Hoppa till innehåll

Någon som kan få fram något om denna HVA 8x57?


WestinJimmy

Recommended Posts

Skulle säga att det är en Husqvarna 640 från 1945-1946 av serienumret att döma. Troligtvis är det en M96-låda men kan vara en M98 med lite tur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

98 låda, skuggan vid pipmuttern är tydligt synlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago WestinJimmy sa:

Vad menar du med skuggan vid pipmuttern?  Hur kan du se de?

98orna är Large ring, 96orna är Small ring. Om pipmuttern är lite tjockare än resten av lådan -> en 98.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago WestinJimmy sa:

Ja det vet jag, men jag undrar hur man kan se på bilden att det är en M/98 då slutstycket inte är med på bilden :)?

Om du tittar på främre delen av lådan ser du att den ser ljusare ut ett parti för att sedan se mörkare ut. Det är med stor sannolikhet "skuggan" som blir av att pipmutterdelen är större än resten av lådan = M98. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago TekDr sa:

Om du tittar på främre delen av lådan ser du att den ser ljusare ut ett parti för att sedan se mörkare ut. Det är med stor sannolikhet "skuggan" som blir av att pipmutterdelen är större än resten av lådan = M98. 

 

Tycker mer det ser ut ut som den ljusa delen är pipan och inte en del av lådan, men kan givetvis ha fel. Svårt att se på den bilden tycker jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Holz sa:

Tycker mer det ser ut ut som den ljusa delen är pipan och inte en del av lådan, men kan givetvis ha fel. Svårt att se på den bilden tycker jag...

Det passar inte med längden på lådan, large ring dvs 98 helt klart. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

98orna är Large ring, 96orna är Small ring. Om pipmuttern är lite tjockare än resten av lådan -> en 98.

/T

Om det inte är en small ring 98 ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det dyker regelbundet upp gamla Tyska m/98 (m/98 och m/96 har inte samma avstånd mellan lådskruvarna och m/98 har den tredje låsklack) som är small ring. Exempelvis kan dom vara stämplade Erfurt, DWM och Danzig (och det finns säkert flera andra) men dessa har jag personligen sett och skruvat på.

Nu är chansen inte stor att en Husqvarna har en sån låda, men dom finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har suttit och gogglat bilder på m98 och m96/38-lådor men jag lyckas ändå inte bli övertygad om att det är en m98. Kan inte någon lägga upp en bättre bild som visar vad det är som gör att det så tydligt är en m98? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Holz sa:

Har suttit och gogglat bilder på m98 och m96/38-lådor men jag lyckas ändå inte bli övertygad om att det är en m98. Kan inte någon lägga upp en bättre bild som visar vad det är som gör att det så tydligt är en m98? 

M96 till vänster i bilden har samma diameter på hela lådan meddans m98 blir större vid pipmuttern.

Kan dock hålla med om att bilden vi fått av TS är mörk och inte helt lätt att se på. Men som skuggorna faller är det nog en M98.

IMG_4777.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att en M96 spänns enbart när man för slutstycket framåt, medan en M98 spänns delvis när man öppnar mekanismen, och delvis när man stänger den.

Om det stämmer så är det ju enkelt att prova. Såvida ni inte finner det oerhört roande att gissa hur det ser ut bland skuggorna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago TekDr sa:

M96 till vänster i bilden har samma diameter på hela lådan meddans m98 blir större vid pipmuttern.

Kan dock hålla med om att bilden vi fått av TS är mörk och inte helt lätt att se på. Men som skuggorna faller är det nog en M98.

Låt oss fortsätta utforska vad som finns i skuggorna! :lol: Kanske lär man sig något på kuppen...

Jo, så långt är jag med men (å rätta mig gärna om jag tänker fel) ska inte den storleksskillnaden jämföras mellan lådans bakre del och pipmuttern? Tänker att pipmutern på både m98 och m96 är jämngrov/ utan några avfasningar om du är med på vad jag menar.

Slänger in en bild på på enbart resp. låda där det för mig inte framgår tydligt vad det är som skulle ge en skugga på m98-systemet men inte på m96/38. 

Överst m96, under m98.

image.jpeg

image.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Holz sa:

Låt oss fortsätta utforska vad som finns i skuggorna! :lol: Kanske lär man sig något på kuppen...

Jo, så långt är jag med men (å rätta mig gärna om jag tänker fel) ska inte den storleksskillnaden jämföras mellan lådans bakre del och pipmuttern? Tänker att pipmutern på både m98 och m96 är jämngrov/ utan några avfasningar om du är med på vad jag menar.

Slänger in en bild på på enbart resp. låda där det för mig inte framgår tydligt vad det är som skulle ge en skugga på m98-systemet men inte på m96/38. 

Överst m96, under m98.

image.jpeg

image.jpeg

På högersidan är det svårt att få den effekten då utkastarporten blir som ett avbrott på båda. Men på TS bild ser vi vänstersidan... Det går dock att se på din bild av m98 lådan att där är en kant vid främre delen så titta igen ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago TekDr sa:

På högersidan är det svårt att få den effekten då utkastarporten blir som ett avbrott på båda. Men på TS bild ser vi vänstersidan... Det går dock att se på din bild av m98 lådan att där är en kant vid främre delen så titta igen ;) 

Nä, det hade varit bättre med bilder från samma sida. Jag tror dig ang. kanten men jag ser den verkligen inte :)  (jag tittar allra längst fram på lådan). Kan inte du  rita in exakt var denna kant är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Dansken sa:

Husqvarna 648 med m/98 låda tillverkat i brytet 1946- 1947 :)

Lite lurigt med tabellen jag länkade till ovan då det "hoppar" i just det artnummerspannet från 1944 till 1947, men var produktionen i gång i slutet och just eftet kriget är det rimligen en -46....om inte en -44.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

 

Nu är chansen inte stor att en Husqvarna har en sån låda, men dom finns.

Nästan noll..... Det finns inga register på att HVA byggt ngt på annat än FNs lådor. Ej heller att de skulle köpt in 98a. Ställde en gång frågan till museet i Husqvarna och de hade aldrig sett ngn och hade mycket svårt att se att det skulle gjorts ngn.

Annars skulle man ju misstänka att de köpt in surplus 1919 eller så.

Annars håller jag med dig - small ring 98or trillar fram lite då och då. Men inte från Jerusalems östra förorter......

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Ett enkelt sätt av avgöra om det är en M96 eller M98 är bakre klacken på slutstycket.

M98 har en sådan, M96 har det inte.

2017-09-13 11.08.06.jpg

 

 

 

Sen har väl M98 en fläns på slutstyckmuttern som M96 saknar.

2017-09-13 11.07.25.jpg

 

 

 

M98 säkring

mauser_98_safety.jpg

 

 

M96 säkring

s-l225.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...