Hoppa till innehåll

Kommissionsförsäljning


MOB

Recommended Posts

Bössorna ser ut att alla behöva lite kärlek men det fixar du som sagt med lite kvällspyssel. Bra objekt för att lära sig lite mer och eftersom du hittat hit till forumet är du snart i träsket som vi andra ;) 

Eftersom du nämnt Valmeten bör du främst behålla den och 22lr bössan, den kommer skänka dig mycket glädje. Hur och vad kommer du främst jaga tror du? Egentligen har du en fullständigt komplett garderob för allt nordiskt vilt och de flesta jaktformer men man ska ju uppskatta bössorna också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MOB sa:

Sauer och Sohn 's serienr startar på 50 och är sexsiffrigt. 

Det som är intressant här ser du på baskylens mage - smeden vid ett städ som det står TW på. Bössan är gjord av ThälmannWerke, Suhl. Aka "kommunistmerkel".... Därmed är det en m/8 eller en m/47, oavsett om det står Sauer, Merkel eller Simson på den. 

TW gjorde den modellen - och gör, fast numera heter fabriker Merkel (igen)  - den modellen under alla tre namnen. Och olika versioner av m/8 och m/47 (47/147/247/347/40/50 etc dock modeller med S på slutet helt andra saker, S = meisterstuck). 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Valmeten är med största sannolikhet en 212 eller en 412, ett par bilder löser det ganska enkelt. "
Slängde upp ett par bilder. :)

Havakko: Ja det verkar vara här på forumet /träsket man kan få mycket hjälp snabbt. Jag har väl tänkt att främst hänga med på det som och jobbet (Vildsvin, svartfågel, duva och gäss) kommer kunna erbjuda samt det som går genom kamrater med släktmark (Pyschjakt rådjur) Riktigt synd att inte styvfar är med oss längre för då hade jag fått se lite av Dalarnas älgar också.

Fyller i licensansökan på samtliga fem vapen i em. så får Vi se vad det lider. Om de är kinkiga..:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago pmt sa:

Det som är intressant här ser du på baskylens mage - smeden vid ett städ som det står TW på. Bössan är gjord av ThälmannWerke, Suhl. Aka "kommunistmerkel".... Därmed är det en m/8 eller en m/47, oavsett om det står Sauer, Merkel eller Simson på den. 

TW gjorde den modellen - och gör, fast numera heter fabriker Merkel (igen)  - den modellen under alla tre namnen. Och olika versioner av m/8 och m/47 (47/147/247/347/40/50 etc dock modeller med S på slutet helt andra saker, S = meisterstuck). 

T

Vad innebär det för bössans kvalitet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago pmt sa:

En 112 eller 212. Mest sannolikt en 212.

T

Kvalitetsskillnad mellan 112 och 212? Ska man "chansa" på 212 eller lämna tomt i licensansökan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MOB sa:

Serienummer på HVA är femsiffrigt och startar på 55.. Såg en box med Ammo i vapenskåpet som det stod 8x57 JS på om det är till någon ledning. :)

Nu är jag ingen större fantast av HVAs studsade men serienumret indikerar en 640 från 1948....... I 8x57 blir det lite mer specifikt en 648.... Det säger dock inget om vilket lås de använt..... 1948 ligger klart i riskzonen för ett 94-lås. Förhoppningsvis är det en 98a.

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago MOB sa:

Vad innebär det för bössans kvalitet?

Att det kan vara det mesta mellan total katastrof och riktigt bra - det är därför TW är ett sånt erbarmligt mörker......

Man vet aldrig vad man får..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago MOB sa:

Kvalitetsskillnad mellan 112 och 212? Ska man "chansa" på 212 eller lämna tomt i licensansökan?

Ingen. 

Vi kan väl säga så här, jag vet 2 eller 3 som med säkerhet kan säga 112 eller 212. Ingen av dem är poliser eller handläggare. 

Statistiskt sett är det en 212 om inte svärfar var bördig från Finland och invandrat till Sverige i vuxen ålder. 

Jag hade skrivit 212 och sett glad ut. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Förhoppningsvis är det en 98a" Det är väl en bra sak då. :)
Kanske dum fråga men ..
-Vad skriver man i licensansökan under modell 648 eller 98?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago pmt sa:

Nu är jag ingen större fantast av HVAs studsade men serienumret indikerar en 640 från 1948....... I 8x57 blir det lite mer specifikt en 648.... Det säger dock inget om vilket lås de använt..... 1948 ligger klart i riskzonen för ett 94-lås. Förhoppningsvis är det en 98a.

T

"Förhoppningsvis är det en 98a" Det är väl en bra sak då. :)
Kanske dum fråga men ..
-Vad skriver man i licensansökan under modell 648 eller 98?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite mer specifikt mest för protokollet, följande fyra tillverkare från Suhl hittar man ofta i Sverige:

JP Sauer & Sohn hade en man med spjut som trademark. 

Merkel hade GM som trademark (Gebruder Merkel). 

Simson hade tre trianglar i en triangel som trademark. 

Thälmann Werke liksom dagens Merkel Waffen hade/har TW som trademark, fast numera betyder TW Thuringen Wald. 

Allt som TW gjorde har TW på ett eller annat ställe i baskylen. 

Sauer i modern tid (efter 1947) gjordes i Eckernförde och inte Suhl. Så står det Eckernförde vet man att den är från Västtyskland. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago MOB sa:

"Förhoppningsvis är det en 98a" Det är väl en bra sak då. :)
Kanske dum fråga men ..
-Vad skriver man i licensansökan under modell 648 eller 98?

98 är låset, 648 är modellen. Alltså skriver du 648.

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 tillverkare för samma typ av vapen. Vilken djungel. :-)

-Tack!
Sammanfattning av modeller.
HVA: Mod. 648
 S&S: Mod: TW??? (Skippa i ansökan?)
Valmet: kör på Mod 212 och ser :-) ut. ;-)
C-G: mod. 1900
Anschütz: mod 1451

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago MOB sa:

4 tillverkare för samma typ av vapen. Vilken djungel. :-)

-Tack!
Sammanfattning av modeller.
HVA: Mod. 648
 S&S: Mod: TW??? (Skippa i ansökan?)
Valmet: kör på Mod 212 och ser :-) ut. ;-)
C-G: mod. 1900
Anschütz: mod 1451

S&S kaliber 12 modell m/8

Det blir minst "fel".....

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pmt, då borde min bössa provtryckt Oktober 1962 med smeden på baskylen vara prima kommunistproduktion? Vad jag förstått skilde det sig en del på stålkvaliten mellan S&S bössor, min tycks vara ovanligt rostbeständig medans bekantas bössor rostar så fort det är mulet ute.

MOB, i din nuvarande situation skulle iaf jag behålla 1900an framför 648 ifall handläggaren inte vill gå med på fler än 4 licenser. Visst, man kan få rätt men får ju samtidigt välja sina strider.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll motiveringen enkel!

"Skyddsjakt" tror jag riskerar att leda till missförstånd. Övning, avlivning och jakt utomlands är inte fullgoda skäl för svensk jaktlicens.

 

För min del hade jag kanske skrivit:


HVA 648: Älgjakt och vildsvin. Grövre kaliber för större klass 1-vilt. Lågförstorande sikte.

S&S m/8: Lätt hagelgevär för fågeljakt

Valmet 212: Tyngre hagelgevär för hageljakt på markvilt, främst rådjur
C-G 1900: Vakjakt på rådjur och räv. Möjlighet till vildsvin. Kikarsikte med högre förstoring. 
Anschütz 1451: Jakt på klass 4-vilt, framför allt mås- och svartfågel.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MOB sa:

DSC_4389.thumb.JPG.a366a2e0cdeb839cb7dacd21ebac36f6.JPG

DSC_4388.JPG

En oborrad 648 med rätta lådan. Prisad vara Herren :)

Sista året med den snygga pipan dessutom (och med främre rembygeln på pipan)

Det blir inte bättre till ett bygge.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyller i licensansökningarna nu.
Har eg. tre frågor innan jag trycker på skicka knappen.

1a. Det verkar bara gå att söka för fyra vapen kommer ingen mer "Lägga till" knapp.
1b. Går det att starta en ny ansökan direkt efter? För S&S

2. På kulantal vad ska man skriva för respektive vapen då.
Den gillar inte plustecken. så (5+1) går bort. Jag har inte riktigt koll på vad som går i de olika.

HVA 648:  ?
S&S m/8: Skriver man två pipor två patroner antar jag. ?
Anschütz 1451: ?
C-G 1900: ?

Tack för tipasen Pongu!
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Dansken sa:

En oborrad 648 med rätta lådan. Prisad vara Herren :)

Sista året med den snygga pipan dessutom (och med främre rembygeln på pipan)

Det blir inte bättre till ett bygge.

Tack Dansken det var roligt att höra att det är en bra bössa. Jag börjar gilla dem mer och mer. Finns det några schyssta sidor där man kan drömma sig bort bland vapendelar till ett sådant projekt.? :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...