Hoppa till innehåll

Jämta

Recommended Posts

4 hours ago mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

IMG_0762.jpeg

Kompisen hade en, som han skrotade.  Motorn däremot återuppstod i en E30🥰

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, faxe said:

Jag vet! Men just nu är det boendet som kostar 39´ i månaden, så det är lite ont om Cash för närvarande😉.

Ståkkhålmspriser... det är dyrt med närheten till stureplan...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

Hoppas bara sonen förstår bilens nostalgivärde. 👍

Finns ju några Volvo modeller värda att bevara i stället för att gasa sönder som tex P1800, 164, Amazon 123GT, PV Sport, 242 GT, 262 Bertone och just T-Gul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Järven sa:

Men för helvete.....bor du i slott ? 😬

 

Gissar att det blir en boendekostnad i den stilen om man har lån på säg 9 miljoner och 4,5 procent i ränta. I t ex Stockholm så kan väl vanliga villor på attraktiva lägen kanske ligga i den prisklassen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Gissar att det blir en boendekostnad i den stilen om man har lån på säg 9 miljoner och 4,5 procent i ränta. I t ex Stockholm så kan väl vanliga villor på attraktiva lägen kanske ligga i den prisklassen.

Jo, det är väl så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en ny bil Dansken, varför inte en skattebefriad LandRover Defender bara för att reta Greta. 😀

Jag har lite samma plan, amorterar i en takt som gör att jag blir skuldfri strax innan pension.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-11-09 at 06:46 mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

IMG_0762.jpeg

Har alltid gillat surret fån den motorn. Blir nog kul.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now MagnusN sa:

Har alltid gillat surret fån den motorn. Blir nog kul.

Gruvligt go sång i dom där. Det kommer nog bli en del pyssel med just andningen bakåt för att få bra sång utan att det ska låta trasigt eller burkigt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Dansken sa:

Den 28 januari ska jag lösa ett gammalt bottenlån på mitt hus. Av nån jäkla anledning har det bara funnits kvar- jag tecknade lånen med 40 års amorteringstid då jag köpte huset. 40 år var så i.i.h. långt in i framtiden så det knappt gick att fatta- men där är vi nu snart. Tiden går fort när man har kul. Räntan är något på 1,7% och jag betalar några hundralappar i månaden. I stället för att förlänga lånet och få en ränta på 5-6-7% betalar jag det sista då: då är jag skuldfri.

Det tänkte jag fira med att köpa en bil mera- för jag får garanterat inte fler licenser- så nån ny bössa kan det inte bli.

👍😂🇩🇰

Imponerande med 1,7% rönta i 40 år!!! Om jag tolkar dig rätt?

Sitter i samma sits som i att halva bolånet precis gick ut, från 1,18% till 4,55% i ränta och nej här finns inte möjlighet att betala av :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-11-09 at 06:46 mbbohman sa:

Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul.
Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. 

IMG_0762.jpeg

Dom där T5-R är trevliga. Jag har en 850R som är kvaddad bak om du behöver delar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/10/2023 at 8:21 AM, mbbohman said:

Gruvligt go sång i dom där. Det kommer nog bli en del pyssel med just andningen bakåt för att få bra sång utan att det ska låta trasigt eller burkigt. 

 

402641170_665120692418845_1263754790029465058_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lånar tråden lite.. kommer behöva byta bil hyggligt snart. Nuvarande Volvo XC70 tickar förbi 40K mil nu och värmen har precis havererat och dessutom är det strul med bromsarna delux i bak. Kör rätt mkt till jobbet så behöver ngt vettigt.

Helt inne på en nyare XC70.. men hur är XC60? Det lär väl vara den nyare fyrhjulsdriften förmodar jag.. Kikat lite på Subaru men svårt att vänja sig vid annan komfort. VW? Allt är billigare än Volvo men det är svårt att vänja sig av med dem..

Avseende budget så vet jag inte riktigt ännu, höljt i dunkel ett tag framöver men det borde rassla in lite resurser inom hyggligt nära framtid och gissningsvis kan jag tänka mej runt max 300K.. luddigt som fan men någonstans i det härandet..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en äldre crv och nu en rav4, crv:n är likt en traktor men oj vad jag tyckte om den bilen. 
/C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många gillar ju Mazdas Cx-5 och 6or, men klart det blir ju lite mindre ljudkomfort i dem. Finns ju med AWD som tillval..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en Subaru Outback 2020 som familjebil. Fantastisk bil. Sväljer fem vuxna, t.ex. jag själv plus fyra tonåriga innebandykillar i storleksordningen 185-190 cm, en målvaktsväska och har ändå plats med hundburen och lite annat.

Vad gäller komfort vet jag inte, vi körde en V70 tidigare, skinnklädsel och hela faderullan, men jag upplever att Outbacken är trevligare och bättre på precis alla sätt. Sedan kanske elektroniken upplevs som lite gammal men jag kopplar in telefonen och kör Apple Carplay.

Inte för att vara mallig men jag drog loss en XC60 som kört fast för ett par år sedan. Fyrhjulsdriften hade stängt av när de försökte komma loss med Volvon.

Vi hade en XV/Crosstrek (2018 tror jag) mellan vår Volvo och Outbacken. Kanske den är ett bra alternativ om du inte prompt behöver en skitstor bil? Jag gillade vår skarpt. Bra markfrigång, praktisk, inte skitdyr. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Outbacken är väldigt trevlig både på väg och i terräng. Ett par rediga hakka dubb och du tar dig fram överallt. Det ska vara bensinmotorn, dieseln är för trött. Rejält med plats för hundar. Det enda som är lite rappligt är bakluckan när man stänger.

xfuel ger lägre skatt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm.. ska kika lite mer på Outbacken.. lite rädd för all elektronik som kan strula men där är väl Volvo och Subaru lika trista.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...