Hoppa till innehåll

Litet knivprojekt


Tjörnbon

Recommended Posts

Nu har jag under några dagar grottat ned mig i ett litet redneck projekt där jag med hjälp av bla tomburkar, cellplast, knivblad av fulltånge modell samt sand från ungarnas sandlåda har lyckats skapa en liten jaktkniv som jag hoppas ska hålla många år ;)DSC_0150.JPG

DSC_0146.JPG

Första försöket var skapligt seriöst utskuren 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Wizard sa:

Spännande! Någon bild på alstret också eller får vi bara gissa? ;) 

Håller på att fixa :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades inte få till värmen på aluminiumen så det sket sig lite. 

Nästa var betydligt grövre utskuren och gav en del extra arbete 

DSC_0180.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, du har smält aluminiumburkar! Bonuspoäng för egentillverkad aluminium helt klart! :) 

Har du gjutit fast knivbladet eller gjorde du två bitar som du limmade fast?

Aluminium är lätt att slipa men tyvärr lika lätt att repa, speciellt egentillverkad av burkar då det brukar bli ganska mjukt, men dra ett lager spraylack när du är klar så skyddar du ytan lite från repor i första taget i alla fall. Snyggt jobbat!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första inlägget fick inredigerat bild innan gjutningarna och där ligger även den tänkta knivslidan i aluminium :ph34r:

Ett projekt som jag är orolig att dra igång eftersom bara den enklare kniven var skapligt jobbig att bearbeta^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Wizard sa:

Aha, du har smält aluminiumburkar! Bonuspoäng för egentillverkad aluminium helt klart! :) 

Har du gjutit fast knivbladet eller gjorde du två bitar som du limmade fast?

Aluminium är lätt att slipa men tyvärr lika lätt att repa, speciellt egentillverkad av burkar då det brukar bli ganska mjukt, men dra ett lager spraylack när du är klar så skyddar du ytan lite från repor i första taget i alla fall. Snyggt jobbat!!!

Jag använde burkar och delar av en gammal stege att smälta ner , det blev ganska mycket skräp från burkarna så jag blev lite lat ^_^ jag hoppas att det gör att jag får lite starkare yta på kniven!

Den är nedstoppad i en hink sand med en form av cellplast som sedan försvinner under gjutningen. formen på bilden i första inlägget är dock inte samma som jag gjöt ihop den anskrämliga klumpen av.

Spraylack var kanske ingen dum ide´ :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Edit

Youtube har flera klipp med liknade gjutningar ,inte så många knivar dock men mycket annat..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många bra videos på "lost foam casting" och jag har ett par gjutprojekt jag skall göra i sommar/höst när och om ryggen är i bättre skick. Bara att köpa ett par säckar kattsand (den som i själva verket är lera och inte sand) och sen är det bara att gjuta och klia sig i huvudet varför det blev fel :P 

Min tanke var också att smälta ner aluminiumburkar eftersom jag har typ 18 säckar gamla 50-öres samt minst lika många med 1-kronas men jag har lärt mig att det är värdelöst aluminium i burkarna och då är det ju bättre att leta reda på ett motorblock i aluminium eller liknande som är kasserat och börja den vägen. Jag har också innanmätet till en gammal varmvattenberedare från AGA hemma som är i ren koppar, och jag har tänkt såga ner den och gjuta med också.

Det är kul att skapa prylar! Skitesamma om det blir dyrare eller inte lika bra som något man kan köpa för jag tycker själva processen att göra någonting helt själv är viktigare än att beställa något billigt från Kina!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du tänker tillverka Green sand eller vad de kallar det! 

Är det för att få en finare yta direkt eller varför använder man det? 

Håller med helt! Mycket roligare att ha tillverkat det själv, samtidigt måste man ju prova allt som verkar kul :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Wizard sa:

Det finns många bra videos på "lost foam casting" och jag har ett par gjutprojekt jag skall göra i sommar/höst när och om ryggen är i bättre skick. Bara att köpa ett par säckar kattsand (den som i själva verket är lera och inte sand) och sen är det bara att gjuta och klia sig i huvudet varför det blev fel :P 

Min tanke var också att smälta ner aluminiumburkar eftersom jag har typ 18 säckar gamla 50-öres samt minst lika många med 1-kronas men jag har lärt mig att det är värdelöst aluminium i burkarna och då är det ju bättre att leta reda på ett motorblock i aluminium eller liknande som är kasserat och börja den vägen. Jag har också innanmätet till en gammal varmvattenberedare från AGA hemma som är i ren koppar, och jag har tänkt såga ner den och gjuta med också.

Det är kul att skapa prylar! Skitesamma om det blir dyrare eller inte lika bra som något man kan köpa för jag tycker själva processen att göra någonting helt själv är viktigare än att beställa något billigt från Kina!

Wisard
!Vad har du för plan med kopparen?(jag har också lite gamla klumpar liggande) :)

Har du en ässja eller hur gör du när du smälter dina prylar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en ässja för mitt smide men jag bygger en dedikerad gas/olje-driven ugn för att snabbare och mer kontrollerat kunna smälta både aluminium och koppar var det tänkt. Ganska enkelt då det finns ett antal byggbeskrivningar på riktigt bra "metal foundry" som florerar på internet. Koppar skall man dock vara lite mer försiktig med då det avgasas en hel del otrevliga prylar som inte direkt är nyttiga att andas in, men eftersom man gör detta utomhus så är det rätt lugnt.

Jag tänkte göra fattigmans-green sand och gjuta både saker till prydnad men även praktiska saker, men först mest bara för att ha kul och lära sig. Har sett när de häller smält aluminium i myrbon under jorden som bildar fantastiska konstverk! Jag har jordmyror på halva fastigheten tror jag och det skulle vara kul att testa, men inte är det samma sak som de har i USA eller Australien, där jag har sett avgjutningar som är över en meter höga!

Oavsett är det en bra kunskap att kunna ta till när man vill tillverka någonting som har gått sönder, men av karaktären ett mellanting mellan grovsmide och någorlunda precision. ;) 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Wizard sa:

Har sett när de häller smält aluminium i myrbon under jorden som bildar fantastiska konstverk!

Cooolt, var tvungen att googla det där och det såg riktigt ballt ut, hoppas du får möjlighet att göra något liknande och presenterar resultatet på forat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Björnstigen sa:

Cooolt, var tvungen att googla det där och det såg riktigt ballt ut, hoppas du får möjlighet att göra något liknande och presenterar resultatet på forat!

Mitt enda dilemma med att göra det är att jag tycker det är sådär kurant att döda en hel koloni för att göra denna skapelse, men jag har väldigt gott om svartmyror så det kanske är försumbart? Dock tror jag att deras gångar är för små för att det skall fungera men jag får prova och se vad som händer helt enkelt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, läste på en del att de gjöt i övergivna myrbon, kanske inte lika vanligt i Svedala.
Dock så vet jag att man ogärna vill ha myror under grunden osv. och då använder man ju alla möjliga medel för att utrota dem.

En ren samvetsgrej till syvene å sist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Wizard sa:

Jag har en ässja för mitt smide men jag bygger en dedikerad gas/olje-driven ugn för att snabbare och mer kontrollerat kunna smälta både aluminium och koppar var det tänkt. Ganska enkelt då det finns ett antal byggbeskrivningar på riktigt bra "metal foundry" som florerar på internet. Koppar skall man dock vara lite mer försiktig med då det avgasas en hel del otrevliga prylar som inte direkt är nyttiga att andas in, men eftersom man gör detta utomhus så är det rätt lugnt.

Jag tänkte göra fattigmans-green sand och gjuta både saker till prydnad men även praktiska saker, men först mest bara för att ha kul och lära sig. Har sett när de häller smält aluminium i myrbon under jorden som bildar fantastiska konstverk! Jag har jordmyror på halva fastigheten tror jag och det skulle vara kul att testa, men inte är det samma sak som de har i USA eller Australien, där jag har sett avgjutningar som är över en meter höga!

Oavsett är det en bra kunskap att kunna ta till när man vill tillverka någonting som har gått sönder, men av karaktären ett mellanting mellan grovsmide och någorlunda precision. ;) 

 

Det låter som du har lika svårt att låta bli att experimentera som mig :P

Jag tror att jag får skaffa Greensand inför knivfodrals gjutningen för där blir det lite mer finlir..

Jag tror inte aluminiumen är särskilt bra att andas in heller , åtminstone inte när man står och slipar i den.

Vad finns det för andra saker att tillverka av Aluminium och koppar?

Det hade kanske varit coolt att skapa sin egen avfångnings dolk av ren koppar B) Viking style.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kniv/dolk i koppar kan bli lite åt det mjukaste laget men det är ju inte så svårt att ta steget till brons? Brons ärgar inte lika förbenat heller...

Slipa aluminium är jag inte orolig för men gaserna som bildas när diverse föroreningar förbränns när man smälter skiten är inte att leka med - men man får ställa det i relation till verkligheten som med allt annat. Hur ofta smälter man metall? Gör man det en handfull gånger per år i liten skala så är nog det man riskerar att andas in försumbart, men jag har som regel att om rök - oavsett från vad - är färgat, och speciellt om det är grönt som det blir med koppar, så är det klart obra att andas in. Håller man till utomhus så behövs det inte mer än svag bris för att blåsa bort röken dock!

Det vanligaste jag har sett folk gjutna är svänghjul som de skall svarva till eller båtpropellrar. Den senare av de två är fruktansvärt mycket mer komplicerad, men med lost foam casting blir allt mycket enklare vad jag har sett i alla fall eftersom sanden inte riskerar att sjunka ihop på samma vis som vid traditionell gjutning. Som amatör är det tveklöst rätt väg att gå tror jag...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skapligt svårt att få till balansen i en båtproppeller gissar jag :ph34r:

Kan bli ganska skakig färd ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är noga med balanseringen men det är nog ett av de mindre problemen tror jag när man skall gjuta sin egen propeller...

Jag har följt en som heter Doug på youtube när han bygger sin egen båt som han började med 2009! Jag har följt honom varje vecka sedan dess och även som totalt ointresserad av båtar är han en av de mest inspirerande människor jag någonsin sett! Kanalen heter SV Seeker och i dag står folk i kö från hela världen att komma och hjälpa honom att bygga färdigt båten samt allt runtikring som måste göras.

Han fick lära sig hur man gjorde egna gjutformar och man kunde följa hans första stapplande försök tills han i slutändan hade sina hemgjorda propellrar och i dag gjuter han nästan allt utan större problem. Är ni sjuka någon gång och har tid att slå ihjäl och vill se en riktigt inspirerande människa så kolla in hans kanal och se allt han har åstadkommit de sista 8 åren!

Själv kommer jag att börja med lost foam casting när jag gör mitt första försök och jag har lärt mig en hel del tips från honom, men i slutändan handlar det om att lära sig av sina egna misstag och innan det blir exakt som man tänkt det så får man nog leva med ett antal där det inte blev så :P  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Balansering av en propeller kan man nog fixa med enkla medel. Men hur gör du modellen för att få rätt stigning? "Cuppar" man propellern blir det ju inte enklare... En liten kul anekdot angående propeller gjutning är att när Husqvarna började göra båtmotorer så hade man svårt att förstå varför Crescents (Eller om det var Monark. Minns inte säkert och mitt nick avslöjjar väl att jag inte var med...) motsvarande motor gav något högre hastighet på deras test "roddbåt" trotts att Husqvarnas motor gav något bättre effekt i bromsbänk.

Man anställde då en galen labbråtta från Chalmers som hade imponerat på några Husqvarna gubbar genom att vinna några båttävlingar och köra fort som f-n med en hemtrimmad Evinrude "Storm boat motor".  Hans första fråga var vilken stigning man hade på propellern. Det var då ingen som kunde svara på det. Och det var inte så konstigt. Den hade tre olika stigningar. Om man var snäll...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag själv inte är av "nautisk" karaktär så kommer aldrig en båtpropeller bli ett föremål för tillverkning hemma på gården, men som tekniskt intresserad så måste jag tillstå att jag ändå har både förståelse och indirekta kunskaper om dess konstruktion eftersom det till stora delar bara handlar om fysik och matematik. Propellerns utseende vad gäller antal blad, bladens totala yta, stigning och varvtal torde ha gigantisk påverkan på resultatet eftersom det måste vara en balans mellan stigning och varvtal med minimalt med motstånd...

Jag är inte förvånad över att en "galen labbråtta från Chalmers" kunde imponera genom en egentrimmad motor genom att ha koll på en så pass rudimentär parameter som stigningen, men jag tror det än i dag är stora traditioner inom båtbyggandet som delvis stoppar den tekniska utvecklingen - men till avsevärt mindre del än vad det var förr? Ok, kanske inte i dag men historiskt sätt så var det nog delvis så...

Jag hoppas han fick en rejäl bonus för att ha löst det problemet till Husqvarna ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bonus? Nja, Livslångt slaveri är nog närmare sanningen. Men han fick en anställning där han skulle få arbeta med precis det han helst av allt ville jobba med. HVA skulle ta fram en egen serie av utombordsmotorer och han fick börja skissa på koncepten. Lagom tills det blev dags att sjösätta "next generation" blev det en lite lätt kartellartad överenskommelse mellan ett antal bolag. H slutade med Cykel & Moped mot att Monark gav upp motorcykel. Archimedes (Osäker på i vilket skede de gick upp i Crescent. Penta kom in långt senare) fick utombordarna osv. Lagstiftningen såg lite annorlunda ut då och internationell konkurrens gjorde det möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om karriären inte blev som det var tänkt så kan ingen ta innovationen från honom!

Dagens lagstiftningar för att stoppa de gigantiska företagen att skapa karteller, eller att köpa upp och lägga ner konkurrenterna, är sund och viktig. Tyvärr finns det fortfarande vägar runt detta bland de lite mindre bolagen, men de stora får det svårare. Tyvärr är böterna oftast för små för titta bara på oljebolagen som systematiskt år efter år har sin kartellbildning, men när bötesbeloppen är en fis i rymden jämfört med vinsten så skiter man i lagen.

Själv så försöker jag bygga allt jag kan bygga, även om det oftast är både enklare och billigare att köpa den färdig, men jag har blivit visare med åren och vissa saker försöker jag inte ens ge mig på längre när jag bedömer det som ett "lost cause".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...