Hoppa till innehåll

Älgjakten 2017-18


lsjonsson

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
49 minutes ago lsjonsson sa:

Inget med jakt precis, men svältande älgar i Kiruna.:( Från gårdagens Tv Norrbotten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mangder-av-svaltande-algar-invaderar-hasthagen

Dom har det riktigt tufft i vinter.

Vad gillar hästarna detta tilltaget :huh: !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago MrT. sa:

Vad gillar hästarna detta tilltaget :huh: !?

Inte så mycket men dom har blivit accepterade men flyttade sig i början så långt bort dom kunde komma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago lsjonsson sa:

Inte så mycket men dom har blivit accepterade men flyttade sig i början så långt bort dom kunde komma.

Förstår det. Älgar är ju rätt respektingivande kreatur, även för en häst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago MrT. sa:

Förstår det. Älgar är ju rätt respektingivande kreatur, även för en häst.

Ja visst är dom det. Älgarna ville ju bara ha lite mat o det blev dom ju bjudna på. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Ja visst är dom det. Älgarna ville ju bara ha lite mat o det blev dom ju bjudna på. :thumbsup:

Jo, så kan man uttrycka saken. Jag kommer att bli en urusel jägare, när jag ser sådana här bilder:ermm:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago MrT. sa:

Jo, så kan man uttrycka saken. Jag kommer att bli en urusel jägare, när jag ser sådana här bilder:ermm:.

Dom har visst startat insamling till de svältande älgarna så att dom kan köpa in mer ensilage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago lsjonsson sa:

Dom har visst startat insamling till de svältande älgarna så att dom kan köpa in mer ensilage.

Vad skall man säga.  Kan inte skogsbönderna sponsra med lite mat ;)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Vad skall man säga.  Kan inte skogsbönderna sponsra med lite mat ;)?

Det finns vissa ställen i länet som har hårt betestryck på skogen så jag tror inte dom vill ha mer. Dom sköt ca 70 älgar i Överkalix mellan 22/12-17-8/1-18 under skyddsjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago lsjonsson sa:

Det finns vissa ställen i länet som har hårt betestryck på skogen så jag tror inte dom vill ha mer. Dom sköt ca 70 älgar i Överkalix mellan 22/12-17-8/1-18 under skyddsjakten.

Det är märkligt att man inte ser dom oftare (här nere iaf), med tanke på hur många det uppskattas vara. Nu är jag väl inte ute i skog och mark i den utsträckningen så det kan ju vara en förklaring, men det har hänt att en älg passerat ganska nära, i trav och jösses, vad stora dom är :o !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago MrT. sa:

Det är märkligt att man inte ser dom oftare (här nere iaf), med tanke på hur många det uppskattas vara. Nu är jag väl inte ute i skog och mark i den utsträckningen så det kan ju vara en förklaring, men det har hänt att en älg passerat ganska nära, i trav och jösses, vad stora dom är :o !

Det är vandringsälgar som vandrar till vinterbetet från Pajalatrakten. Vi har älgar som vandrar uppåt dom trakterna och faller offer där.:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
På 2018-05-11 at 16:52 Skogsbo sa:

Jag har hört om en hel del döda älgkalvar, blir lite orolig inför hösten

Vars hittar man alla dom?

Jag har varit ut hela vintern och våren och ännu inte hittat nån död älg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Vars hittar man alla dom?

Jag har varit ut hela vintern och våren och ännu inte hittat nån död älg. 

Ja, enl. lokalpressen så ska dom har hittats runt Överkalix, Pajala, Båtskärsnäs utanför Kalix o bortåt Arvidsjaur enl.min källa på grannforat o det är kalvar o tydligen några tjurar, enl. honom. Jag vet inte hur det ser ut på våran mark o runt omkring den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dagens Norrbottens-Kuriren.

Förnyat beslut om omstridd älgjakt

NORRBOTTEN Även i år blir det älgjakt mitt i vintern i Norrbotten.

18:54 | 2018-07-10

Länsstyrelsen har beslutat att de två så kallade "jakttidsfönster" som tillämpades förra året blir kvar. Det innebär att det blir jakt under hela november i ett område i Arjeplogs och Arvidsjaurs kommuner, samt tre veckor före och efter nyår i ett område i Överkalix.

Syftet är att fälla vandringsälgar och på det sättet begränsa skadorna i skogen. Hård kritik har riktats från jägarhåll, bland annat av etiska skäl. Någon utvärdering av utfallet av jakttidsfönster under fjolåret har inte gjorts, enligt Roland Saitzkoff, jakthandläggare vid länsstyrelsen.

– Det sköts en del älg men det är svårt att säga någonting efter bara ett år. Man behöver prova några år för att se hur det slår, säger Saitzkoff.

I fjol togs även ett treårigt beslut om att slopa brunstuppehållet. Beslutet ligger fast för 2018.

– Det handlar helt enkelt om att frigöra fler jaktdagar för att kunna fälla fler älgar. 2020 är det dags för ett nytt beslut, säger Saitzkoff.

Läs mer: Älgtilldelningen 2018 – hela listan

Svenska jägareförbundet är motståndare till både brunstuppehållet och jakttidsfönstren.

– Vi anser att man inte vet vad man vill uppnå med fönstren. Jo, att skjuta fler älgar förstås. Men det kan man ju göra även tidigare på säsongen. Det är försvinnande få som skjuts under vintern och den skillnad det gör i skadebilden på ungtallarna är liten, säger Mikael Samuelsson, distriktsordförande.

Läs mer: Omstridd älgjakt är igång

Totalt får 17 123 älgar fällas (8794 vuxna och 8329 kalvar) under årets licensjakt på älg.

– Det kan bli några mindre justeringar. Det är några licenser och skötselområden som inte är klara. Det kan handla om ett 20-tal älgar, säger Saitzkoff.

FAKTA

Älgjakten 2018

Jakttider:

Kiruna ovan odlingsgränsen: 3/9–7/10.

Kiruna nedan odlingsgränsen: 3/9-14/10.

Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog samt Arvidsjaur: 3/9-11/11.

Piteå, Luleå, Älvsbyn, Boden, Kalix, Haparanda, Pajala, Överkalix samt Övertorneå: 3/9–25/11.

Jakttidsfönster: 12/11–2/12 i del av Arjeplog/Arvidsjaur, 21/12-7/1 i del av Överkalix.

Nu är årets tilldelning klar o vi fick till Bondersbyns VVO 12+12. En klar ökning jämfört med förra året, men vi sparade både vuxen o kalvar för då hade vi inte dom älgarna. Undra var lst har hittat dom här åt oss???
 
 

 

 

 

 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Från dagens Norrbottens-Kuriren:

Värmeböljan hård mot älgstammen

NORRBOTTEN Den varma och torra sommaren kan slå hårt mot älgstammen. Viltforskare Jonas Malmsten tror att avskjutningen kommer att få anpassas till hösten.

Christoffer Markström/Piteå-Tidningen
16:05 | 2018-07-13

Svenska jägareförbundets tidskrift Svensk Jakt har pratat med viltforskaren och veterinären Jonas Malmsten som menar att älgen är den viltart som har det svårast i värmeböljan.

– Det brukar vara älgen som får stryka på foten. Rådjuren har en förmåga att dyka under radarn och hjortar och vildsvin är inte så kinkiga i sitt födoval, säger han till tidskriften.

Forskning visar att älgar i hägn påverkas mycket av värmestress.

– Älgen är känslig för värme och den gillar inte värme. Den kan inte svettas som en häst utan är hänvisad till att söka skugga och vatten. Gränsen sommartid går vid 15–16 grader, säger Jonas Malmsten till Svensk Jakt.

Även älgens foder påverkas av torkan. Grönbetet torkar ut och älgen får äta fiber i stället för proteinrik grönmassa som bland annat behövs för att kalvarna ska få tillräckligt mycket näring med mjölken.

– Om man får sia kommer kalvvikterna inte att vara optimala i höst, säger Jonas Malmsten.

Han tror också att färre älgkalvar kommer att överleva i höst.

Viltforskaren tror dock att älgen kommer att klara torkan bättre än många gräsätande tamdjur.

– Älgen har ett val och kan flytta på sig, till exempel till en norrsluttning, säger Jonas Malmsten.

Han tror att avskjutningen kommer att få anpassas till hösten.

– Mål som inte är realistiska får ses över. Ersätt inte uteblivna kalvar i avskjutningen med vuxna djur, för då riskerar man att skjuta sönder stammen och försämra förutsättningarna för framtiden ännu mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Imorgon om 4 veckor börjar älgjakten. :)

Jag med flera undrar hur det är med älgstammen först efter en snörik vinter o sedan en stekhet sommar?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-05 at 07:05 lsjonsson sa:

Imorgon om 4 veckor börjar älgjakten. :)

Jag med flera undrar hur det är med älgstammen först efter en snörik vinter o sedan en stekhet sommar?

Ja det undrar nog många...

Lite kalv är min känsla hittills.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago otterdalen sa:

Ja det undrar nog många...

Lite kalv är min känsla hittills.

Samma här vad jag har hört. Efter den snörika vintern så är det nog säkert lite med fjolingar som har överlevt den tuffa vintern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago lsjonsson sa:

Samma här vad jag har hört. Efter den snörika vintern så är det nog säkert lite med fjolingar som har överlevt den tuffa vintern.

Medelåldern är nog högre än på länge.

Första veckan får bli inventering och kalvjakt på hemmamarken där jag bestämmer...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago otterdalen sa:

Medelåldern är nog högre än på länge.

Första veckan får bli inventering och kalvjakt på hemmamarken där jag bestämmer...

Ja, jag tror det också! 

Det kommer älgobs att visa hur många älgar som finns på marken! Vi beslutade som att stanna vid 8+8 till att börja med så får vi se hur det ser ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...