Hoppa till innehåll

Tappat suget


Skooog

Recommended Posts

Mitt strävhår på snart 2 år har tappat gnistan att gå spår. Förmodligen gick jag för fort fram i träningen i höstas?? För mig har viltspår alltid varit: lägg ett spår och låt hunden gå det. Jag hämtade henne vid 15 veckor i Danmark och då hade uppfödaren redan gått flera spår på runt 200-300m. På filmerna jag fick så såg det ut som hon spårar med betydligt större entusiasm än vad hon gör nu. Tappar hon spåret nu så vill hon hellre hitta på något annan. 

Hon har duktiga spårhundar i stamtavlan bl.a är hennes pappa klubbspårchampion vilket innebär att han snubblat sig igenom några 40h 1000m, vilket iof är rätt mycket overkill för mig.... men jag hoppas och tror att hon har det i sig och att det är "rätt" träning som behövs. 

Vad finns det för övningar för att få upp glädjen igen? En övning jag läst om är att lägga flera korta spår, kanske bara 30m med någon godbit i slutet, kan det vara något?

Danskarna använder mycket godis som belöning både i och efter spåret kan det vara något?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40h RESPEKT! 

Godbit i slutet kan nog va något. Prova!

Vi lägger mycket små övningar, Typ skottplats, korsar spår med annat vilt, tillbaka gång mm. Vi blandar mycket olika vilt och har slutat använda blod.

Bara hon spårar, de är de viktigaste.

Hur går hon på skarpt? Vår första wachtelhund gick inte att träna med,men live vill jag nog inte ha annan. Då han markerade blod och hår genom att slicka på de.

Något som Tiken inte gör.

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter helt klart som att on är uttråkad. Har hon gått mycket "live" spår under senaste säsongen? Det är inte ovanligt att lagda spår blir ointressanta när de fått jobba på riktigt. Detta är varför många rekommenderar att man sätter spårmeriter innan man har hunnit jobba allt för mycket med t ex spårhundar. Det är fullt möjligt att tjata ut spårträning. Lite som att spelar scales (vad det nu heter på sv) på ett musikinstrument. Hur kul är det med dessa egentligen, dagarna i ända, upp och ner och upp och ner och upp och ner och dödsjävlatråkiga... Men helt ok om man får spela bachs solo sviter efteråt ^_^

Försök att hitta vad det är som motivera henne. Lek och bus? Gos? Någon favoritleksak? Att flera av er är ute samtidigt? Variation? 

Lite möjliga lösningar då.

  • Bryt ner spårträningen i moment. Gör startrutor. Gör övergångar. Gör vinklar. Bara något enkelt moment per gång.
  • Hitta motivation som jag pratade om ovan och belöna järnet så att hennes bestående intryck är hur kul ni haft/vad gott hon fick/osv.
  • Backa i spårandet. Gör det lätt och roligt för henne att lyckas och öka vartefter. 
  • En hund som spårat mycket kan behöva utmanas lite för att de ska hålla koncentrationen också. Skippa blodet, t ex.
  • Lägg en mycket större belöning e slutet någon gång om det går. Typ ett helt huvud från en gris eller en rejäl bit av skinn och päls. 
  • Variera, variera, variera. 

Försök att se till att du har fin kontakt med hunden INNAN du börjar spårträna. Ser du att just idag har du med en bokstavshund att göra, så skit i att ens påbörja spåret. Det är viktigt att du har hennes uppmärksamhet och medgörlighet redan där. Detta issue har inte jag med min spårare, dock med vorstehn emellanåt när jag ska träna honom. Ser du att hon är spattig, distraherad, mm ... ja, då kanske är det läge att busa av sig, eller annat, innan du sätter henne på ett spår. Eller inte ta spårträning alls, just den dagen. 


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

40h RESPEKT! 

Godbit i slutet kan nog va något. Prova!

Vi lägger mycket små övningar, Typ skottplats, korsar spår med annat vilt, tillbaka gång mm. Vi blandar mycket olika vilt och har slutat använda blod.

Bara hon spårar, de är de viktigaste.

Hur går hon på skarpt? Vår första wachtelhund gick inte att träna med,men live vill jag nog inte ha annan. Då han markerade blod och hår genom att slicka på de.

Något som Tiken inte gör.

S

Vet inte hur hon går skarpt, har inte velat ta några e-sök eftersom hon inte spårar nå vidare. Vet inte det det blivit några iaf, här uppe går man eftersök på Rå med Tax eller Drever:wacko:.

Slutat med blod? Kör ni bara klöv eller kör ni med päls i vatten eller har ni nån annan variant?

40h är fan imponerande men lite overkill iaf för min del. Klarar hon nattgammalt är jag nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mdef sa:

Det låter helt klart som att on är uttråkad. Har hon gått mycket "live" spår under senaste säsongen? Det är inte ovanligt att lagda spår blir ointressanta när de fått jobba på riktigt. Detta är varför många rekommenderar att man sätter spårmeriter innan man har hunnit jobba allt för mycket med t ex spårhundar. Det är fullt möjligt att tjata ut spårträning. Lite som att spelar scales (vad det nu heter på sv) på ett musikinstrument. Hur kul är det med dessa egentligen, dagarna i ända, upp och ner och upp och ner och upp och ner och dödsjävlatråkiga... Men helt ok om man får spela bachs solo sviter efteråt ^_^

Försök att hitta vad det är som motivera henne. Lek och bus? Gos? Någon favoritleksak? Att flera av er är ute samtidigt? Variation? 

Lite möjliga lösningar då.

  • Bryt ner spårträningen i moment. Gör startrutor. Gör övergångar. Gör vinklar. Bara något enkelt moment per gång.
  • Hitta motivation som jag pratade om ovan och belöna järnet så att hennes bestående intryck är hur kul ni haft/vad gott hon fick/osv.
  • Backa i spårandet. Gör det lätt och roligt för henne att lyckas och öka vartefter. 
  • En hund som spårat mycket kan behöva utmanas lite för att de ska hålla koncentrationen också. Skippa blodet, t ex.
  • Lägg en mycket större belöning e slutet någon gång om det går. Typ ett helt huvud från en gris eller en rejäl bit av skinn och päls. 
  • Variera, variera, variera. 

Försök att se till att du har fin kontakt med hunden INNAN du börjar spårträna. Ser du att just idag har du med en bokstavshund att göra, så skit i att ens påbörja spåret. Det är viktigt att du har hennes uppmärksamhet och medgörlighet redan där. Detta issue har inte jag med min spårare, dock med vorstehn emellanåt när jag ska träna honom. Ser du att hon är spattig, distraherad, mm ... ja, då kanske är det läge att busa av sig, eller annat, innan du sätter henne på ett spår. Eller inte ta spårträning alls, just den dagen. 


 

Oj nu blev det lite att bita i:ph34r:

Hon har inte gått nåt skarp e-sök men ändå varit med på en del jakt och tex spårat 20-30m fram från skottplats till djur. 

Ska testa lite av ovan men samma fråga som till Merkel hur kör ni när ni kör utan blod?

Har ni någon kortast liggtid för spår innan ni går på eller är det inte så viktigt när man försöker träna upp motivationen?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då är nog inte "många riktiga spår" problemet gissningsvis. 

Ta en klöv/annan del i ett snöre. Rulla/krafsa lite för att får ett lite tydligare "spårstart" och släpa sedan  längs marken. Klart! 

Njae ... ingen kortast tid i det här fallet. Sådant avgörs oftast av vad jag hinner med just då och håller på m i övrigt. Liggtid är för mig något jag endast jobbar med vad häller riktigt gamla spår, dvs, pga vad jag har för ras. Spår mellan 0 och 10-12 rimmar upplever jag i gen skillnad på egentligen, givet att inget annat ändras. 

Sen menade inte jag att du måste ta allt råd ju :D Ta bara någon/några grejer som känns relevant för er ju! :thumbsup:

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo - det där med päls ivatten är en grejen hel del håller på med. Jag har faktiskt inte testat men ska. Tanken bakom den, iaf enl Calle Ekström som förespråkar det stark, är att man undviker att träna sin hund på att hitta lik. Argumentet är alltså att man tränar sin hund att hitta likdelar istället för nydöda djur, genom att spårträna med sparade viltdelar. Vet faktiskt inte hur mycket skillnad det gör vad gäller att köra eftersök på riktigt.

Någonstans går ju all spårträning ut på att lära sig läsa sin hund och att motivera sin hund att spåra det man vill. 

Alla hundar kan faktiskt spåra - om de vill. Finns massor av fluffbollar med Viltspårchampionat. Så hur man gör för att lära sig deras spårspråk, dvs klöv, blod, päls i vatten, mha snittslar, mm...  tycker egentligen jag är ganska ovästentligt. Första ska de vilja göra det (tillbaka till att man måste hitta deras motivation .... ). Sedan att man lär sig läsa dem är a och o. När bryter hon? När tappar han? Hur gör hund i spårvinkel? Osv. 

När man väl kan den biten kan man ju sen fundera på hur man ska veta att de är motiverade för att ta rätt spår. Visar man något för att ge en ID de ska följa? Belonar man genom att skjuta endast älgar för den? Präglar man den på skadat? Detta beror på individ, ras, och användningsområde och hur pass väl förare och hund jobbar ihop. 

Skulle:D kunna skriva en uppsats 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är hunden och hur ofta lägger du spår till hunden? 

 

Min ADB hade en liknande fas i livet när han struntade fullständigt i spåren jag la till honom. Vi ägnade oss åt annat en månad eller två sen har de funkat som vanligt igen. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara päls eller klöv. Ligtid mellan 6-36h.

Övningar går vi direkt. Ibland tar vi av henne från spåret och fortsätter senare. Bara idéerna sätter stopp.

Päls går att ta upp och tinar på 20min sen går de lägga spår.

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago hs_merkel sa:

.

Päls går att ta upp och tinar på 20min sen går de lägga spår.

S

Märker du någon skillnad på fryst/tinat? 

Jag gjorde inte det och tar numera direkt fr frysen och knatar ut. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ante. sa:

Hur gammal är hunden och hur ofta lägger du spår till hunden? 

 

Min ADB hade en liknande fas i livet när han struntade fullständigt i spåren jag la till honom. Vi ägnade oss åt annat en månad eller två sen har de funkat som vanligt igen. 

Snart 2 år är hon. Jag har haft ett uppehåll sedan i höstas. Tröttnade lite när hon inte tyckte det var kul och så lägger jag hellre tiden på annat under jaktsäsong.

2 hours ago mdef sa:

 

Skulle:D kunna skriva en uppsats 

Märker det:D men det uppskattas. 

Blev så sugen så jag var ut å la 4 korta spår. Försökte å variera gick lite över snö, över någon väg, vinkel och något bloduppehåll. Lade ut levergodisar efter halva spåret och ett litet tuggben i slutet. Tyckte att hon visade mer glädje och i slutet på dom 2 sista spåren ville hon inte ha benen utan hon ville hellre spåra vidare längs vägen jag tog ut till bilen. Känns riktigt roligt och grymt bra träning så här lågsäsong.

När ni lägger med päls hur mycket vatten har ni ut i spåret då, om man nu kan beskriva det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago mdef sa:

Märker du någon skillnad på fryst/tinat? 

Jag gjorde inte det och tar numera direkt fr frysen och knatar ut. 

Nej de gör jag inte. Prova att dra hennes gosedjur bara för att. Och vi hitta ninen med.

Markera din bom? Mdef? De gör inte vår men den gamla gjorde de. Då han markera blod.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag gjort "pälsivattentest". Men har fått beskrivet "en tuss päls i en blomspruta" över natten, typ. Sedan spraya med "strilinställning" lite vid sidan om vartefter du går. En bit i spårslutet sen också, då. 

Pratar vi släpspår av päls/skinnbitar är det bara att ta en promenad med densamma i ett snöre. Vilket mina förortsgrannar brukar finna lite underligt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago hs_merkel sa:

Nej de gör jag inte. Prova att dra hennes gosedjur bara för att. Och vi hitta ninen med.

Markera din bom? Mdef? De gör inte vår men den gamla gjorde de. Då han markera blod.

Skottnedslag markerar hon. Men inte alls lika "starkt"/"tydligt" som jag hade önskat. Ligger på min "putsa upp förmåga" lista nu under lågsäsong. Tar hon ett spår ut från ett "rent" kulnedslag, dvs. kulnedslag utan synligt tecken på träff, brukar det visa sig vara just träff ändå. Ockulär skottplatsundersökning visar sig skrämmande ofta vara otillräckliga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi krånglar inte till de in med hunden på skottplatsen och så får man se. Då vi jagar med henne ska hon ta spår. Dock är hon väldigt skeptisk till rådjur och hjort. Men spårar det.

Gris och räv är inga problem.

Ockulär besiktning brukar ofta va otillräcklig.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...