Hoppa till innehåll

Grövre jaktkniv


Buck

Recommended Posts

Jag har som säkert många andra en eka swingblade med mig ut i skogen. Den var billig och klart värd de facila 299kr jag gav.

Dock har jag känt behov av en kniv som har ett grövre handtag, större helt enkelt. Ett blad på ca 15cm och av grövre snitt.

Har ni något att tipsa om? Ger helst inga större pengar, en tusenlapp är okej. Har en förmåga att förlägga dessa knivar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Cold steel SRK. :) Rätt längd, 6mm bred rygg på bladet.

Grym kvalité för pengarna.

knifeworks.com brukar ha bra priser.

Om du skickar efter från ytlandet, be dom skriva "gift" på paketet och sätta värdet lågt, då slipper du tull ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago 6.5x55SM sa:

Cold steel SRK. :) Rätt längd, 6mm bred rygg på bladet.

Grym kvalité för pengarna.

knifeworks.com brukar ha bra priser.

Om du skickar efter från ytlandet, be dom skriva "gift" på paketet och sätta värdet lågt, då slipper du tull ;)

Ska kolla den, tack :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har systematiskt testat mängder med knivar i jaktsammanhang och mina recensioner hittar du här:

http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fastbladsknivar.html

SRK-n som nämns ovan är bra, men ligger väl lite utanför din budget tror jag. En fällkniven S1 är ett annat alternativ, men den ligger också utanför budget. Lionsteel m5 eller m7 hade också passat bra men det är samma problem där, de är för dyra. ESEE kan också vara ett alternativ att kika på, det finns en Laserstrike som passar dina ändamål för 1000 kr på http://utrustning.se/index.php?topic=6770.0 (den säljaren är bra och pålitlig).

Om du kan tänka dig att gå ner lite i storlek så är Peltonen Sissipuukko ett bra alternativ, den klarar det som swingblade är för klen för. Har för övrigt en m/07 som jag kan släppa för 550 kr ink REK. En recension av peltonen: http://lipoptena.blogspot.se/2016/11/test-peltonen-sissipuukko-m07.html 

Hade du haft en budget på sisådär 2500 kr så hade jag nog slutligen rekommenderat Bark River Bravo 1,5 eller möjligen 2. 

Det var knivnördens tips. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago 6.5x55SM sa:

Är detta inte kopior? Om det inte är det så är det ju gröndjävulskt bra pris!

Spelar ingen roll om man tappar dom. Bara skratta och ta fram en ny. Många av knivarna är riktigt OK. Och kostar som en Mora kniv.

Köper jag riktiga knivar betalar jag gärna priset för dom. Men köpa kinaimport av en nasare här- då kan tusenlappen ligga lika gott i min ficka som i hans ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Mora Kansbol som ligger för avhämtning hemma på poststället. Verkar många som är nöjda med den i förhållande till pris. Möter dock inte TS krav på bladlängd. Denna har runt 11 cm långt blad.

Ska bli intressant att testa iaf.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago BigJim sa:

Har en Mora Kansbol som ligger för avhämtning hemma på poststället. Verkar många som är nöjda med den i förhållande till pris. Möter dock inte TS krav på bladlängd. Denna har runt 11 cm långt blad.

Ska bli intressant att testa iaf.

/Må

Kansbol är en Mora 2000 fast med 50% påslag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med så många tips!!!

idag köpte jag en kniv med kortare blad som heter buck 192 för 750kr. Den ska jag prova tills jag hittar en mer passande kniv. Esee knivar verkar intressant !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Jag har systematiskt testat mängder med knivar i jaktsammanhang och mina recensioner hittar du här:

http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fastbladsknivar.html

SRK-n som nämns ovan är bra, men ligger väl lite utanför din budget tror jag. En fällkniven S1 är ett annat alternativ, men den ligger också utanför budget. Lionsteel m5 eller m7 hade också passat bra men det är samma problem där, de är för dyra. ESEE kan också vara ett alternativ att kika på, det finns en Laserstrike som passar dina ändamål för 1000 kr på http://utrustning.se/index.php?topic=6770.0 (den säljaren är bra och pålitlig).

Om du kan tänka dig att gå ner lite i storlek så är Peltonen Sissipuukko ett bra alternativ, den klarar det som swingblade är för klen för. Har för övrigt en m/07 som jag kan släppa för 550 kr ink REK. En recension av peltonen: http://lipoptena.blogspot.se/2016/11/test-peltonen-sissipuukko-m07.html 

Hade du haft en budget på sisådär 2500 kr så hade jag nog slutligen rekommenderat Bark River Bravo 1,5 eller möjligen 2. 

Det var knivnördens tips. 

Du är ju grym! Sissipuukko m95, vettig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Buck sa:

Du är ju grym! Sissipuukko m95, vettig?

m/95 har jag ingen personlig erfarenhet av men jag tror att den är minst lika bra som m/07. Personligen tycker jag att den verkar lite för lång för vanliga jaktsysslor, ja undantaget vedklyvning. Den är nog riktigt bra som stickkniv med om man skulle behöva en sådan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Buck sa:

Esee knivar verkar intressant !!

De är som sagt grymt bra. Extremt bra garanti, inga kvittokrav och inga frågor vad som hänt. Men det krävs rätt mycket för att förstöra en ESEE. Möjligen tappar de skärpan lite fort, å andra sidan är de lätta att bryna upp igen. De jag har haft har jag ändrat eggvinkeln på eftersom jag genomgående tycker att den varit för stor om man har dem till jakt. Stor eggvinkel är dock bra om man håller på med bushcraft eller bänder och har sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 6.5x55SM sa:

Gav farsan en esee 4 i 60 årspresent. Grymt fin kniv.

Köpte själv en junglas :D

Har också en Junglas :) Lite lyx och kul ska man ha när man röjer pass eller kvistar för ett temporärt fågelgömsle....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mr.Mephisto sa:

Har också en Junglas :) Lite lyx och kul ska man ha när man röjer pass eller kvistar för ett temporärt fågelgömsle....

Jajävlarja vad den biter i! :D Trivsamt handtag och tungt vasst blad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago 6.5x55SM sa:

Jajävlarja vad den biter i! :D Trivsamt handtag och tungt vasst blad.

Japp :-) Hade en jaktkompis som bodde i USA ett tag som tog hem den till mig så den blev till och med "billig". 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Muela Kodiak m micartahandtag som är riktigt nice. Bladet är nog bara 10 cm och 4mm grovt i ryggen. Har den med  grönt handtag med metallknopp på handtaget. Antar att den med svart handtag för en tusing löser problemet lika bra utan metallknopp 

http://www.wanderoo.se/muela-fixed

Buck-knivar brukar de köra ofta kampanja på xxl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...