Hoppa till innehåll

6.5x55 en överskattad kaliber?


Varmint

Recommended Posts

Som rådjurskaliber, älgbanebössa och reservklassetta är 6,5:an svårslagen. Den är utan tvekan den mest ekonomiskt gångbara klass I-kalibern om man inte laddar själv. Dock föredrar jag den extra "ommph!" som 338:an ger på större vilt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga om räffelstigningen i min t3x 6.5x55, Som jag har förstått det så är det 1"8 räffelstigning, det innebär alltså att kulan roterar 1 varv på 20,3cm, vilket även innebär att kulan roterar i princip 3ggr innan den kommer ut ur mynningen, eftersom pipan är 60cm/23,6"

Vilka fördelar/nackdelar ger det jämfört med t.e.x en .308, 30-06 av europeisk standard som är 1"11. Amerikanska bössor ser ut att ha 1"10 i samma kaliber. Jag funderar på kulvikt till min 6.5:a, jag har beställt ett 50-pack A-max 120 som varmint kula, 140sst verkar ingen kunna få hem. Som var tänkt som rådjurskula :unsure: enligt det jag har läst mig till så ska 1"8 i en 6.5 vara en stigning som stabiliserar både 100 och 150grains kulor utan problem.

Några synpunkter på kulor jag ska undvika i min Europeiska 6.5:a? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6,5 kulorna är av hävd längre relativt sin diameter. De behöver därför snabbare stigning på räfflorna. Med 8" så bör du kunna skjuta alla kulor upp till 160 gr trubbnos.

Att 30-kaliber har långsammare räffelstigning beror på att de relativt sett har en kortare kullängd. Den stabiliserar därmed lättare. 

Det som ger lämplig räffelstigning är utgångshastighet och kulvikt/kullängd/kulform (en trubbig kula är kortare än en "aerodynamisk" i samma vikt. Den trubbiga stabiliserar också bättre).  

Snurrar kullan långsammare än vad som är lämpligt blir den understabiliserad, börjar wobbla och får ofta väldigt dålig träffbild. Snurrar den fortare än vad som är lämpligt är det inte lika farligt, men den kan wobbla lite grann och får något större träffbild. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu är det ju inte kaliberns ballistik som är överskattad - för den delar den med andra "snarlika" 6,5-kalibrar. Det vet de flesta som vågat titta lite utanför ramarna.....Utan det är dess magiska terminalballistiska egenskaper som är hysteriskt överskattade.

Det är nämligen en smula svårsmält för den tänkande delen av mänskligheten att en given kula som träffar ett givet mål i en given fart plötsligt ger en effetivare och snabbare död för att det står 6,5x55 i hylsbottnen än om det står något annat......

Det är lite som begreppet "död" i hagelvapen - det finns inget sådant ämne eller teknik. Det finns bara fysik.

Och i fysiken är inte 6,5x55 en erkänd storhet som multiplicerar effekt eller precision. Ej heller snortrång choke....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nu vi ska komma in på den terminalbalistiska debatten -- död, dödare, dödast? :rolleyes:

Jag tror att vi kan enas om att vid korrekta träffar med en hyfsad kula så dödar en 6,5x55 allt villt som finns i Sverige. Vill du ha mer marginaler vid dåliga träffar så är det inte fel med kraftigare kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pongu sa:

Sannolikt skulle antalet skadskjutningar minska om alla tvingades använda 6,5x55, av den anledningen. 

Dessvärre sant......

Vilket i sin tur bevisar tesen att svenska jägare är jävligt usla skyttar generellt sett.... Men vi ska ju viltvårdaihjäl viltet, så det gör ju inget. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att SST 140 klarar av klass 1 kraven, vad jag kan se. Testpipan är på 60cm, på 91m 2764J

På 100m, aldrig under 2700J, väl? Om man nu går efter specen..

 

 

sst 6.5x55.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räkna baklänges så ser du vilken fart som krävs vid 100. Det är inte så många m/s som den får tappa innan den kasar under ribban.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago pmt sa:

Räkna baklänges så ser du vilken fart som krävs vid 100. Det är inte så många m/s som den får tappa innan den kasar under ribban.....

T

Från 100 till 200m har den tappat ganska så exakt 100ms, om man tänker att den tappar 10ms var tionde meter så borde den teoretiskt på 200m ligga på 2539FPS/773ms, om man säger att 10ms är ungefär 30fps. Och det skulle fortfarande innebära 2718J på 100m som klarar klass 1 kraven för en 9.1g kula :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Varmint sa:

Från 100 till 200m har den tappat ganska så exakt 100ms, om man tänker att den tappar 10ms var tionde meter så borde den teoretiskt på 200m ligga på 2539FPS/773ms, om man säger att 10ms är ungefär 30fps. Och det skulle fortfarande innebära 2718J på 100m som klarar klass 1 kraven för en 9.1g kula :yes:

Nja, luftmotstånd är inte så linjärt. Kulan har större motstånd ju snabbare den färdas. Du ligger bra nära gränsen där...

 

Knappain siffrorna i en ballistisk kalkylator i stället, så ser du ett teoretiskt korrekt värde. (Det där sista blev motsägelsefullt. )

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Patrik L sa:

Nja, luftmotstånd är inte så linjärt. Kulan har större motstånd ju snabbare den färdas. Du ligger bra nära gränsen där...

 

Knappain siffrorna i en ballistisk kalkylator i stället, så ser du ett teoretiskt korrekt värde. (Det där sista blev motsägelsefullt. )

/Patrik

Jag räknar teoretiskt, 10ms var tionde är mellan 100-200m. Så räknar man grovt så borde inte kulan tappa mer än 10ms mellan 91-100m heller. Så enligt Hornadys egna tabell så borde kulan med marginal klara 2700J på 100m. Vad som är verklighet genom kronograf kan vara en helt annan sak. Men det gäller vilken ammunition som helst, det som är bra är att deras test har gjorts med en 60cm pipa, var det är för stigning står inte dock, min varmint har också en 60cm pipa. Hur som helst så ska jag testa i krono själv. Men som sagt, enligt spec så ska den klara kraven..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Varmint sa:

 Men som sagt, enligt spec så ska den klara kraven..

Jo. Men med de marginalerna så blir frågan vid vilket tryck, vilket lufttryck och vilken temperatur? 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställ kronografen på 100m så slipper du räkna med ett teoretiskt BC man ändå inte kan lita på. 

Skjuter du i 10-15 plusgrader så har du dessutom några m/s extra om det är varmare. Är det kallare kan du ha ammon i armhålan (eller annan valfri kroppshåla...) Om du nu verkligen är betjänt av att ligga så på pottkanten. Varför inte ladda några bulor själv istället. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Patrik L sa:

Du ligger på gränsen så att säga ;)

/Patrik

 

Screenshot_20171230-165118.png

Ja, story of 6.5x55, gränsfall :D 

Hur som helst så är min 30-06 primära älgbössan. Dock är det bra att kunna ta ett skott på klass 1 vilt, även när man är ute för att jaga annat med denna kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Jo. Men med de marginalerna så blir frågan vid vilket tryck, vilket lufttryck och vilken temperatur? 

T

Ja, det är inte att förglömma.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Ställ kronografen på 100m så slipper du räkna med ett teoretiskt BC man ändå inte kan lita på. 

Skjuter du i 10-15 plusgrader så har du dessutom några m/s extra om det är varmare. Är det kallare kan du ha ammon i armhålan (eller annan valfri kroppshåla...) Om du nu verkligen är betjänt av att ligga så på pottkanten. Varför inte ladda några bulor själv istället. 

Jo det är tanken, är absolut med på att olika temperaturer påverkar kulans egenskaper. Bra idé att börja ladda själv, många gör det. Det verkar dock lite för omständigt för mig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Mad Mike sa:

Min laddning med 140gr ball Tip i 6.5 ger 2830j på hundra meter.

Ladda själv;)

/Mike

Exakt. Grejen är bara att kalibern är specad och testad till 3800 bar. Vilket man kan ha åsikter om, men det är standarden. Den ligger egentligen för högt och borde vara 3200-3300 bar max, kanske så lågt som 2900 bar, beroende på hur man resonerar.

Då är det svårt, för att inte säga omöjligt att nå klass1 med "kulor som väger under 10g" om man inte ska över 3800.

De sk "tryckteckena" som de vanligen tolkas av se flesta handladdar ligger runt 1000 bar över dvs strax under 5000 bar. 

Så vill man ha klass 1 - ladda själv, men var medveten om att du är utanför kaliberns standard. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Mad Mike sa:

Min laddning med 140gr ball Tip i 6.5 ger 2830j på hundra meter.

Ladda själv;)

/Mike

"man tager en bräddfull hylsa med lagom snabbt krut" 

Du har i sak helt rätt, men det är ett inte helt okomplicerat råd att ge. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...