Hoppa till innehåll

Att sitta på älgpass är inte jakt


lsjonsson

Recommended Posts

11 minutes ago MrT. sa:

Intressant att du säger det. Själv är jag född i Blöteborg.

Innebär det att du inte kan flytta...!?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Urban sa:

Innebär det att du inte kan flytta...!?

Borde egentligen inte svara på det, men tänk om det vore så enkelt. 

Over and out.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grundfrågan som debattinlägget handlar om är:
1. Passjakt är tråkigt så därför skall hundlösa jägare räddas från det.
2. Skytte på rörligt mål är vi så dåliga på att det borde förbjudas.

Om man håller sig till det så, 1. bestämmer jag själv om det är tråkigt eller inte. 2. Är vi kass på rörligt skytte kan vi antingen höja kraven  på skjutbanan för att få delta i jakten eller förbjuda skytte på rörligt mål ändå. Kan jag som passkytt inte få älgen att stanna så får jag avstå skott.
Att jag saknar hund och därför inte är en riktig jägare och skulle hålla mig hemma är bara grinighet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var medvetet ganska dryg i min kommentar.... Men ska försöka utveckla!

För hur du än lägger fram det så är du inte tvingad till att bo i Göteborg....Däremot är det säkerligen väldigt praktiskt för din livssituation, som kanske inkluderar fru, barn, föräldrar, jobb ...mm.

Att all jakt endast skulle utföras av hundförare, är ju ett rent nonsens! 

Däremot upplever jag det ibland som att hundförare och hundar inte uppskattas efter förtjänst.... Många gånger jag är på jakt, där jaktledare, utan hunderfarenhet,lägger upp jakten helt utan hänsyn taget till hunden. Jag själv kvalar in i kategorin "griniga gamla gubbar" numer, och säger oftast ifrån. Alternativt skiter i vad jaktledaren tycker och kör efter eget huvid.... Men jag ser ofta hundförare som för att få chansen att släppa helt okritiskt anpassar sig, med följd att dom förstör hundarna ...

Det jag i allt svammel vill komma fram till är att ....hålla hund är inte för vem som helst....

Det är ett aktivt val, som begränsar det övriga livet i ganska stor uppfattning.... Bla hur man kan bo...jobba mm!

Som tur är så uppskattad oftast hundar och hundförare efter förtjänst... För jakten på högvilt idag är för det mesta att samarbeta, där alla fyller sin funktion. Tappade bort mig nånstans på vägen....men kommer kanske utveckla tankegången...:lol:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Urban sa:

Jag var medvetet ganska dryg i min kommentar.... Men ska försöka utveckla!

För hur du än lägger fram det så är du inte tvingad till att bo i Göteborg....Däremot är det säkerligen väldigt praktiskt för din livssituation, som kanske inkluderar fru, barn, föräldrar, jobb ...mm.

Att all jakt endast skulle utföras av hundförare, är ju ett rent nonsens! 

Däremot upplever jag det ibland som att hundförare och hundar inte uppskattas efter förtjänst.... Många gånger jag är på jakt, där jaktledare, utan hunderfarenhet,lägger upp jakten helt utan hänsyn taget till hunden. Jag själv kvalar in i kategorin "griniga gamla gubbar" numer, och säger oftast ifrån. Alternativt skiter i vad jaktledaren tycker och kör efter eget huvid.... Men jag ser ofta hundförare som för att få chansen att släppa helt okritiskt anpassar sig, med följd att dom förstör hundarna ...

Det jag i allt svammel vill komma fram till är att ....hålla hund är inte för vem som helst....

Det är ett aktivt val, som begränsar det övriga livet i ganska stor uppfattning.... Bla hur man kan bo...jobba mm!

Som tur är så uppskattad oftast hundar och hundförare efter förtjänst... För jakten på högvilt idag är för det mesta att samarbeta, där alla fyller sin funktion. Tappade bort mig nånstans på vägen....men kommer kanske utveckla tankegången...:lol:

 

Urban om vi vänder på frågan. Skulle du tycka att det var roligt att sitta på ett älgpass i höst/vinter hur duktiga hundar det än var som är lösa på skogen? Den duktiga hunden skäller/ställer älg 1 mil bort, den dåliga hunden är på marken men du hör inga skall ifrån någon av dem! 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago faxe sa:

Urban om vi vänder på frågan. Skulle du tycka att det var roligt att sitta på ett älgpass i höst/vinter hur duktiga hundar det än var som är lösa på skogen?

Tycker faktiskt att det kan vara skönt att sitta på pass emellanåt, men då ska det vara på älgjakt norröver..... Det är speciellt att sitta och elda, koka kaffe och filosofera några timmar på pass.... Men....att inte tro att det ska komma något, pga odugliga hundar, totalt tomt på älg el dyl.... Då är det inte kul!

Samma gäller för södra Sverige....står gärna på pass och lyssnar på ett bra drev, eller ett rungande ståndskall! Men att stå och lyssna på nåra gläffs än här, än där....och Hoppas på något stänkdjur!<_<....Då kan det kvitta.

Sen har ju hundföraren också ett ansvar gentemot dom övriga....det är inte kul med hundförare som tycker att älgen ska få "stå sig trygg" ett par timmar innan ansmygningen påbörjas.....eller sitta och vänta på en oduglig/orutinerad drivare som eventuellt ska reda ut en tappt i någon timme...

Det är lite det jag menar med att göra ett aktivt val.....Jag är hundförare....då ser jag till att mina hundar har de bästa förutsättningar när jag kommer på en jakt. Dom är tränade, både jaktligt och konditionsmässigt.....och dom ska få rimliga förutsättningar att leverera bra jakt!

Sen är jag en rastlös själ....och lägger tillräckligt mycket tid på mina hundar för att jag ska få ångest varje minut dom ej är lösa!!:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Urban sa:

Tycker faktiskt att det kan vara skönt att sitta på pass emellanåt, men då ska det vara på älgjakt norröver..... Det är speciellt att sitta och elda, koka kaffe och filosofera några timmar på pass.... Men....att inte tro att det ska komma något, pga odugliga hundar, totalt tomt på älg el dyl.... Då är det inte kul!

Samma gäller för södra Sverige....står gärna på pass och lyssnar på ett bra drev, eller ett rungande ståndskall! Men att stå och lyssna på nåra gläffs än här, än där....och Hoppas på något stänkdjur!<_<....Då kan det kvitta.

Sen har ju hundföraren också ett ansvar gentemot dom övriga....det är inte kul med hundförare som tycker att älgen ska få "stå sig trygg" ett par timmar innan ansmygningen påbörjas.....eller sitta och vänta på en oduglig/orutinerad drivare som eventuellt ska reda ut en tappt i någon timme...

Det är lite det jag menar med att göra ett aktivt val.....Jag är hundförare....då ser jag till att mina hundar har de bästa förutsättningar när jag kommer på en jakt. Dom är tränade, både jaktligt och konditionsmässigt.....och dom ska få rimliga förutsättningar att leverera bra jakt!

Sen är jag en rastlös själ....och lägger tillräckligt mycket tid på mina hundar för att jag ska få ångest varje minut dom ej är lösa!!:rolleyes:

Tack för den sista meningen:yes:. Då jag vet att du har mycket höga krav på både dig själv och dina hundar:thumbsup:. Tyvärr så jagar de flesta älghundförare för sig själva och använder passarna till älgsläp, enligt min mening! Efter såten så är de för trötta att släpa och måste ta det lungt, men jävlar när det är dags för släpp då spritter det i pekfingret och det går bra att jobba igen. Men jag har inte så stor erfarenhet ifrån älgjakt, men denna känsla har jag ifrån de få jag deltagit i norröver! Men jag har full förståelse över din ångest att behöva sitta på älgpass en hel säsong, för jag har samma ångest:yes:.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Urban sa:

Håller med om att det är många hundförare, framförallt norröver som har väldigt svårt att inse att älgjakt är ett lagarbete...

Tycker att han som skrev inlägget har en väldigt bra poäng, man kan vara två som går med hund. Brukar själv ofta ta med en skytt, dels för att utbilda....men även att denne ska få känna på jaktens själ!!

Det finns enligt mig inget som slår lyckan av att lyckats tillsammans...

Sista meningen får du fan i mig en puss för resten oxå för övrigt:yes:.

depositphotos_63475351-stock-illustration-cartoon-emoticon-smiley-making-silence.thumb.jpg.3c3e8ada62dabfb4e88c250761745d76.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Urban sa:

Håller med om att det är många hundförare, framförallt norröver som har väldigt svårt att inse att älgjakt är ett lagarbete...

Tycker att han som skrev inlägget har en väldigt bra poäng, man kan vara två som går med hund. Brukar själv ofta ta med en skytt, dels för att utbilda....men även att denne ska få känna på jaktens själ!!

Det finns enligt mig inget som slår lyckan av att lyckats tillsammans...

Strike!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...