Hoppa till innehåll

Fällkniven chockhöjer priserna


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Vårt svenska knivflaggskepp, Fällkniven AB, chockhöjer sina priser vid nyår. En del modeller går upp med bortåt 25% andra "bara" 10%.... Kort sagt, funderar ni på något från FK så är det läge att beställa NU.

Bild från FKs FB sida:

FK priser.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en H1 (lam vg10) och en PHK på ingång. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter nöjd med min nya F1 Pro i bältet just nu. Kompletterade med en läderslida från PNLeather. Jag VISSTE väl att det var en bra affär!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även Karesuandokniven höjer sina priser nästa år. 12% rakt över blir den höjningen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago OINK sa:

Varför köper man något dyligt? Billigaste kniven ca1100:- För mig är det en gåta. 

Jag köpte min för att de ansågs vara bland de bästa och jag räknar kallt med att den håller i minst 10 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter nöjd. 10år kvar till nästa investering :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago faxe sa:

Köper jag en dyr kniv så försvinner den alltid:(. Så jag håller mig till mellan pris klassen nu mer.

senilsnören!
Bra skit som räddat många av mina knivar... tyvärr inte alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och en blir salig på sin tro. Vissa gillar mora, andra EKA, en del nöjer sig med Biltema. Själv är jag knivtok och tycker att det är motiverat att lägga ett par tusen på en bra kniv. Jag tycker att de i många fall är tillräckligt mycket bättre än de billigare alternativen för att det skall vara försvarbart. Men det tycker inte alla och det respekterar jag. 

Säger en som sålt knivar för ca 15kkr under december och redan återinvesterat det mesta i andra roliga knivar, tex en Fällkniven H1, en PHK*, en FOX modern european hunter mm (samt har en Bark River JX6 på ingående från tyskland). Och jag får säga att jag på allvar är lite irriterad på mig själv att jag inte skaffade en PHK tidigare. Jämte Bark River Kalahari Hunter så är det den tveklöst bästa kniv för jakt jag stött på. Men den är inte billig. Å andra sidan lägger folk mångdubbelt mer på bössor och optik så varför snåla när det kommer till knivar? Där kan man ju gå loss på riktigt och prova en hel massa riktigt roliga saker utan att behöva bekymra sig om farbror blå och licenskrånglet så länge man inte viftar med dem på stan. 

____________________________

*PHK = professional hunters knife

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noterade att Jaktkit tog 1300 kr + frakt för sin KNV3 på fastpris på tradera härom sistens. Jämfört med pris/prstanda på KNV3 så är Fällknivens knivar rena fynden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Älgflugornas Herre sa:

Var och en blir salig på sin tro. Vissa gillar mora, andra EKA, en del nöjer sig med Biltema. Själv är jag knivtok och tycker att det är motiverat att lägga ett par tusen på en bra kniv. Jag tycker att de i många fall är tillräckligt mycket bättre än de billigare alternativen för att det skall vara försvarbart. Men det tycker inte alla och det respekterar jag. 

Säger en som sålt knivar för ca 15kkr under december och redan återinvesterat det mesta i andra roliga knivar, tex en Fällkniven H1, en PHK*, en FOX modern european hunter mm (samt har en Bark River JX6 på ingående från tyskland). Och jag får säga att jag på allvar är lite irriterad på mig själv att jag inte skaffade en PHK tidigare. Jämte Bark River Kalahari Hunter så är det den tveklöst bästa kniv för jakt jag stött på. Men den är inte billig. Å andra sidan lägger folk mångdubbelt mer på bössor och optik så varför snåla när det kommer till knivar? Där kan man ju gå loss på riktigt och prova en hel massa riktigt roliga saker utan att behöva bekymra sig om farbror blå och licenskrånglet så länge man inte viftar med dem på stan. 

____________________________

*PHK = professional hunters knife

Nog finns det bättre knivar än Eka, men den är perfekt för mig:yes:. Men det bara är så att lägger jag mer stålar än så försvinner den alltid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kände att jag behövde en julklapp till. Min WM1:a behöver sällskap så en PHKz är beställd. Med lite rabattkoder som jag fick innan jul så kröp priset ner till en acceptabel nivå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Pertan sa:

Köpte en F1 med svart blad nu till jul, men den har jag på jobbet, till jakten så har jag en swingblade och en handgjord från Lilja

Trevligt, har själv ett buksprättblad från Seved som ligger och väntar på att skaftas. Jakten får lugna sig lite innan jag har tide med sådant ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har och har haft några olika modeller från FK, den jag trivs mest med är S1an som jag tror jag gav ca 440 kr för.

Både F1 och H1 är knivar som jag inte kommit överens med, mycket beroende på att jag tycker balansen blir knasig med så tjocka blad. Det är tuffa knivar visst men för mitt behov så trivs jag inte med dem.
 

Prishöjningen är saftig men det är verkar ju vara en smart grej rent marknadsföringsmässigt, många pratar om dem och folk som velar har slagit till före nyår för att få en till "bättre pris".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-12-24 at 20:01 MKJ sa:

Tror att jag tagit ur över hundra klöv med min eka swingblade, säkert flått/slaktat hälften av dessa via samma kniv också. Efter varje gång är den sedan slipad. Så man skall misshandla även en standardkniv bra nog för att nöta ut den.

Har oxå den o den äldre med.... X antal urtagningar o flå jobb mkt nöjd än...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

måste säga att den sämsta kniv alla kategorier jag haft någonsin är eka swingblade... måste brynas konstant (håller inte skärpan) toppen bröts av på knivbladet trots knapp användning. de ville dessutom ha betalt för ett nytt blad vid kontakt... den tåligaste kniv jag haft är en fällkniven S1, har brynt den EN gång trots idogt användande, med allt ifrån urtagning, flåning samt tagit omkull mindre träd med den... är det någon kniv som är kraftigt prissatt kontra kvalitet är det eka swingblade... Kommer dock knappast köpa några fler fällkniven knivar efter prishöjningen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inbilla mig att en 3000kr kniv inte behöver bryning efter du öppnat buken på en gris som badat i lera, vilket är mer regel än undantag?

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inslag av mytiska egenskaper hos vissa av fällknivens stål, å andra sidan, hur gör ni som ägare den dag den är slö?!

/C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Christian N sa:

Det är inslag av mytiska egenskaper hos vissa av fällknivens stål, å andra sidan, hur gör ni som ägare den dag den är slö?!

/C

Inga problem att slipa dessa, kolla med Maichel hur eggen på min wm1 var :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...