Hoppa till innehåll

Vilket märke och kaliber är bra nybörjare studsare?


Hunt86

Recommended Posts

14 minutes ago strävhår sa:

Så en sketen Tikka eller remmare kan vara god enough för en annan, behöver inte vara svårare än så.

Nej! Det har väll du om någon sett att det inte funkar med en M65 och jag har sett att det inte funkar med en T3:a - totalt värdelöst med sina kryssmagasin (m65) och plastdetaljer (t3), men det vet inte grisarna om så dom trillar ändå :thumbsup:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Joacim sa:

Nej! Det har väll du om någon sett att det inte funkar med en M65 och jag har sett att det inte funkar med en T3:a - totalt värdelöst med sina kryssmagasin (m65) och plastdetaljer (t3), men det vet inte grisarna om så dom trillar ändå :thumbsup:

Gäller att ha turen att få tag i ett fredagsex.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago strävhår sa:

Så en sketen Tikka eller remmare kan vara god enough för en annan, behöver inte vara svårare än så.

Ja, vad om bra nog är personligt. "Bra" är däremot universellt, vilket gör att "bra" har en så stark koppling till "dyr". 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man gör definitivt inte bort sig om man köper en Tikka T3 i .308 Win.

Det är egentligen inte mer komplicerat än så, dom är driftsäkra och har i princip bäst precision direkt ur kartong.

Jag har själv 2 st T3X.  Jag köpte inte Tikka för att jag inte hade råd med Blaser, jag hade köpt Tikkan även om den vore dyrare än Blasern;)

Jag tycker att Blaser är skitfula, men det är bara min åsikt:ph34r:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-21 at 21:28 pmt sa:

Beror ju lite på hur frågan ställs......

Givet att vi tar dagens situation utifrån mina högst personliga krav så startar det med att det måste vara en pipbytare. Vilket stryker allt annat som inte faller under den. i dagsläget är det Sauer, Blaser och S&L som har nått vettigt - då skulle nog en S&L vara den som uppfyller kravsoecen bäst i dag.

Måste bara fråga då jag har en själv, varför tog du inte med Mauser M03 som ett alternativ till pipbytare? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-22 at 20:08 pmt sa:

Ja, vad som bra nog är personligt. "Bra" är däremot universellt, vilket gör att "bra" har en så stark koppling till "dyr". 

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Holz sa:

Måste bara fråga då jag har en själv, varför tog du inte med Mauser M03 som ett alternativ till pipbytare? :)

Kanske för att Mausers uppspänningsvred är dummare än Sauers säkring? Inte nog med att det är en uppspänning mekanism - det är det den tveklöst mest idiotiska designen. 

Därtill var den - då inköpet gjordes - på tok för tung och stabbig. Numera har den blivit betydligt bättre. Eller rättare - det finns numera versioner som är lite nättare. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago pmt sa:

Kanske för att Mausers uppspänningsvred är dummare än Sauers säkring? Inte nog med att det är en uppspänning mekanism - det är det den tveklöst mest idiotiska designen. 

Därtill var den - då inköpet gjordes - på tok för tung och stabbig. Numera har den blivit betydligt bättre. Eller rättare - det finns numera versioner som är lite nättare. 

T

Personligen tycker jag att M03 uppspänningen funkar bra för mig dom gånger jag provat, om än att jag inte heller gillar spänntangent. Dock föll det för mig också pga vikten. Skulle jag haft den i 375H&H, som jag var på jakt efter, anser jag att den blivit för tung och klumpig. Men annars är det jättefina bössor anser jag. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago pmt sa:

Kanske för att Mausers uppspänningsvred är dummare än Sauers säkring? Inte nog med att det är en uppspänning mekanism - det är det den tveklöst mest idiotiska designen. 

Därtill var den - då inköpet gjordes - på tok för tung och stabbig. Numera har den blivit betydligt bättre. Eller rättare - det finns numera versioner som är lite nättare. 

T

Är det placering/ergonomin du primärt tycker är dumt med den eller är det något med funktionen (förutom att det är en uppspännare då asså) du stör dig på (tänker säkerhetsmässigt/hållbarhet etc.)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Men annars är det jättefina bössor anser jag. :)

Har inte påstått annat. 

19 minutes ago Holz sa:

Är det placering/ergonomin du primärt tycker är dumt med den eller är det något med funktionen (förutom att det är en uppspännare då asså) du stör dig på (tänker säkerhetsmässigt/hållbarhet etc.)?

Den klämmer tummen om man använder den som man ska dvs precis som en säkring. Därtill har den ganska kort rörelse vilket gör den tung. 

Jag fattar tänket på designen, men det är fel svar på en dum fråga. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Har inte påstått annat. 

Den klämmer tummen om man använder den som man ska dvs precis som en säkring. Därtill har den ganska kort rörelse vilket gör den tung. 

Jag fattar tänket på designen, men det är fel svar på en dum fråga. 

T

Har lyckats få till handhavandet så jag inte klämmer tummen, men vet att många har problem med det. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago pmt sa:

Kanske för att Mausers uppspänningsvred är dummare än Sauers säkring? Inte nog med att det är en uppspänning mekanism - det är det den tveklöst mest idiotiska designen. 

Därtill var den - då inköpet gjordes - på tok för tung och stabbig. Numera har den blivit betydligt bättre. Eller rättare - det finns numera versioner som är lite nättare. 

T

Tobias vad är det med spänntanjenten som du ogillar så mycket, är det nonchalansen av vissa människor som inte vill dra bak slutstycket eller är det själva tekniken??

Har själv nån bössa med det systemet å nån annan med det andra...... Kan inte direkt påstå att jag tänker så mycket på vilken jag har...... förutsatt att säkringen sitter ok att komma åt  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Sjöfaran sa:

Tobias vad är det med spänntanjenten som du ogillar så mycket

Rent tekniskt så har en uppspännare ett svagare anslag, och blir därmed kinkigare med ammunitionsvalet. 

Hanteringsmässigt ger den inga som helst säkerhetsmässiga fördelar. 

Sedan är den inte allt lika snabb som en vanlig knapp att osäkra i anlägget. 

Det är helt enkelt en komplett onödig uppfinning som bara existerar pga reklamavdelningarnas behov av nyheter.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago pmt sa:

Rent tekniskt så har en uppspännare ett svagare anslag, och blir därmed kinkigare med ammunitionsvalet. 

Hanteringsmässigt ger den inga som helst säkerhetsmässiga fördelar. 

Sedan är den inte allt lika snabb som en vanlig knapp att osäkra i anlägget. 

Det är helt enkelt en komplett onödig uppfinning som bara existerar pga reklamavdelningarnas behov av nyheter.

T

Ok de är fått. 

Kommer systemet att dö ut med tiden eller är det här för att stanna....??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago pmt sa:

1. Hanteringsmässigt ger den inga som helst säkerhetsmässiga fördelar. 

2. Sedan är den inte allt lika snabb som en vanlig knapp att osäkra i anlägget. 

3. Det är helt enkelt en komplett onödig uppfinning.

T

1. JO! Hur kan det INTE va säkrare med slak fjäder än spänd! Det enda som är säkrare är att mata i en patron i loppet efter anläggning! Som att vägra använda handbromsen om man parkerar i lutningar. Den ger i så fall inte heller några som helst säkerhetsmässiga fördelar... De räcker gott att ha en växel i så stå ju bilen kvar... 

2. JO! Om man inte är för gammal, för tafflig med tummen och/eller man av nån larvig princip bara blåvägrar lära sig att hantera en annan säkring som dessutom råkar vara både bättre OCH säkrare! 

3. JA! Klart onödig!

Om man vill leva i det förgångna, vägra se fördelar med solklara förbättringar å dessutom vägra förstå/inse att MÅÅÅNGA andra faktiskt verkligen VET att uppspänning är bättre om man ser det från SÄKERHETSSYNPUNK! 

Finns dock 2 typer av uppspänningstangenter jag provat som jag inte blev kompis med direkt. Jag är ändå helt säker på att jag kunnat lära mig hantera även dessa 2 på bästa sätt om jag övat med dom ett tag... Dessa 2 va Mauser å Voeres.

SÅ... nu ha även jag bidragit med ett inlägg som hamna utanför trådämnet så för att komma tillbaka dit så tipsar jag ts om en valfri Blaser i kaliber 308 eller .30-06. Skjuter bevisligen bra å lätt att få tag på ammo!

Jag säger... LYCKA TILL! :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja M03 tangenten kan jag manövrera lika bra som en "vanlig" säkring då det är den jag handhavigt mest. Men tror nog jag kunnat lära mig andra med. Men eftersom M03 tilltalar mig mest bland "uppspännarna" har det bara blivit så.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago HuggyBear sa:

1. JO! Hur kan det INTE va säkrare med slak fjäder än spänd! Det enda som är säkrare är att mata i en patron i loppet efter anläggning! Som att vägra använda handbromsen om man parkerar i lutningar. Den ger i så fall inte heller några som helst säkerhetsmässiga fördelar... De räcker gott att ha en växel i så stå ju bilen kvar... 

Nope. Ett vapen är per definition laddat om det har en patron i loppet. Ett laddat vapen - och det är hanteringsmässigt ett med stängt slutstycke - hanteras som just ett laddat vapen. 

19 hours ago HuggyBear sa:

2. JO! Om man inte är för gammal, för tafflig med tummen och/eller man av nån larvig princip bara blåvägrar lära sig att hantera en annan säkring som dessutom råkar vara både bättre OCH säkrare! 

Hur kommer det sig då att ingen tillverkare med sans och vett gör uppspänning på en hagelbössa? 

Jo, för att det tar längre tid..... 

19 hours ago HuggyBear sa:

3. JA! Klart onödig!

Om man vill leva i det förgångna, vägra se fördelar med solklara förbättringar å dessutom vägra förstå/inse att MÅÅÅNGA andra faktiskt verkligen VET att uppspänning är bättre om man ser det från SÄKERHETSSYNPUNK! 

Ja, komplett onödig om man inte är direkt korkad eller lider av extremt svagt ego som inte vågar lita på sin egen vapenhantering. 

Och det till priset av kinkigheter ned ammunitionsvalet. 

T

 

  • Thanks 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Sjöfaran sa:

Kommer systemet att dö ut med tiden eller är det här för att stanna....??

Kanske, kanske inte. Det är ju inte så att alla gått över till den lösningen trots att det varit på tapeten i bra över 20 år så har det i praktiken bara "fäst"  i Tyskland, Norge och Sverige. 

Resten av världen betraktar det som den rätt korkade lösning det i grunden är. Det är ju inte så att svagare anslag tillför något överhuvudtaget...... 

Om man framöver gör ännu jämnare ammunition än i dag så kommer problemen med klick att minska och då kanske reste av världen ser vett och sans i det. Men jag tvivlar starkt på bägge delarna. 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

1. Nope. Ett vapen är per definition laddat om det har en patron i loppet. Ett laddat vapen - och det är hanteringsmässigt ett med stängt slutstycke - hanteras som just ett laddat vapen. 

2. Hur kommer det sig då att ingen tillverkare med sans och vett gör uppspänning på en hagelbössa? 

Jo, för att det tar längre tid..... 

3. Ja, komplett onödig om man inte är direkt korkad eller lider av extremt svagt ego som inte vågar lita på sin egen vapenhantering. 

4. Och det till priset av kinkigheter ned ammunitionsvalet. 

T

 

1. Här är jag med dig en bra bit! Ett vapen SKA ALLTID hanteras som laddat! Även om jag inte ens har en patron i loppet så hanterar JAG alltid vapnen som laddade! (Utom vid vapenvård men det hör inte hit!) Det här med uppspänningsmekanism handlar ju inte för 5 öre om säker vapenhantering! Det är nog ett fåtal med dig pmt som säger emot då jag å många med mig påstår att en slackad fjäder är betydligt säkrare än en spänd. Oavsett patronen i loppet... 

2. Fråga dom! JAG skulle inte ha några problem att ha uppspänning på min hagelbössa om det funnits på den från början. Men som jag skrev ovan så behandlar jag ALLA mina vapen som alltid laddade å då kan jag leva även med den säkringen som vapnet för dagen är utrustad med... JAG skjuter lika snabbt eller långsamt oavsett... Om DU pmt blir så fruktansvärt tidsmässigt sinkad av att skjuta med uppspänningsmekanism så må de va så för dig men inte för alla!

3. Du förstå helt klart inte alls va jag skrev å du svarar därefter ser jag! Skulle ha uttryckt mig annorlunda... Men Du vill alltså påstå att alla med uppspänningsmekanismer har dessa för att dom är korkade eller har så svagt ego så dom inte klarar av vanlig säker vapenhantering med "vanlig" säkring... Om du däremot menade att om någon skaffade uppspänningsmekanism för att därför anse sig kunna tumma på säker vapenhantering så äre inte bara korkat! Det är genomgående helidiotiskt! Men vem skulle resonera å göra så? :unsure: Eller va mena du egentligen? För jag förstår inte riktigt va du mena heller... 

4. Vilka vapen med uppspänningsmekanism ha du haft pmt å vilken sorts ammo va för kinkiga så du inte kunde skjuta med dessa? Eller om jag frågar så här istället... Vilken typ av ammo MÅSTE man ha för att vapen med uppspänningsmekanism SKA fungera? Tex Scandium anses ju av många vara tämligen lågkvalla ammo men min 303:a mata då dessa utan problem. 

"Saliga äro vi träskalliga, ty vi skola aldrig drunkna!" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago HuggyBear sa:

1. Här är jag med dig en bra bit! Ett vapen SKA ALLTID hanteras som laddat! Även om jag inte ens har en patron i loppet så hanterar JAG alltid vapnen som laddade! (Utom vid vapenvård men det hör inte hit!) Det här med uppspänningsmekanism handlar ju inte för 5 öre om säker vapenhantering! Det är nog ett fåtal med dig pmt som säger emot då jag å många med mig påstår att en slackad fjäder är betydligt säkrare än en spänd. Oavsett patronen i loppet... 

Patron i loppet får väl ändå anses vara sjysst centralt i säkerhetsfrågan........

Den andra aspekten på fjädern är ju att den inte alltid med automatik alltid är slackad, den kan ju vara spänd - eller hur?

Då landar man i samma resonemang som med säkringen: hur vet du att den är slackad om slutstycket är stängt? Hur ver alla andra runtomkring det?

I princip alla vådaskott sker med vapen man "visste" var oladdade och säkrade.......

21 hours ago HuggyBear sa:

2. Fråga dom! JAG skulle inte ha några problem att ha uppspänning på min hagelbössa om det funnits på den från början. Men som jag skrev ovan så behandlar jag ALLA mina vapen som alltid laddade å då kan jag leva även med den säkringen som vapnet för dagen är utrustad med... JAG skjuter lika snabbt eller långsamt oavsett... Om DU pmt blir så fruktansvärt tidsmässigt sinkad av att skjuta med uppspänningsmekanism så må de va så för dig men inte för alla!

Jag har frågat dom. Och svaret är ganska samstämmigt - för att det tar längre tid då rörelsen är längre och tyngre, för att det ger svagare anslag och för att det inte medför någon säkerhetmässig fördel.

21 hours ago HuggyBear sa:

3. Du förstå helt klart inte alls va jag skrev å du svarar därefter ser jag! Skulle ha uttryckt mig annorlunda... Men Du vill alltså påstå att alla med uppspänningsmekanismer har dessa för att dom är korkade eller har så svagt ego så dom inte klarar av vanlig säker vapenhantering med "vanlig" säkring... Om du däremot menade att om någon skaffade uppspänningsmekanism för att därför anse sig kunna tumma på säker vapenhantering så äre inte bara korkat! Det är genomgående helidiotiskt! Men vem skulle resonera å göra så? :unsure: Eller va mena du egentligen? För jag förstår inte riktigt va du mena heller... 

Bägge delar, eller egentligen den som skaffar en uppspännare och tror att det är en fördel är korkad, den som gör det för att slippa bry sig om vapenhanteringen är dubbelt så korkad.

Ska jag göra en lite lätt ovetenskaplig relation av vad jag ser så slarvar nog ungfär ägarnana lika mycket generellt sett, men av de som har uppspännare så spänner på tok för många upp "väldigt tidigt" om jag ska vara snäll. Och alldeles för många korkat tidigt - typ när de kommer fram till passet eller upp i tornet. Och då har konstruktionen förfelat sitt syfte fullständigt.

21 hours ago HuggyBear sa:

4. Vilka vapen med uppspänningsmekanism ha du haft pmt å vilken sorts ammo va för kinkiga så du inte kunde skjuta med dessa? Eller om jag frågar så här istället... Vilken typ av ammo MÅSTE man ha för att vapen med uppspänningsmekanism SKA fungera? Tex Scandium anses ju av många vara tämligen lågkvalla ammo men min 303:a mata då dessa utan problem. 

Tja, alla mer eller mindre.

Om vi tittar från 1890 så halvererades tändenergin efter 1a VK då den "rostfria tändhatten" lanserades på full bredd. Sedan dess har den sjunkit ytterligare samtidigt som det maximala gastrycket man kan arbeta med gått upp med runt 1000 bar till runt 4500 bar under samma tidsperiod vilket gör att vi inte kan göra hattarna mjukare.

Med uppspänningsmekanismerna har man halverat anslaget igen, den här gången till en nivå där man inte har speciellt mycket marginaler kvar - eller rättare, man har inga marginaler kvar.

Mest kända är problemen med Blaser R93 - iofs också den mest förekommande rakreptern, men klickproblemen på dessa får man nog anse vara välkända. Men med lite energi måste man träffa exakt mitt i, exakt rakt och hylsan måste ligga dikt an mot stötbotten. Minsta lilla variation i hylsmåttet så får du problem. Svårare än så är det inte.

21 hours ago HuggyBear sa:

"Saliga äro vi träskalliga, ty vi skola aldrig drunkna!" :D

Skulle nog säga att träskallarna blir rätt osaliga när de ser trämask......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstaterar helt sonika att vi ser olika på det här med uppspännare å jag tänker inte fortsätta dra detta utanför trådämnet längre... Däremot rekommenderar jag dig pmt att ge sin syn på detta i denna tråd där du lär bli kompis med ts ;)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=240234

Gott Nytt År på're! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största fördelen med Blaser är pipbytessystemet och kikarfästena. 

Själva uppspänningen har som sagt både fördelar och nackdelar. Då jag än så länge inte haft problem med klick så ser jag mest fördelar. 

Hur som helst hoppas jag att det inte är alltför många ser Blaser som guds gåva till jägarna. För det finns alltför många alternativ som fungerar bra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago HuggyBear sa:

Konstaterar helt sonika att vi ser olika på det här med uppspännare å jag tänker inte fortsätta dra detta utanför trådämnet längre... Däremot rekommenderar jag dig pmt att ge sin syn på detta i denna tråd där du lär bli kompis med ts ;)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=240234

Gott Nytt År på're! :D

Ja det är många viljor och tyckande i en sådan här tråd. Själv gillar jag absolut bäst vanlig säkring, men man får acceptera att andra har annan åsikt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...