mig vidare mycket om mode.

 

Ärvda mao för du har väl knappt fyllt 20 :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago culot sa:

Ärvda mao för du har väl knappt fyllt 20 :P

det  va ett gäng år sedan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago culot sa:

Då blandar jag nog ihop dig med nån annan, alternativt har du druckit ur ungdomens källa :D

/P

Vad jag vet så finns bara en med mitt namn i sverige.

Vem skulle jag vara och hur gammal borde jag vara?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla hobbys/livstilar/religioner har väl sina alternativa klädstilar. Skulle gissa att det finns golfare som tycker de börjar bli lite tråkigt med rosa tröja och ljusa byxor.

Men sen finns det alltid folk som inte vågar ha på sig det som man själv vill och ska tvunget passa in i massan. Det är väl bra att folk klär sig efter eget huvud (och väder).

Kom till Österlen när ålamörkret har kommit, då ser man inga halmhattar längre men då har ju också dom flesta SUV:ar som är inköpta i Kungens kurva åkt hem...så vart dom har fått den idén ifrån vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago simonarvestrand sa:

Vad jag vet så finns bara en med mitt namn i sverige.

Vem skulle jag vara och hur gammal borde jag vara?

Hetsa inte upp dig, jag har isf missbedömt din ålder grovt pga du ser i min ögon mkt ung ut

jag hade iaf inte tippat ett GÄNG  år över 20 så sorry my bad !  

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago culot sa:

Hetsa inte upp dig, jag har isf missbedömt din ålder grovt pga du ser i min ögon mkt ung ut

jag hade iaf inte tippat ett GÄNG  år över 20 så sorry my bad !  

/P

Tycker bara det är kul. redan som 15 åring sa folk att jag såg ut att vara närmare 25 så du har nog sett fel :)

vart har du träffat på mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...