Hoppa till innehåll

Tips bakkappa i horn?


Jr_Moberg

Recommended Posts

Jag önskar tips på var jag kan finna en bakkappa i horn eller annan bakkappa som passar en gamma tysk s/s. Se bilden. Den behöver vara 2cm tjock så det blir rätt LOP. Tacksam för tips. 

 

20170819_122624.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som en silverbakkappa, jag köpte en variant som gick under varumärket "Bisley" från Activeoutfit. Den såg väldigt snarlik ut.

Resultatet vart i alla fall ok, men det är en hel del slipande innan man får det snyggt. Vad gäller horn så vette tusan om jag har sett såpass tjocka någonstans, men firmorna som säljer delar till folk som gör knivar har emellanåt hela bitar av buffelhorn till salu. Bara att karva sig en egen ;)

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Patrik. 

Jag var otydlig. På bilden är bössan som behöver en passande hornbakkappa eller annan matchande modell. Det sitter en bisley gummibakkappa på nu som jag satta på för att prova kolvlängden med men den stämmer inte stilmässigt med bössan tycker jag. Och den är för tunn. 

Ett alternativ jag övervägt är att förlänga kolven med en mellandistans och den tunna orginalbakkappan i horn men då bryts linjerna i kolven vilket jag inte gillar. 

Kanske ska man göra en bakkappa i ebenholt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ebenholtz skulle väl iofs kunna fungera, men varför inte bara inhandla en svart pachmayr i såna fall? Vill minnas att dom finns i 25mm tjocklek.

Då blir det snällt att skjuta med på en gång. Risken med en bakkappa i rent trä är att man slår flisor ur den när man hanterar vapnet.

Jag skrev ju lite skämtsamt det där om att karva en egen lite tjockare bakkappa i horn, men faktum är att om du bara hittar en bit buffelhorn som är stor nog så är det görbart.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pachmayer är bra bakkappor men jag är ute efter en med tidstypisk bakkappa. Bössan är från tidigt 1900-tal och jag tänkte försöka vara trogen den tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Varför inte en 25mm-Pachmayr inklädd i tunt skinn? En trevlig detalj på finare brytvapen. Glider inte samt är mjuk och skön. 

LoP:n lär blir densamma då den som utför arbetet ändå lär plana till kolven ett par millimeter.

http://www.buehlercsa.com/leather-covered-recoil-pads-a-nice-touch/

http://vicknairgunsmithing.blogspot.se/2015/08/a-leather-recoil-pad-for-holland.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ett annat alternativ är att göra den i valnöt, som man sedan nätskär. Kanske inte alls vad du tänkt dig men jag tycker de kan se riktigt fint ut. Annars buffelhorn, men vet inte estetiskt när den blir uppimot 20mm hur de ter sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du få tag en träbit som passar ådringen i stocken och förlänga med den och sedan en bakkappa i rätt stil, så blir det allra snyggast

Träbiten behöver ju inte vara valnöt, du kan ta björk, lönn, ask, körsbär eller liknande. I dessa träslag är oftast lätt att få tag i bitar med fin ådring,  som du sedan betsar så de passar kolven.

Bakappan kan även vara i stål eller bakelit om du inte får tag i buffelhorn. 

Hur du än gör så blir du bara nöjd själv så är det huvudsaken.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo den som sitter där är felslipad, så jag förstår varför du vill byta, men 2 cm är väldigt mycket för horn som normalt håller "si-så-där" max 5mm.

En korrekt inslipad 20mm silver eller en 15 mm svart distans och en tunn svart skinnklädd är nog det som passar bäst. 

Himla snygg bössa fö. ?

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen! 

jag ska nog ge mig på en skinninklädd bakkappa. Det känns propert. Bössan förtjänar det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär. 

Det blev bra med skinnklädd bakkappa. Följde beskrivningen i länk från Axel. Tack för tipsen. 

Det krävs känsla när man slipar in bakkkappan då den tillsammans med skinnets tjocklek ska linjera med kolven. Man får vara försiktig på slipmaskinen. 

Der var också lite pilligt att limma skinnet på bakkappan och speciellt pluggarna då min bakkappa var lite mjukare. Det hade varit enklare med en bakkappa i hårdare gummi (typ pachamyer). Jag hade svart lammnappa som är ca 0.5mm. 

Nästa gång blir det perfekt. ?

20180510_065844.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Jr_Moberg sa:

Nästa gång blir det perfekt. ?

Bra, nästa gång kan du göra det på min bössa i så fall :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt inte speciellt svårt. Det kritiska är att slipa in bakkappan rätt, och inte slipa för mycket. Ska bli intressant att se hur bra det håller. I duvgömslet kan det bli en del smuts och skav. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser helt okej ut. Vad använde du för bakkappa? Den ser tjockare ut än på de första bilderna. Kul att du gjorde det själv. 

 

Jag har tunt getskinn och två Pachmayr Old English i olika tjocklekar på väg hem som ska kläs in och monteras på två förkrigsvapen. Med fil, sandpapper och tålamod.. 

Det kommer bli en del skinn över om någon vill prova. Men skinnklädda bakkappor är något man sätter på finare vapen, och man bör eftersträva att göra arbetet till högsta standard, annars skiter sig liksom hela poängen med att ens göra det. Det kan lätt bli lite parodiskt, "wannabe England" för en kökssmed med portabelt skruvstäd på diskbänken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag vill sätta det på en skitbössa som en husqvarna 350 och betala någon för att göra det så väl ändå min sak att avgöra om det finns någon poäng med att göra operationen... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en noname bakkappa på ebay. Pachmayer blir bra då gummit är hårdare och lättare att stansa ut pluggarna för.skruvhålen. Jag hade ingen hålstans så jag kapade och vässade kanterna på en hylsa (9.3x57) som jag sedan skar ut pluggarna med.

När jag slipat bakkappan i linje med kolven använde jag en passare att märka ut 0.5mm runt om på baksidan på bakkappan för att slipa ned bakkappan för skinnet. 

Slipa bakkappan noggrannt för ojämnheter kommer synas när skinnet torkar och krymper över bakkappan. 

Lycka till! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Dahla sa:

Om jag vill sätta det på en skitbössa som en husqvarna 350 och betala någon för att göra det så väl ändå min sak att avgöra om det finns någon poäng med att göra operationen... 

Ja, det är ditt val. Liksom är det ditt val att låta snida till en valnötsbit för 20 000 kr och bygga en koffert åt samma bössa. Men fel är det likväl. Vissa detaljer och arbeten kategoriseras till olika kvalitéer och det finns en estetisk poäng med det.

 

"En bonde i frack och gummistövlar" 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Jr_Moberg sa:

Jag köpte en noname bakkappa på ebay. Pachmayer blir bra då gummit är hårdare och lättare att stansa ut pluggarna för.skruvhålen. Jag hade ingen hålstans så jag kapade och vässade kanterna på en hylsa (9.3x57) som jag sedan skar ut pluggarna med.

När jag slipat bakkappan i linje med kolven använde jag en passare att märka ut 0.5mm runt om på baksidan på bakkappan för att slipa ned bakkappan för skinnet. 

Slipa bakkappan noggrannt för ojämnheter kommer synas när skinnet torkar och krymper över bakkappan. 

Lycka till! 

Passare funkar fint, men finner det lite svårt att följa för hand. Efter att ha slipat bakkappan jämt med kolven brukar jag skära ut en skinnbit och lägga mellan kolv och kappa, sen skruvar jag åt kappan. Skinnet mellan kolv och kappa skyddar finishen när man slipar, och emellanåt viker jag över skinnet och kontrollerar hur väl skinnet ligger mot kappan och hur mycket som ska slipas.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dahla sa:

Det är Din åsikt!

Jo, men den grundas i en respekt för ett hantverk och stilar som utvecklats till vad dom är genom sekel. Sen att man får mothugg och att den inte delas av folk som gör kolvkamshöjningar av gardinstänger och eltejp har jag förståelse för. Nu kanske detta gick lite till överdrift, det var ju bara tal om en bakkappa till en början. Sorry.   Men Sverige kommer alltid vara lite av Europas hillbilly-land där estetik och proportion är något importerat från Tyskland och England, därför är också uppskattningen och förståelsen därefter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska givetvis nämna estetik i en tråd där en bössa som har dubbla trycken med pistolgrepp avhandlas såklart...

 

Själv respekterar jag det hantverket som utfördes i husqvarnas vapenfabrik ända tills produktionen lades ner. Precis som jag uppskattar trådskaparens kappa i läder...

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Axel.S-W sa:

Passare funkar fint, men finner det lite svårt att följa för hand. Efter att ha slipat bakkappan jämt med kolven brukar jag skära ut en skinnbit och lägga mellan kolv och kappa, sen skruvar jag åt kappan. Skinnet mellan kolv och kappa skyddar finishen när man slipar, och emellanåt viker jag över skinnet och kontrollerar hur väl skinnet ligger mot kappan och hur mycket som ska slipas.  

Listigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-11 at 13:58 Axel.S-W sa:

...... Men Sverige kommer alltid vara lite av Europas hillbilly-land där estetik och proportion är något importerat från Tyskland och England, därför är också uppskattningen och förståelsen därefter.

Exakt så är det..... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...