Hoppa till innehåll

Älgjakten 2017-18


lsjonsson

Recommended Posts

Nu sparkar vi igång tråden om höstens älgjakt.

Igår kväll var jag på ÄFO-möte för Kustlandet (Haparanda, Kalix o del av Råneå). Mötet var välbesökt av jägare inom Kalix JVK. Vi fick info om senaste årets avskjutning, ÄBIN, m. m. Älgstammen ökar sakta men säkert, men det är en låg medelålder på älgarna o så är det på stammen i sin helhet också. Det diskuterades åtgärder o hur vi ska få en högre ålder på stammen med större kapitala tjurar. Trots en växande stam så har betesskadorna minskat en del. Betesskadorna låg på tall 12 % o gran 2 %.  Mötet avslutades m kaffe o fika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I helgen åker saltstenarna ut med skoter,tar även med en del torr varor,bullens pilsner korv,öl,drickor,etc brukar bli ngr scan backar med prylar som jag slipper lasta i helikoptern till höstens jakter.

Då har jag allt på det stället där jag sover!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg att första måndagen i september är redan den 4:e. Kanske inte spelar så stor roll uppe hos Jonsson där tjälen aldrig släpper och man bara har barmark en vecka i juli ;) Men neråt Gävleborg kan det ju vara rätt varmt fortfarande i början på september. Hur tänker ni om det? Väntar man in kylan eller sitter man i shorts på passet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu är årets älgtilldelning klar o det blev en ökning från 7+7 till 10+10. Återkommer med mer info imorgon om det är något intressant. Uppgifterna kommer från webupplagan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är Kukkola ett ÄSO? Kukkola står inte med o det finns andra stora som inte står med som Vojakkalla, m. fl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från dagens tidning Norrbottens-kuriren. Insändaren finns inte iwebupplagan ännu.

WP_20170727_05_15_47_Rich_LI.thumb.jpg.a38b02cbbde6c0216418439fd60153cb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago stefan sa:

Ja vad ska man säga,om informationen i denna insändare är korrekt så låter det ju helt galet tycker jag iaf.. 

Ja visst är det det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
15 minutes ago otterdalen sa:

Första ligger!!

Nu är hösten äntligen här!

IMG_0845.JPG

Härligt!!

Fick nyss Rapport från dackes "lånehusse", han har varit efter en 14taggare i dryga milen nu...passerat två pass, men dom har inte kommit till skott......bara att hoppas att älgen tröttnar på att springa snart!!!

Är Fan så mycket mer nervöst att sitta hemma än att jaga;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
1 hour ago lsjonsson sa:

...men det är en naturupplevelse utöver det vanliga! Det är få förunnat att få se en nalle ströva fritt o inte behöva gå på Skansen el. Kolmården. Det är ståtliga djur säger jag som har fått se 7 st under mina år i Norrbotten. Även ungar som showade för mig nedanför ett älgpass på en myr när jag satt säkert. Honan låg på rygg medans ungarna sprang runt myrbjörkar o busade o sedan till mamma o tog sig en tissetår o sedan full rulle igen runt björkarna.:wub: Dom låg där när jag kom på pass på en ås med en ganska rak bergskant ner mot myren på min sida så jag satt ganska säkert.:thumbsup: Även du hade gillat den uppvisningen som ungarna hade.:thumbsup:

59c087375bf01_Hrvardetnra.-090630.jpg.2334738e6c27fdd7c78432aade102c65.jpg

Här var det nära en sommardag när jag var i skogen. Ca 60 m.:thumbsup:

Det blev lite klumpigt skrivet av mig:(. Det är vackra och magnifika djur, det jag tänkte ha fram är att det är lite väl spännande för min smak att ha dom prasslande i ett buskage intill mig när jag är på sitter på pass.

Men det är väl så att då jag aldrig mött björn så grundar det väl sig på en stor del okunskap i ämnet när jag inte vet hur dom reagerar på min närvaro i skogen.

Thommy

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago thjona sa:

Det blev lite klumpigt skrivet av mig:(. Det är vackra och magnifika djur, det jag tänkte ha fram är att det är lite väl spännande för min smak att ha dom prasslande i ett buskage intill mig när jag är på sitter på pass.

Men det är väl så att då jag aldrig mött björn så grundar det väl sig på en stor del okunskap i ämnet när jag inte vet hur dom reagerar på min närvaro i skogen. 

Thommy

Hej,

Det är ingen fara men man ska ha respekt för dom för det går fort för nalle om den vill. Ca 50 km/h.  Ja visst är dom magnifika o ståtliga djur. Nej, inte precis intill ett torn så att det blir onödigt spännande. 

Det kan vara så att du får invänta ett björnmöte på lagom avstånd så får vi se vad du tycker om dom sedan.:thumbsup:

Denhär upplevelsen fick en kompis arb.kollega från sin arbetsplats o hur det slutade vet ingen än idag.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago thjona sa:

Det blev lite klumpigt skrivet av mig:(. Det är vackra och magnifika djur, det jag tänkte ha fram är att det är lite väl spännande för min smak att ha dom prasslande i ett buskage intill mig när jag är på sitter på pass.

Men det är väl så att då jag aldrig mött björn så grundar det väl sig på en stor del okunskap i ämnet när jag inte vet hur dom reagerar på min närvaro i skogen.

Thommy

Lite till att läsa om nalle. En del stöter på dom titt som tätt.:thumbsup:

http://hbwebben.se/fjarde-bjornmotet-fick-thailandare-att-aka-hem/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago lsjonsson sa:

Frivilligt brunstuppehåll hos flera jaktlag i norr. Omstart 7/10-17.:thumbsup:

Djungeltrumman säger snarare att i norr fortsätter man skjuta älg för det kan bli för mycket snö sen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sidelock sa:

Djungeltrumman säger snarare att i norr fortsätter man skjuta älg för det kan bli för mycket snö sen...

Haha! Vi får väl se! Med tanke på hur de senaste vintrarna ha varit så är det nog inga problem här vid kusten. Värre norr över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo nog börjar älgstammen minska,flera lag har sett mindre älg på sina marker än tidigare.. Och det kan ju vara fler än ett jaktlag som beskattar markerna på älgar iom dubbelregistreringen :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Omstart av älgjakten o 12 dagars brunstuppehåll o samling kl 7.00 nu under andra halvan!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...