Hoppa till innehåll

Gamla skott


mats_bengt

Recommended Posts

Städade ut farsans vapenskåp då han slutat att jaga och sålt sina vapen. Hittade några hagelskott som såg lite spännande ut, kanske någon här som vet mer om dom.

 

IMG-0355.thumb.JPG.050d036d96b9b503707d0436229af847.JPGIMG-0357.thumb.JPG.c22bd1c5827ef50bb73b3a213225d49b.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den undre är väl en vanlig rottweil waidmansheil, om än av äldre modell med papphylsa!? Tror farsgubben kan ha någon sådan kvar...om han inte skjutit upp dom. Den undre måste väl vara varghagel!?, även om det ser ut som en brenneke!;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slugsen är nog rejält gamla, de undre Rottisarna lika så men kanske inte fullt så gamla.. Har du fler och har lust att bli av med en av varje så är jag ett pm bort ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad man menar med "gamla". Sluggen är med största sannolikhet sovjetisk. Och gjord på 60 eller 70-talet. Exportammunition som ryssarna pumpade ut i 70mm hylsa. 

Rotweil weidmannsheil är hyfsat ny, den är avgjort gjord i modern tid, (dvs efter senaste sekelskiftet). 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Christian N sa:

Finns att köpa med papp även idag, om än inte i Sverige. C

Jodå. Man måste bara veta var...

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå Gyttorp tillhandahåller.. eller åtminstone den generalagenten som har Rottweil. Jag har några kvar, beställde vid ngt tillfälle blyskott för eftersök på änder uppe på Harg och vad fick vi? En massa Rottisar i papp.. detta är inte billig tänkte jag och bytte ut "mina" eftersöksskott mot vanlig blytrap och körde rottisarna på kråka :rolleyes:

De nya rottisarna har högre culot så dessa har nog ett antal år på nacken..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Hipshot sa:

De nya rottisarna har högre culot så dessa har nog ett antal år på nacken..

Beror som regel på laddvikten om culoten är hög eller låg.....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma linje som dig hippen. ...att rottisarna har några år på nacken. Papphylsa verkade inte helt ovanlig i Tyskland under -90talet, men den låga culoten gör att jag tror dom är äldre... Var det inte runt slutet av -70 det började bli vanligt med lite högre culot!? Som jag minns det på den äldre ammon så var det i princip samma utformning på alla skott. Det som skiljde var väl hagelstorleken .....;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Hipshot sa:

Inte jag så de kan inte vara speciellt vanliga.. och öht inte i modern tappning.

Beror helt på vår du köper dem..... Det är ju inte så att ulandet Sverige är jordens mittpunkt....

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Urban sa:

Är inne på samma linje som dig hippen. ...att rottisarna har några år på nacken. Papphylsa verkade inte helt ovanlig i Tyskland under -90talet, men den låga culoten gör att jag tror dom är äldre... Var det inte runt slutet av -70 det började bli vanligt med lite högre culot!? Som jag minns det på den äldre ammon så var det i princip samma utformning på alla skott. Det som skiljde var väl hagelstorleken .....;)

Det beror väligt mycket på vem som köper in...... Och vilken kedja som säljer..... Letar du lite framförallt utomlands så hittar man långt mer än i det här skitlandet. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sidelock sa:

Är det år 1900 eller år 2000?

Trodde weidmannsheil haft plasthylsa bra länge nu.

VA! Görs dom i plasthylsor !!! B)

  • Haha 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sidelock sa:

Vad är det vi missar som skulle kunna revolutionera hageljakten?

2" patroner, kvalitetspryttlar och kunskap om hur hagelskottet funkar...... 

3 hours ago sidelock sa:

På vilket sätt hålls herr Hassels fälteskapader i studabåset?

Stutabåset, om jag får be i så fall. Det är lite skillnad mellan stut och stud.

Och jo - ety jag talar för döva öron....... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-08 at 09:24 sidelock sa:

Är det år 1900 eller år 2000?

Trodde weidmannsheil haft plasthylsa bra länge nu.

Beställde nyligen sådana i 16/70 med papp och filtförladdning Us3 & Us5 till Drillingen via lokala amo-nasaren, återstår att se om dom kommer. :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Järven sa:

Beställde nyligen sådana i 16/70 med papp och filtförladdning Us3 & Us5 till Drillingen via lokala amo-nasaren, återstår att se om dom kommer. :)

Det lär dom göra. RWS har haft "pappe" som alternativ på Weidmannsheil sedan hedenhös......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago pmt sa:

Det lär dom göra. RWS har haft "pappe" som alternativ på Weidmannsheil sedan hedenhös......

/T

Det låter bra det.

Utbudet på 16/70 är minst sagt "begränsat" på handlarnas hyllor och papp/filt nästan obefintligt i kalibern....iaf här i trakten.

Återstår att beställa, är väl det som innom hagel kallas för framförhållning  ?  :D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Järven sa:

Det låter bra det.

Utbudet på 16/70 är minst sagt "begränsat" på handlarnas hyllor och papp/filt nästan obefintligt i kalibern....iaf här i trakten.

Återstår att beställa, är väl det som innom hagel kallas för framförhållning  ?  :D

 

Jag kör mycket med plast/filt vilket ökar utbudet. :yes: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...