Hoppa till innehåll

22LR till jakt


Guest Berra

Recommended Posts

Vad är lämplig 22LR ammunition upp till kaninstorlek?

normal/hög hastighet?

vanlig bly eller hålspets? Annan typ?

Fabrikat, vad är bra, vad är INTE bra?

Tacksam för alla synpunkter.

/ Berra ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat enormt många ammosorter till min 22:a och det är väldig skillnad på träffbilden beroende på fabrikat/hastighet. Min skjuter kanonbra med CCI Stinger som är en höghastighetare och den använder jag till min jakt (ripa). Ser ingen nackdel med hög hastighet så länge vapnet håller ihop träffbilden.

Men det har blivit många timmar på skjutvallen för att hitta bästa ammunitionen och den är ju unik för varje vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis som rosen säger måste man prova sig fram och det gör man enklast genom att köpa några askar av olika fabrikat. Endel bössor är väldigt kinkiga medans endel som t,ex min Anschütz sväljer i princip vad som helst.

Några vanligt förekommande som brukar skjuta hyggligt är:

CCI Standard - Billig och bra för övning

CCI Blazer - Se ovan

CCI Mini Mag - Mycket använd på fjällripa i min bekantskapskrets, skjuter i regel bra i de flesta vapen

CCI Stinger - hög hastighet och smäller betydligt högre än vanliga.

Lapua Hollowpoint - Skjuter och dödar bra

Lapua Polar - Används i huvudsak bland tävlingskyttar, skjuter mycket bra.

Lapua Super Club - Bra precition men ganska dyr

Lapua Standard club - Anses väldigt bra och prisvärd, säljs i 500 pack.

Utöver dessa finns ju såklart massor av bra ammunition som t,ex Eley, RWS, Norma etc etc men jag tror att ovannämnda är sådana som de flesta handlare har inne.

Det fina med 22lr är att man verkligen kan prova sig fram och skjuta sig less utan att tömma plånboken :)

Mina personliga favoriter är Lapua Polar för finliret, CCI Blazer för mängdträning och Lapua Hollowpoint/CCI Stinger för ripjakt.

Hoppas det gav dig något.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo tack, det blev en inköpslista....

Jag tror också att det bästa man kan göra är att prova - det är inte självklart vad som alltid går bäst.

Det där med skillnad hålspets jämfört med vanlig blykula....hur stor skillnad blir det?

I min pistol skjuter jag SK Fältskytte. Den tycks ha en v0 på 370m/s, dvs ganska bra sprätt där också. Med det så blir det en anslagsenergi på 175J vilket är ungefär som de andra som rekommenderas till jakt. Sedan tycks CCI Stinger ligga i en klass för sej med 263J...

Om man alltid skjuter samma ammunition så borde det rimligen med tiden bli bättre och bättre intrimmat och SK Fältskytte skall ändå alltid finnas hemma. Kanske duger den också till kaniner?

/ Berra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med skillnad hålspets jämfört med vanlig blykula....hur stor skillnad blir det?

I min pistol skjuter jag SK Fältskytte. Den tycks ha en v0 på 370m/s, dvs ganska bra sprätt där också. Med det så blir det en anslagsenergi på 175J vilket är ungefär som de andra som rekommenderas till jakt. Sedan tycks CCI Stinger ligga i en klass för sej med 263J...

Jag har skjutet några tusen råkungar under årens lopp och använder helst Eley Standard för att fågeln blir inte så sönderskjuten då. Problemet är att kulan blir känsligare för kvistar och vind samt felbedömningar i avstånd och vinkel. CCI standard fungerar också ganska bra. Min bössa sväljer det mesta (Kricko) medan kompisens Brno är ytterst känslig så det gäller att testa sig fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en krico med en walther lothar pipa. Den är ytterst kinkig i patronval. En DYR och bra kula är lapua midas som jag vet att många skidskyttar använder.

Problemen med precision i 22 Lr uppkommer ofta när det blir kallt och då visar sig skillnaderna mellan patronsorter tydligare. Det finns inga regler annat än att testa ut en patron som skjuter bra i det vapen man använder och vid de förhållanden som råder. Till ripa är det vanliga CCI Stinger, Winchester Lazer (Om dom finns kvar) eller det omvända subsonic patroner med hålspets.

Testa dig fram och välj den patron som skjuter bäst i förhållande till pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade ut min nya bössa i förrgår (CZ 452 American) och samtidigt blev det lite olika ammunitionssorter:

Eley Scorpion, CCI Velocitor, RWS High Velocity, CCI Quick-Shok, Remington Yelow Jacket och Remington Viper.

Samtliga är lite snabbare, de ligger mellan 400 och upp till 500m/s. De flesta är med hålspets men några är solida. Synpunkter på lämplighet för hålspets jämfört med solida?

Jag skall se om jag hitter ytterligare fler, bla CCI Stinger - sedan är det bara ut och provskjuta och se hur det fungerar! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är detta olika i olika bössor men jag har aldrig lyckats få någon höghastighetsplugg att skjuta bra... i någon av de tre 22-or som jag avverkat. I Quaden så skjuter CCI Stinger eller vad den heter acceptabelt men inte lika väl som CCI Standard tex.

Men testa! Tycker det är skitkul att prova runt lite och oftast så är standardpluggen hyfsat billig så det är bara att skjuta på!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag skjuter mycket med Eleys ammunition som har fungerat väldigt bra i min 1022.

Bästa sorten är Hollow Point Subsonic men den är tyvärr inte laglig för jakt.

Här är en typisk tavla med 5 skott på 50 meter med 12 mm träffbild, överlag låg träffbilderna mellan 8 till 17 mm.

Ruger50m12mm5s.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Bästa sorten är Hollow Point Subsonic men den är tyvärr inte laglig för jakt.

Det tror jag inte kaninerna bryr sig om...

Jag har använt RWS Subsonic till jakt på det mesta klass 4 viltet. Dock ofta under skyddsjakt.

Den fungerade utmärkt för mig.

Då jag har beställt min nya .22:a så skall jag testa med dessa, då dom ligger ok till i pris. 0.80:- st

Då jag har testskjutit ovanstående i en Zastava CZ99 så håller dom 18 mm. Som största gruppen, genom 10 grupper a 5 skott.

skall se om jag kan få ner grupperna mer genom kalibrering...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bortsett ifrån den rent juridiska aspekten så fungerar ju även luftvapen helt utmärkt för både kanin och hare.

En 22LR är ju nästan overkill på dessa lättskjutna arter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...