Hoppa till innehåll

Någon som kan få fram något om denna HVA 8x57?


WestinJimmy

Recommended Posts

37 minutes ago TekDr sa:

 

IMG_4785.PNG

IMG_4786.PNG

Awesome! :thumbsup:

Nu är jag med på vilken kant du menar. 

Tycker personligen det är för svårt att sen den lilla skillnaden på ca. 3 mm på denna bild och jag har sett för få system i verkliga livet för att få den där känslan vilket system det är.

Nu hoppas jag TS kontaktar säljaren och tar reda på facit och presenterar det här! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago WestinJimmy sa:

Ja, ville egentligen bara ha aimpointen, men bössan blev på köpet :) 1500 riksdaler va väl inte överpris hoppas jag..?

Det är väl ett helt ok pris för det paketet, är du händig snickrar du om stocken, misslyckas det går det att köpa ny i plast eller laminat. Med rakare stock och mjuk bakkappa blir den trevligare att skjuta. Originalstocken i bok är rätt trist på flera sätt. Kolla om den är sprucken bakom rekylklacken, bädda isf. (Eller bädda oavsett) 

Jag som är svag för m98or tycker det är ett bra köp :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago WestinJimmy sa:

Ja, ville egentligen bara ha aimpointen, men bössan blev på köpet :) 1500 riksdaler va väl inte överpris hoppas jag..?

Jag hade inte tvekat att köpt den för det priset heller. Kornringen satt ju t.o.m. kvar.:thumbsup:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om det är 100 eller 1000 skott, den håller ;). Tiden, bristande vård, torkande trä, för mycket eller lite olja är problemen med gamla bössor, inte de få skott som skjutits. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp den för faen- den är ju fin.
Jag vet precis vad jag skulle ha gjort med den (om jag hade orkat)
Och priset är "rätt" som dom säger på grannkanalen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad- och hur du jagar: Ska du vaka gris med den? Går du mest med hund? Jagar du älg 3 dagar om året? Då finns det olika lösningar i min tankevärld. Men alla grunder finns för att det ska kunna bli skitbra. För övrigt duger den även som den är: man måste inte "laga sönder" allt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vanligast är väl att montera Boldtrycke, Hogueklolv och kapa sönder pipan för att sedan tröttna på balansen och lägga ut den på Blocket billigare än matrielkostnaden som "hundförarbössa". :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

För övrigt duger den även som den är: man måste inte "laga sönder" allt ;)

Laga sönder som är så roligt :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago WestinJimmy sa:

Den får vara som den är för mig iallafall :)

Det är i grunden bra mekanism som kan användas rakt av som den är eller fin grund om man vill bygga vidare.

Jag har själv en likadan fast i kaliber 9.3x62 som jag inte kunde låta bli att modifiera lite grann.

Trycket på min är utbytt till ett ställbart Sakotrycke med sidosäkring som även låser slutsycket, mycket rent och fint vilket jag tycker är viktigt, flaggsäkringen har fått sitta kvar om man skulle vilja jaga med öppna riktmedel eller en Aimpoint.

Byggde om underbeslaget till ett ledat med spak öppningsbart för smidigare plundring och blankpolerade och lät blånera om hela systemet.

Stocken är utbytt mot en Hogue gummiöverdragen syntetkolv med aluminiumskelett som gjorde underverk för rekylen i 9.3x62, jag var inte särskillt förtjust i krolig Montecarlo kolv i ovanstående kaliber.

Jag har satt på Warne stålklackar och ett Reknagel extentention montage och i det en S&B 1.5-6x42 kikarsikte.

Ovanstående kostade i förhållande till bössans marknadsvärde en bra slant och mera än vad man kan "räkna hem" vid en ev försäljning, men för de pegarna blev det för mig en jävligt trevlig Älgbössa och en rolig och intressant resa på vägen dit.

Bara fantasi och ekonomi som sätter gränserna vad man kan göra med en M98...om man vill.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago WestinJimmy sa:

Jag vet dock inte vilken modell av Huskvarna det är?

Modellen heter Husqvarna 648.

(Modell 640 i kaliber 8x57)

Mekanismen Husqvarna byggt den på är heter Mauser M/98.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en likadan på g med bytt trycke, plastbäddad kolv med en bakkappa i gummi..

Det vore kul att hitta en kolv som är snarlik en klassisk Rigby. Finns det färdiga sådana att köpa eller är det "custom" som gäller?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BigJim sa:

Har en likadan på g med bytt trycke, plastbäddad kolv med en bakkappa i gummi..

Det vore kul att hitta en kolv som är snarlik en klassisk Rigby. Finns det färdiga sådana att köpa eller är det "custom" som gäller?

/Må

Har inte sett någon, men snygga är dom ju, bössorna i den stilen.  :yes:

 

Rigby .350 Magnum 001_zpspuoaenkh.jpg

Får ens egna gammla Älgpåk att påminna om en klyvyxa från Jula. :D

 

18ba33ec829d98367b6e4712660d8a94.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den dagen kompisen äntligen säljer sitt oborrade system till mig ska den ner i denna kolv. Har inte vilja göra mer med kolven fören systemet är i.

20170915_150541.thumb.jpg.178636ece1779f959d084e0db63fa256.jpg

S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om Rigby mf.

Jag har sett att vissa har en diopter sitter monterad på tänstiftsmuttern, kan man verkligen få någon tillförlitlig precition med ett sådant montage då den inte är fast "fixerad" mot system och pipa ? <_<

Kanske inte var tänkt för användning på allförlånga håll å andra sidan, men då kunde man ju å andrasidan kört med expressikte eller något som även fungerar när det ska gå snabbt kan en tycka. :mellow:

Ska man ha diopter är väl taken att den ska fungera vid precitionsskytte, då borde ju stället de valt att montera den vara besväligast möjliga att få det att fungera.

 Hur tänkte dom här ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Järven sa:

Hur tänkte dom här ?

Tja - dom tänkte lite, gick ut och mätte och insåg att det funkar precis hur bra som helst. Det är få saker på en mauser som är så exakt som just slagstiftsmuttern. Så länge mekanismen är uppspänd dvs.... Men är den inte det gör det ju inte så mycket, det går ju inte att skjuta. 

 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...