Hoppa till innehåll

S-b-s eller bock?


Kaffeikoppen

Recommended Posts

23 minutes ago marcus.söderlund sa:

Gör ett undantag för denna gången.

Viss godsjakt...

Skogsfågelbeståndet?

Veteankor som behöver 2-4hundar för att ens vilja lyfta ur en märgelhåla är fin jakt det.

Fasaner som är utsatta samma dygn dom ska jagas eller med tur någon dag tidigare.

Viss godsjakt åter igen.

Predatorjakten är betydligt bättre för skogsfågeln än vad fältfågeljakten någonsin kommer vara...

Säljjakter på fågel är nog inte enbart för att få in pengar till viltvård om du nu trodde det.

 

Du säger att man  döms pga kläder o dylikt för jakten och det tycker du är fel. O nästa andetag säger du att halvauton är ful o förstör  helheten på jakten? Så kläder,skor,strumpor,knätofsar,bilen,marken,gården,allt annat är fel o dömmas för. Även vapnen sålänge det inte är pump o halvauto? Nä men okej, säger du de så:wacko:

Jag dömmer inte någon för det. Den är ful och förstör helheten, men jag skulle inte döma ut någon för det. Att döma någon utifrån vad dem använder är bra dumt. Att kalla den ful och att döma någon är olika saker.

Jag tycker dock det kan förstöra helheten av vad en fasanjakt är om någon använder halvautomat. Vapensorten döms, inte människan... Men jag skulle inte säga det till personen och om jag skulle behöva göra det skulle jag inte göra det med en åsikt om personen, bara om vapnet.

Predatorjakt har du såklart rätt i, men såvitt jag vet så är folk som säljer sådan jakt flitiga predatorjägare.  Och nej, jag tror inte allt går till viltvård, men i flera fall går en del av pengarna till det. Jag skrev väl någonting snarlikt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är i regel så att det är frivilliga jägare som håller efter räv mm. Även jaktelever räknas som frivilliga om du jämför lön mot arbetstimmar. Inget ont därvid, det är som sagt frivilligt. Min poäng är att samma folk hade skjutit samma rävar även utan fasanjakterna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago sidelock sa:

Det är i regel så att det är frivilliga jägare som håller efter räv mm. Även jaktelever räknas som frivilliga om du jämför lön mot arbetstimmar. Inget ont därvid, det är som sagt frivilligt. Min poäng är att samma folk hade skjutit samma rävar även utan fasanjakterna.

Det stämmer. Jag tror dock att flera jagar för att skydda sin stam av änder och fasaner. Om jag sålde jakt och rovdjur började äta upp vad jag ska sälja, så skulle jag se till att få bort dem. Så jag håller ändå fast vid att godsjakt/jaktförsäljning är bra.

Jag håller med Marcus om att godsjakt kan vara lite fjantig, men att döma ut jaktförsäljning som veteankor och övergödda fasaner tycker jag inte är bra. Den får in en annan klass av människor i jakten, den öppnar upp för nya jägare, den ger viltvård som biprodukt, den är faktiskt trevlig och är i många fall bra träning för hunden. 

Edit: den kan ge fel bild av jakten i media, men det ger åtminstone jakt en plats i media annat än när antijägare gnäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Fast nu är ju "har vänstertrafik" något helt annat än att det körs. Man måste ju liksom ha en bil också. Cykel åker man. (Även när den har motor) Om du tar Indien så är det tex tveksamt att 47% av dem skulle köra överhuvudtaget. (Som sagts tidigare så räknar jag inte oxe osv) Vi hade också vänstertrafik en gång i tiden. Vilket var fullt naturligt på den tiden hästen (och båten) var dominant "farkost"!

Nope. Vänster resp. högertrafik är en strikt juridisk detalj. Det spelar ingen som helst roll om det är kor eller bilar du förser runt. Om landet A har västertrafik påbjuden i sin lagstiftning har landet A vänstertrafik om det så bara finns en enda bil i landet.

Och tro mig - det finns absurt många bilar i Indien.......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi skall nog i mångt och mycket vara glada över att det finns godsfolk som vill hålla liv i jakten på sina gods. Jag är tveksam till hur hjort och rådjursstammen hade sett ut i Sverige utan dem. Att det sedan kan och ibland defakto har gått snett när snikenhet och gnidenhet går över förståndet ja det ser jag som en annan sak. Det kanske man inte skall lasta alla med tweedkavaj för! Och även om min personliga smak vad gäller fågeljakt föredrar att gå långa sträckor och uppleva fjäll, myrar och skog mellan de glest spridda skottilfällena så kan jag inte låta bli att läsa in en viss avundsjuka och en aning okunskap i den kritik som "godsjakterna" emellanåt utsätts för. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago pmt sa:

Nope. Vänster resp. högertrafik är en strikt juridisk detalj. Det spelar ingen som helst roll om det är kor eller bilar du förser runt. Om landet A har västertrafik påbjuden i sin lagstiftning har landet A vänstertrafik om det så bara finns en enda bil i landet.

Och tro mig - det finns absurt många bilar i Indien.......

/T

Japp på det första. Men det betyder ju inte att de kör. Du har nog glömt bort ursprunget till kommentaren. 

Självklart har man vänstertrafik i delar av världen där häst och oxe dominerar/tills väldigt nyligen varit dominant. (Du brukar vara historiskt bevandrad så jag antar du vet varför) Och nej det finns inte många bilar i Indien. Inte i förhållande till folkmängd. För några år sedan fanns det ungefär (vill minnas det saknades 10%) lika många bilar i hela världen sammanlagt som det hade funnits i Indien om de hade haft lika många bilar/invånare som USA.

Att det sedan är grymt OT är en annan sak och jag ber om ursäkt för det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago henke67 sa:

Och nej det finns inte många bilar i Indien. Inte i förhållande till folkmängd.

Det finns jävligt mycket bilar i Indien så de behöver verkligen trafikreglerna, men det finns in i helvete mycket fler indier med. Knappast så att det i sig beror på låg grad av utveckling eller grad av bakåtsträvande. Indierna kan göra jävligt mycket både högteknologiskt och högkvalitativt.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Somsagt viss säljjakt vilket jag ju skrev oxå.

 

Ofta är änderna o fasanerna iaf i hallandsregionen väldigt utstickande släkte som kommer från buren vs dom som är fritt födda. Ser du inte skillnad på dessa så tycker jag synd om dig.

Japp klart predatorjakten är viktig. Spec både för skogsfågeln och fältfågel när de kommer til flygfän med klor o vass näbb. Samt räv,mink o mård då.

 

Säger inte direkt emot dig med uppförande koden eller ej. Men argumentet jag fick mot halvauton va fel.

Visst funkar bock o svs i gömsle men inte fan är de lika praktiskta i ett trångt gömsle dom en halvauto är.

 

Nä nu dags o plocka upp sambon på tåget. Fortsätt blo frustrerad över att andra tänker olikt så blir de fint :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago marcus.söderlund sa:

Ofta är änderna o fasanerna iaf i hallandsregionen väldigt utstickande släkte som kommer från buren vs dom som är fritt födda. Ser du inte skillnad på dessa så tycker jag synd om dig.

Ser dem kan jag mycket väl, men jag kan se dem utan att få sura maguopstötningar..... Därmed inte sagt att jag tycker om att skjuta dem.

13 minutes ago marcus.söderlund sa:

Japp klart predatorjakten är viktig. Spec både för skogsfågeln och fältfågel när de kommer til flygfän med klor o vass näbb. Samt räv,mink o mård då.

Absolut är det så.

13 minutes ago marcus.söderlund sa:

Säger inte direkt emot dig med uppförande koden eller ej. Men argumentet jag fick mot halvauton va fel.

Visst funkar bock o svs i gömsle men inte fan är de lika praktiskta i ett trångt gömsle dom en halvauto är.

Jag sa nu inte att brytbössorna var optimala där - men de funkar där med. Automaten och pumpen däremot funkar inte på en harklapp.

Ska du ha en bössa som garanterat aldrig kommer att bli fel - köp ett brytvapen. Den kommer därmed garanterat aldrig att kunna vara perfekt alltid, men dne kommer att funka. Behöver man sedan kompletterar man med en pump/halvis. Svårare än så är det faktiskt inte.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago marcus.söderlund sa:

Gör ett undantag för denna gången.

Viss godsjakt...

Skogsfågelbeståndet?

Veteankor som behöver 2-4hundar för att ens vilja lyfta ur en märgelhåla är fin jakt det.

Fasaner som är utsatta samma dygn dom ska jagas eller med tur någon dag tidigare.

Viss godsjakt åter igen.

Predatorjakten är betydligt bättre för skogsfågeln än vad fältfågeljakten någonsin kommer vara...

Säljjakter på fågel är nog inte enbart för att få in pengar till viltvård om du nu trodde det.

 

Du säger att man  döms pga kläder o dylikt för jakten och det tycker du är fel. O nästa andetag säger du att halvauton är ful o förstör  helheten på jakten? Så kläder,skor,strumpor,knätofsar,bilen,marken,gården,allt annat är fel o dömmas för. Även vapnen sålänge det inte är pump o halvauto? Nä men okej, säger du de så:wacko:

Är det verkligen så jävla illa ?

I så fall för det tankarna till P&T fiske på fetbukad fenlös Regnbågsforell som av någon anledning verkar ha en magnetisk dragningskraft på just tandlösa Finnar i camoflagebyxor och 12 fots Gädddspön.

Verkar vara uppochnedvända värden detta med P&T Fasaner,SbS ,Hagelautomater, knätoffsar och camoflagebyxor. 

Måste fan komma iväg på en såndära Godsjakt så man får se spektaklet med egna ögon.

B):ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Det finns jävligt mycket bilar i Indien så de behöver verkligen trafikreglerna, men det finns in i helvete mycket fler indier med. Knappast så att det i sig beror på låg grad av utveckling eller grad av bakåtsträvande. Indierna kan göra jävligt mycket både högteknologiskt och högkvalitativt.

/T

Sannt. Men det förändrar inte saken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Sannt. Men det förändrar inte saken!

Absolut sant. Och helt rätt - det förändrar inte det ytterst enkla faktum att vänster eller höger trafik är en definitionsfråga som inte säger ett jota om uteckling.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte spä på det gigantiska OT spåret som blev med höger- respektive vänstertrafik, men att tro att högertrafik enbart är en kvarleva från tiden vi körde häst och vagn och att alla länder som inte bytte till vänstertrafik 1967 är idioter så finns det flera anledningar varför det inte är så!

  • Vi hade inte högerstyrda bilar när vi hade högertrafik och således var det bara en fördel att byta sida.
  • 1967 var det ohyggligt mycket mindre bilar i farten och ett helt annat vägnät än vi har i dag. Rondeller säger jag bara... :P 
  • Länder som England t ex har en extremt komplex lag som styr var/hur/när du får ändra utseendet på en fastighet och det är inte ovanligt att det tar 5 år för en ansökan om planning permission för att göra en liten ändring på ditt hus, eller din fastighet (som att få fälla ett träd). Oftast får du dessutom nej. Att byta till vänstertrafik skulle kräva att allas in/utfarter skulle behöva göras om vilket skulle ta ett par generationer att få igenom...
  • Många vägar i England är extremt smala eftersom man där bor i väldigt gamla hus - eftersom man inte bara kan riva ett hus och sen bygga ett nytt. I princip måste du bygga ett hus med exakt samma footprint om du prompt måste riva - vilket ändå är extremt svårt att få planning permission för. Således är det inte bara att byta sida på vägen för det skulle inte funka med hur in och utfarterna ser ut på fastigheterna.
  • Den sista punkten är varför? Jag frågade självklart samma fråga jag också när jag flyttade dit och det blev rätt uppenbart att det inte finns någon anledning. Hela vägnätet är designat för högertrafik och alla bilar är designade för högertrafik. Det är extremt många bilar på vägarna i England 24/7 och den enorma kostnaden för att byta till vänstertrafik är helt enkelt inte motiverad. Ingen vill heller byta och det är en stor faktor det också...

Det är lätt att sitta här och säga att "det är ju bara att byta sida för vi gjorde det" men då är man ganska blind för verkligheten.

Jag körde högerstyrd bil i 13 år och det var hur normalt som helst. Faktum är att jag satt bättre i en högerstyrd bil än en vänsterstyrd bil, men det är nog för att min kropp är lite sned.

Slut OT och slut för mig i den debatten! ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du spädde på riktigt bra. Framförallt med tanke på hur många gånger du skriver fel vad gäller höger och vänster. Men med för mycket brittisk inspiration så blir det väl lätt så. "Lets drive on the left side! - Right... ;-) 

För att ge sig in på den historiska delen så är det märkliga att vi inte bytt på järnvägsnätet. Varför ha olika? Tunnelbanan i Stockholm går fortfarande i vänstertrafik. Och på vissa ställen även rälsbuss! Stambanan kör vänstertrafik utom i Malmö när bron. Jag vet inte om det känns särskilt sofistikerat eller ej.

Det där med styråran till sjöss får någon annan förklara. 

På vilket sätt något av detta hänger ihop med horisontal eller vertikal placering av pipor har jag inte heller förstått. Men alltid kul att diskutera.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago henke67 sa:

 

På vilket sätt något av detta hänger ihop med horisontal eller vertikal placering av pipor har jag inte heller förstått. Men alltid kul att diskutera.

Sakers placering i förhållande till varandra går ju som en röd tråd genom hela tråden.  :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago henke67 sa:

 På vilket sätt något av detta hänger ihop med horisontal eller vertikal placering av pipor har jag inte heller förstått. Men alltid kul att diskutera.

Tja, mest på så sätt att allt för många sätter likhetstecken mellan "förändring" och "förbättring". 

1990 kostade en Beretta 686Special nästan en månadslön att köpa i Sverige. Det skulle i dag motsvara runt 30 000:-.

Någon som är förvånad om man säger att en 686Special från 1990 är jäkligt mycket mer välgjord än en 686 SilverPigeon 2017?

Skrället har med andra ord i princip halverats i pris......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago pmt sa:

 

Skrället har med andra ord i princip halverats i pris......

/T

Kan det inte hänga saman med att folks köp beteende ändras över tid.

Från att ha haft som mål att köpa en bössa och ha kvar, till att köpa nya fräscha modeller fortlöpande.

Köpa kvalitet på det viset har för få råd med och då ökar efterfrågan på lägre prissegment.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är vi konsumenter som alltid vill ha allting billigare och det leder till försämrad kvalitet. Detta ser man i alla sektorer, inte minst inom vår livsmedelsproduktion...

Det är ingen slump att jag alltid hissar Browning B325 Sporter som den bästa bössan man kan få tag i (läs; kunde få tag i) för den byggdes på en tid där kvalitet var viktigare än kvantitet och det var brutal finish och inpassning även på de billigare modellerna! 

Samma sak med bilarna. Min första Audi A6 (-98 års modell) var fruktansvärt välbyggd och min var dessutom SE (vilket inte fanns i alla länder men det fanns i England i alla fall) och det var lite extra lull-lull i inredningen och finish. 

Köpte en -03 senare och det hade hänt mycket på de fem åren för nu var inte bilen bara billigare - rejält mycket billigare dessutom - den hade så betydligt sämre finish på slutprodukten att den returnerades ganska omgående. 

För mig betyder en hagelbössa ett ordentligt påkostat vapen som skall funka i ur och skur och lätt kunna efterlämnas till nästa generation i samma goda skick! Då krävs det att det är ohygglig kvalitet på inpassning och konstruktionen och det kostar. Har ännu inte sett en halvauto ge samma känsla i nävarna. De kostar inte samma pengar heller så det kanske inte är så konstigt?

Har man haft både Browning, Perazzi och Krieghoff lerduvekrossare i sin ägo så har man sökt en speciell typ av kvalitet som du helt enkelt inte hittar bland halvautomaterna och det är det jag refererar till när jag säger att en bock är det bättre valet. Sen att en Krieghoff kostar över 100k begagnad och dito halvautomat kanske 10k är en skillnad, men när man bara pratar om kvalitet så är det inte prislappen man bekymrar sig över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Järven sa:

Kan det inte hänga saman med att folks köp beteende ändras över tid.

Från att ha haft som mål att köpa en bössa och ha kvar, till att köpa nya fräscha modeller fortlöpande.

Köpa kvalitet på det viset har för få råd med och då ökar efterfrågan på lägre prissegment.

Delvis.

Men ser du till hur modellen uppfattas så är det fasansfullt många som än i dag fortfarande ser "Beretta" eller "Benelli" som "kvalitetsleverantörer" som är "rädda om sitt namn".

Lite tillspetsat men det som du fick som standard 1990, får du i dag leta efter på en B15 eller en Perazzi i prisklassen runt 2 månadslöner.

Det kallar inte jag "utveckling" eller "förbättring" - det kallar jag för rent lurendrejeri.

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Bumpar den här tråden med denna fråga:

Är jag dum i hela huvudet om jag som hagelrookie byter bort min Beretta-bock (använd totalt två gånger) mot en äldre sida-sida i form av en Husqvarna eller AyA? Jag tänkte frigöra lite stålars till andra projekt och köpa en gammal HVA, brotscha upp till halv och kvart och faktiskt lära mig skjuta hagel med den.

Fakta: Sida-sida är så mycket snyggare...

Eventuellt fakta: ...Men "folk" säger att man skjuter bättre med bock.

Om man som jag inte skjuter bra alls (brist på övning!) lär det ju inte göra någon större skillnad (grader i helvetet, osv).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt eller fel kan bara du avgöra, jag bytte bort min ett år gamla Browning halvautomat mot en SvS fast jag har ju en Bock också:)

Finns ju "folk" som menar på att man inte kan skjuta med något annat än SvS, så det ska väl gå bra. Sen finns det dom som hävdar motsatsen osv...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago pmt sa:

Men varför måste det vara av märket HVA? 

T

Nej, det finns absolut inget krav på att det ska stå HVA på den. För min del får det stå vad som helst på den bara det är ett dugligt vapen. Men hos den (inte så) lokala handlaren står det ett gäng HVA och AyA som jag tycker ser helt OK ut. Lågt pris är ett krav, tyvärr. Så inga fancy nätta engelsmän som jag ändå inte begriper varför de är så bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_20170904_083501_851.thumb.jpg.c99158c54ddadb054d8e93c7e80fe140.jpg

Skaffade en svs för två år sedan. För att ha när man går med spaniel,jagar änder eller harjakt med stövare. Tanken var att öppna upp den till 1/4 och 1/2 men den får va som den är så skjuter jag filt förladdat i den istället. Hade problem att ställa om. Men nu händer de att något råkar förvirra sig in i svärmen ibland. Har upplevt den som lätt. Ända tills jag tog fram 20an sist jag jagade med spaniel, nu är den ganska tung. 

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...