Hoppa till innehåll

Köpa Stolsryggsäck - vad rekommenderas?


klompdomp

Recommended Posts

Min ryggsäck som jag hittade på päronens vind har kastat in handduken, lustigt nog på sista jakten för säsongen. Så jag tänkte jag ska va ute i god tid tills jag behöver en stolsryggsäck igen. Därför vänder jag mig till er och hoppas ni har lite tips på modeller, märken eller funktioner ni tycker man inte klarar sig utan. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hög sits!
Märke m.m. Tja jag brukar slita och slänga(läses tar ej hand om) med ryggsäcken rejält (Inga långa promenader dock) så jag köpte billigt istället för dyrt!

 

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en sån här för ett par år sen och är super nöjd, matlådan kan slå i stolen ibland men tänker man på det när man lägger i den så blir inga problem. Skön och bära långa sträckor enligt mig. 

https://www.hellmanoutdoor.com/hillman/chairpack-30-21028417

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago TokTammas sa:

Tänk över alternativet med separat ryggsäck och en Walkstool. 

Kommer nog aldrig skaffa stolsäck igen.

Tänkte först fråga om det inte är jobbigt att ha två saker att bära på istället för en, men sen googlade jag på walkstool och fann att den verkar ha någon form av teleskopsfunktion. Innebär det att du bär den i ryggsäcken eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fjällräven Stubben!

Otroligt bekväm att sitta på vilket jag tycker är viktigt. Jag tycker inte ”dom vanliga” stolryggorna är värda besväret att släpa på, då är det precis som TokTammas säger bättre med en Walkstool.

En annan fördel med Stubben är att den inte sjunker ner om marken skulle vara lite mjuk. Den håller också mycket bra kvalitet och är en idiotrobust konstruktion. Den går inte sönder.

Köp till dom extra sidofickorna!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Galne sa:

Köpte en sån här för ett par år sen och är super nöjd, matlådan kan slå i stolen ibland men tänker man på det när man lägger i den så blir inga problem. Skön och bära långa sträckor enligt mig. 

https://www.hellmanoutdoor.com/hillman/chairpack-30-21028417

Den ser ju helt klart ut att vara bekväm och smidig att bära runt på. Men hur är den att sitta på? Tänker att det är en större utmaning att hålla balansen på den där eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago klompdomp sa:

Tänkte först fråga om det inte är jobbigt att ha två saker att bära på istället för en, men sen googlade jag på walkstool och fann att den verkar ha någon form av teleskopsfunktion. Innebär det att du bär den i ryggsäcken eller?

Har en Comfort 65cm, jag är 170cm kort och tycker den passar mig bra. Stolen är hopfälld i storlek som en literstermos.

Bär den utanpå eller i säcken, vilket som passar bäst för dagen. Och så kan man ju lätt välja mellan olika säckar beroende på hur mycket mat och kläder man behöver dra med sig.

De senaste åren när höfter och knän varit dåliga och jag har behövt vila benen ofta så har jag burit pallen i handen. Då kan man sätta sig och vila en stund utan att ta av ryggsäcken.

Och så har man ju nytta av pallen vid andra aktiviteter än jakt, använder den ofta vid hundpromenader och isfiske.

DSC_0005.thumb.JPG.cacf424d2373b149564ce2bb58ffe5af.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago klompdomp sa:

Den ser ju helt klart ut att vara bekväm och smidig att bära runt på. Men hur är den att sitta på? Tänker att det är en större utmaning att hålla balansen på den där eller?

Sitsen skulle kunnat vara något bredare, men mjuk och jäkligt skön att sitta på. Sitter bättre på denna än andra stolsryggsäckar jag haft. Balans problem uppkommer bara om man hamna på för lutande mark eller ojämn mark. Annars är den stabil som attan, samma princip som fjällräven stubben. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago TokTammas sa:

Har en Comfort 65cm, jag är 170cm kort och tycker den passar mig bra. Stolen är hopfälld i storlek som en literstermos.

Bär den utanpå eller i säcken, vilket som passar bäst för dagen. Och så kan man ju lätt välja mellan olika säckar beroende på hur mycket mat och kläder man behöver dra med sig.

De senaste åren när höfter och knän varit dåliga och jag har behövt vila benen ofta så har jag burit pallen i handen. Då kan man sätta sig och vila en stund utan att ta av ryggsäcken.

Och så har man ju nytta av pallen vid andra aktiviteter än jakt, använder den ofta vid hundpromenader och isfiske.

Har en likadan. Den är bra att sitta på, men den låter en del när man ska hantera den. Vill man komma på plats på passet helt ljudlöst så är det kanske bättre med en sån ryggsäck som man sätter sig direkt på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft några billiga från biltema och engelssons men har nu en fauna, har provat ett par andra kvalitetssäckar men fauna är riktigt bra att bära, det är den stolsäcken jag testat som är klart bäst att bära. Riktigt bra fickor och fack också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago redtop sa:

Har en likadan. Den är bra att sitta på, men den låter en del när man ska hantera den. Vill man komma på plats på passet helt ljudlöst så är det kanske bättre med en sån ryggsäck som man sätter sig direkt på.

Det känner jag inte igen, vad är det då som ger oljud?

Och ska det vara helt ljudlöst ska man nog ha vare sig stolsäck eller pall på passet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago TokTammas sa:

Det känner jag inte igen, vad är det då som ger oljud?

Och ska det vara helt ljudlöst ska man nog ha vare sig stolsäck eller pall på passet.

Först är det väl en kardborre innan man fäller ut den? Sen är det ju spärrarna till benen som klickar i som man måste vara försiktig med. Jag har den där extramojängen för att stolen inte ska sjunga ner i mjukt underlag, så man måste dra ut alla benen hyfsat samtidigt, vilket gör det svårare att hålla koll på att spärrarna inte låter när det klickar i.

Men det är ju sant som du säger ska man vara helt tyst ska man ju minimera antalet prylar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört walkstool sen i höstas. Oslagbart. Isfiske, jakt, ja varje gång väskan är med är den med.

Fördelar: Lätt, kan användas med riktiga ryggsäckar, teleskopisk (högre än dem ofta låga stolryggorna), skön att sitta på, står alltid upp

Nackdelarna är väl att den tar plats i ryggsäcken om man inte spänner fast den på sidan. En annan nackdel är att det känns värt att man la ner tusentals kronor på en fin stolsryggsäck som bara står.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Stefa7n sa:

Såg fin ut, dock lite väl stor kan jag tycka. Enda jag har med mig ut på pass är nå smågrejer å en termos så 40l känns lite i överkant. :wacko:

Aldrig sett en säck med ryggstöd så liten, men det kanske finns. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har samma funderingar jag med.
Jag har nu en stolsryggsäck med ryggstöd ABUs fiskerygga.
Den är helt ok att sitta på men om jag har lite för tunga saker i den knakar och gnäller stålramen när jag går.

För att slippa denna störande stålram jag har börjat fundera på en Fjällräven stubben eller en Hillman utan stålram.
Stubben är ju rätt dyr och rätt liten speciellt utan sidofickor.
Hillman har jag inte sett i verkligeten men tittar jag på klippet så verkar sittdelen vara rätt liten o jag är ju ett pass jon så den försvinner nog pga detta.

Hur blir dessa 2 att sitta på i ojämnt underlag?
För mig blir det rätt ofta att man får sitta på någon bergsklack med ganska skarpa stenar hur hållbart är tyget i botten?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Droggot sa:

Jag har samma funderingar jag med.
Jag har nu en stolsryggsäck med ryggstöd ABUs fiskerygga.
Den är helt ok att sitta på men om jag har lite för tunga saker i den knakar och gnäller stålramen när jag går.

För att slippa denna störande stålram jag har börjat fundera på en Fjällräven stubben eller en Hillman utan stålram.
Stubben är ju rätt dyr och rätt liten speciellt utan sidofickor.
Hillman har jag inte sett i verkligeten men tittar jag på klippet så verkar sittdelen vara rätt liten o jag är ju ett pass jon så den försvinner nog pga detta.

Hur blir dessa 2 att sitta på i ojämnt underlag?
För mig blir det rätt ofta att man får sitta på någon bergsklack med ganska skarpa stenar hur hållbart är tyget i botten?

 

Att sitta i lutning kan kräva att man parerar med ett ben, men annars så är det inga bekymmer. Att storleken på sitt kurtsen är lite är inget som påverkar sitt tiden upplever jag, utan det är generellt sitt tiden. Jag är med pass jon!

På Hillman säcken är det en plastpatta i botten som står mot marken, tror inte klippa blir problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker väl att enda nackdelen med hillman är väl att den är rätt tung tom. Men funkade bra på älgjakten och det gick tom bra att sätta fast bössan när det var långt till passet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...