Hoppa till innehåll

Byte av trycke på hagelgevär


Franchi

Recommended Posts

Jag har varit & tittat på ett antal begagnade hagelbockar i prisklassen upp till 15 000:-. Mest intressant är Browning, men vad är det med dessa guldfärgade trycken. När jag har frågat på de olika affärerna har jag fått olika svar varje gång. Kan jag få klarhet i detta en gång för alla.

Finns det överhuvudtaget vanliga trycken att sätta dit. Kan man byta dessa själv eller måste man lämna in detta till en vapensmed. Har aldrig riktigt förstått finessen med dessa guldfärgade avtryckare.

Ha de

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Franchi sa:

Har aldrig riktigt förstått finessen med dessa guldfärgade avtryckare.

inte jag heller..... 

Ej heller begriper jag varför man evisas med platt fantasilös maskingravyr på instegmodellerna....

Men som någon sagt - det går inte att sälja en hagelbock utan enkeltryck, överjäst pistolgrepp, för stor förstock, ful gravyr och förgylld avtryckare. Det är ju bara en enda lång radda av fel......

Det är lite som att sätta spoiler och vinge på en Volvo 240 - det blir ALDRIG annat en enda stor fåntrattsvarning ...... Å andra sidan röstade den största marknaden fram en president som tycks gå från bottennapp till bottennapp. Så det kanske bara är som det ska vara.......

Det finns som regel svarta avtryckare att få tag i på de mer erkända märkena, om man letar lite. Att byta dem själv är inget jag rekommenderar på de flesta modellerna.

En gång för länge sedan använde man guld för att blåneringen (som i princip var de alternativ som bjöds då) inte tåler blod och svett speciellt bra. I dag är det någon zirkoniomhetrasulfidtetrametylaldehyd som är extremt slitstark. Men som sagt - snyggt är det fan i mig inte.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt att det finns ytterligare 1 person i detta land som håller med mig om dessa  förskräckliga trycken. Alla som jag frågat tycker att de "guldiga" tryckena förhöjer bössans utseende. Pyttsan säger jag bara, men smaken är ju olika.

Om  jag nu hittar en bössa som råkar ha ett sådant vanskapt trycke så kan jag då sova gott om nätterna eftersom det går att fixa. Om jag nu tolkat dig rätt.

Skulle tro att jag kommer att inhandla en av Browning's äldre modeller, kan även bli en Miroku. De flesta av Browning's modeller som jag tittat på verkar ha "fel" trycke.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja - vi är ganska många egentligen...... Men fåntrattarna på andra sidan atlanten är betydligt fler. Enkel matematik i sammanhanget.

Obegripligt är det i alla fall. Och överjävligt fult.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så länge jag slipper den den där apfula gravyren som dom jävlas med att ha på hagelgevär och drillingar

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago benknäckaren sa:

less is more

Inte nödvändigtvis, men ska den vara där SKA det vara handhugget OCH det SKA vara snyggt.

 Det är när det bara blir en sminkad gris som man får spel...... En Volvo 240 kan aldrig bli annat än en Volvo 240.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

16 minutes ago pmt sa:

Inte nödvändigtvis, men ska den vara där SKA det vara handhugget OCH det SKA vara snyggt.

 Det är när det bara blir en sminkad gris som man får spel...... En Volvo 240 kan aldrig bli annat än en Volvo 240.

/T

all gravyr är apfult punkt slut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now killer_mouse sa:

all gravyr är apfult punkt slut

 

Nä, inte en snyggt huggen "rose and scroll" som är utlagd så den passar baskylens form. Det är själva definitionen på "vackert". Men när den görs i en maskin, bara läggs på de platta ytorna utan känsla för formen och i värsta fall kombineras med pistolgepp, förgylld avtryckare och enkeltryck så blir det bara "vit Volvo 740". 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tittade runt lite på den varianten men tyvärr så är det inte snyggt känns lite som att man lika väl kan dra på en gnuggis tyvärr plottrigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

IMG_1411.thumb.JPG.a6c48118dda598f78d5f6a0e0e92ec08.JPG

 

 

Tänk så mycket finare bössan hade varit om det suttit ett normalt trycke istället för dessa guldaktiga. Fattar inte varför de envisas med dessa trycken.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-05-13 at 16:51 Franchi sa:

Jag har varit & tittat på ett antal begagnade hagelbockar i prisklassen upp till 15 000:-. Mest intressant är Browning, men vad är det med dessa guldfärgade trycken. När jag har frågat på de olika affärerna har jag fått olika svar varje gång. Kan jag få klarhet i detta en gång för alla.

Finns det överhuvudtaget vanliga trycken att sätta dit. Kan man byta dessa själv eller måste man lämna in detta till en vapensmed. Har aldrig riktigt förstått finessen med dessa guldfärgade avtryckare.

Ha de

 

Håller verkligen med, säg gärna till om du hittar något sätt... Samtalade med någon i affären som hade slipat på trycket för att få bort den gula tonen men det var väl lite väl ambitiöst kanske...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Franchi sa:

 

Tänk så mycket finare bössan hade varit om det suttit ett normalt trycke istället för dessa guldaktiga. Fattar inte varför de envisas med dessa trycken.

Ha de

För att inte tala om hur hur mycket sexigare den sett ut med dubbeltryck m svarta avtryckare och en kolv med halvt pistolgrepp eller ännu hellre fiskbukskolv.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att den blir snyggare med dubbeltryck men för mig personligen har jag aldrig riktigt lärt mig att skjuta med dubbla avtryckare. Spelar ingen roll om jag skjuter den främre eller den bakre först. Det slutar alltid med att jag bara har avfyrat den ena pipan. Jag har aldrig någonsin fått in detta i mitt huvud att man måste flytta fingret för att kunna avfyra skott nr 2. Det flyger nog omkring  en & annan pippi tack vare min klantighet att inte bemästra detta.

Tänk vilken tur jag har haft när hagel bössorna kom med en avtryckare.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanesak... Men visst är det mer naturligt med en avtryckare om man är inskolad med det.

För mig funkar dubbla avtryckare bra ända till jag vill skjuta den trängre pipan först.

Nästan så man virkar fast fingret i avtryckarna :P

Har dock köpt bössa med dubbla nyligen, så de problemen borde vara borta efter sommaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var rätt avigt första svängarna på banan med dubbla avtryckare, man tryckte två gånger på främre titt som tätt.

Tredje svängen, efter en 150-200 skott började hjärnan plötsligt ställas om och nu funkar det rätt bra.

 

(Nåja, den biten iaf :rolleyes:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guldtrycke är läckert! Förstår varför just så många bockar har guldtrycke, baskylen brukar ju generellt vara silvrig, guld och silver är fina kontraster. Alla tillverkare är faktiskt inte dumma i huvudet :) tur att det brukar gå att välja båda.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Varmint sa:

...... Alla tillverkare är faktiskt inte dumma i huvudet :) .....

Nä, men uppenbarligen finns det en ganska stor kundgrupp som bevisligen är det..... Marknaden har aldrig fel brukar det heta, men den är befolkad av förvånande många korkskallar.......

Hade det åtminstone varit riktigt guld hade man ju kanske stå ut med det. Kanske.....

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man korkskalle om man tucker att det är snyggt med guldtrycke? "Stå ut om det hade varit riktig guld"? Vad tror du att bara trycket på vapnet hade kostat? :D

Vad man gillar estetiskt är ju helt subjektivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker min gul(dig)a (justerbara) avtryckare är snygg.

Däremot tycker jag dom krummelurer- typ olympiska ringar- eller vad det nu är för skit man har krafsat i baskylen- är skitfult...
Det hade varit mycket snyggare med en "plain" metallgrå baskyl....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Varmint sa:

Är man korkskalle om man tucker att det är snyggt med guldtrycke? "Stå ut om det hade varit riktig guld"? Vad tror du att bara trycket på vapnet hade kostat? :D

Bladguld är inte så jävla dyrt..... Visst kanske inte möjligt på en hagelbock av italiensk eller turkisk lågprisproduktion, men på vapen i mellanprisklass ligger det absolut inte utom räckvidd.

33 minutes ago Varmint sa:

Vad man gillar estetiskt är ju helt subjektivt.

Förvisso. Men nu är den "förgyllda" avtryckaren inte förgylld, den är inget annat än kitch. Antingen är det äkta vara eller så låter man bli.

Det är som att "måla" gravyr på baskylen. Det är fan inte ens hötorgskonst..... Det är som att klistra ett Ferrarimärke på bakluckan på en Nissan Micra......

Men det finns för att det säljer. En svart baskyl ala B25 A1 säljer uppenbarligen inte eftersom man sällan (om än en aning vanligare i dag än för nått år sedan - jag hyser hopp om att dagens och morgondagens jägarexamenelever uppvisar bättre smak än tidigare års) ser dessa på vapen i låg eller mellanprisklass. Därför är det inte fel på marknaden, utan på de som befolkar marknaden......

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Mitt pekfinger anser inte att färgen på trycket spelar ngn som helst roll.. B)

Inte mina heller.

Jag ser nu inte med fingrarna.... Som tur är med tanke på att torkar mej när jag varit på muggen. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...