Hoppa till innehåll

Kalibrar för dom kloka...


Dahla

Recommended Posts

24 minutes ago Varmint sa:

Ser du inte att 180grains oryxen till .308 är har mer energi än 196grains oryxen till 8x57?! Att den är flackare, att den har bättre precision (syns dock inte i tabellen) och är billigare.. Hur svårt kan det vara? :D

Som jag har sagt heeeela tiden, .308 har mer energi, är flackare, har bättre precision, har billigare ammo, finns otroligt mer ammo. En solkar vinnare över 8x57.. Jag börjar bli mörkrädd :rolleyes:

Tror jag behöver en bira! En Ipa!

Och vad säger du om 200 grains oryx i .308 win då?

 

:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Dansken sa:

Tillverkat av blandade nedmalda likdelar av älg skjuten med .30-06 och gris skjuten med 6,5X55 på hagelhåll.

 

Känner du någon som helst bismak som kan härledas till kalibervalen ? :P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Enda bismak jag känner är från honungen i Sweet Baby Ray's barbecue dessing :D

 

Vad är det då för vits med olika klass1 kalibrar ? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Järven sa:

Vad är det då för vits med olika klass1 kalibrar ? :D

Att man ska inte vara bly(g) med färsen

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dansken sa:

Att man ska inte vara bly(g) med färsen

Det var det jag kunde ge mig fan på....mald Alaska i 6.5 smakar väl så gott som i 30-06. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Dansken sa:

Sverige är ett u-land vad gäller hamburgare. Svenskarna är fanimej helt korkade 
Dom vet inte om en quarter pounder är större än en 90 grammare.
Helt pantade i roten- korkade idioter- jag blir så trött- jag som är så duktig.

Dansken ha i princip rätt men de handlar inte om hamburgare utan om vilken kaliber som föregår tillverkningen av dito hamburgare... :rolleyes:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago HuggyBear sa:

Dansken ha i princip rätt men de handlar inte om hamburgare utan om vilken kaliber som föregår tillverkningen av dito hamburgare... :rolleyes:

Många köpeburgare föregås väl av bultpistol... ingen vidare kulbana på den :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago TekDr sa:

Många köpeburgare föregås väl av bultpistol... ingen vidare kulbana på den :ph34r:

Nä men jag tänkte på burgare liknande Danskens som är gjorda på viltkött. Dessutom föregås väl de flesta köpburgare av elbedövning å avblodning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago HuggyBear sa:

Nä men jag tänkte på burgare liknande Danskens som är gjorda på viltkött. Dessutom föregås väl de flesta köpburgare av elbedövning å avblodning...

Nu är vi lite väl far out men enligt jordbrukverket är det bara bultning som är ok för nötboskap. Sen om det åtföljs av alla vågar jag inte svara på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago TekDr sa:

Nu är vi lite väl far out men enligt jordbrukverket är det bara bultning som är ok för nötboskap. Sen om det åtföljs av alla vågar jag inte svara på...

Jo de va därför jag skrev "väl" å inte som ett påstående. Jag såg ett längre repotage på tv från ett slakteri för nåt år sen å då va de elbedövning fast de va ju grisar som slaktades ska tilläggas!

Nog om de! För å komma tillbaka i tråden å kollar på trådrubriken så tycker jag att alla som har en kaliber dom trivs med är kloka nog för just sin kaliber! :)

Som total motsats till pmt anser jag INTE att folk är dumma i huvet för att dom väljer t.ex 30-06 bara för att JAG inte vill ha den! Jag ha skjutit en älg med 30-06 då jag i nöd tvingades låna fruns pangare en dag å älgen dog på plats av en tråkig fabriksladdad Alaska. 

Nu jagar jag älg mest med 9,3x57 för jag tycker det är en snäll fin nostalgisk kaliber å älgarna dör fint av mina hemmicklade Hornadypilar från den också! Oavsett hur korkat det kan ses i vissas ögon... ;);)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Varmint sa:

Rottweil Waidmannsheil har gått upp med en 20:a asken sen årsskiftet, kostar numer 125-135:- asken, köpte ett gäng för 100:- asken häromdan :cool:

Skynda och fynda om era butiker fortfarande har gamla priset! Bästa kalibern (12) och även bästa patronen :wub:

 

20180223_163827.jpg

 

 

Jag kör också med Rottweil Waidmannsheil, ska kolla upp detta! Tack för tipset! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sako_Finnbear sa:

 

 

Jag kör också med Rottweil Waidmannsheil, ska kolla upp detta! Tack för tipset! :)

Som lök på laxen verkar Gyttorp slutat ta in Rottweil Pappe i kaliber 16. <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...