Hoppa till innehåll

culot

Recommended Posts

  • 7 months later...

Jag började lördagens knipjakt med att lägga i 3 av mina snabba 28,5gram US4   ( 485 ms) och så länge jag pekade rätt så trillade det jävlars även en hårdskjuten skrak på 40+ Stendog 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur rostbenägna är stålhaglen?

Jag tänker att det kanske kan bli problem med att de klumpar sig under förvaring, speciellt om de varit med ut sista dagen och sedan får stå tills nästa år.

Kan det vara en idé att rulla dem i något rostskyddande vax t.ex. innan man laddar om man vet att man inte kommer skjuta upp det den närmsta månaden t.ex?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Eamonn sa:

Hur rostbenägna är stålhaglen?

Jag tänker att det kanske kan bli problem med att de klumpar sig under förvaring, speciellt om de varit med ut sista dagen och sedan får stå tills nästa år.

Kan det vara en idé att rulla dem i något rostskyddande vax t.ex. innan man laddar om man vet att man inte kommer skjuta upp det den närmsta månaden t.ex?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Eamonn sa:

Ok, det låter tryggt.

Tyvärr är det inte vidare enkelt att få tag i de fina pläterade hagel jänkarna kör med, i Norge verkar det vara både enklare och billigare att köpa fr usa . 
Siarm i Italien hade rätt bra sortiment stål förut men vet ej nu 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago OlaK sa:

Det är faan så dåligt med storlekar, bara smått.

Det verkar dåligt med stål hos andra,  jag köpte faktiskt  via en Svenska firma som håller på med Bläster media som tar grejer ifrån tyska Frohn gmbh 

Tyvärr kan jag inte länka direkt då vi har nån jävla barnspärr på jobbdatorn  ...  fin kvalitet  dock vet jag att en som testat Siarms vs de tyska att Siarms var mjukare

Dock ska de tyska uppfylla alla ställda krav på Stålhagel  ,  köpte 75kg  som jag delade med några jag glömt vad de hette tyvärr  och de ligger i 25kg säckar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-12-20 at 13:03 OlaK sa:

Det är faan så dåligt med storlekar, bara smått.

i England så finns  även de fina pläterade  Stålhaglen,  Men det är fan omöjligt att få dom skicka ens en   Förladdning ( krigsmateriel serru ) :huh: 

Men om du kommer med bil så  lastar dom den gärna full med allt du kan tänka förutom tändhattar och krut .... hmm ! Nu var ju det före Brexit förstås ..

Tänkte inte på de ! :pinch:

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Testade en kaliber 16 jakt stål laddning idag som jag labbat ihop med utgångångsläge från ett 28g recept.

krutet var Tecna LOT: 2017 från Sakab  med engångsskjutna 16/67 T3 ( Kent 16 steel :7 26gram ) ) 

16/67 686 1,50x26 us4: / it3 B&P 16/26 stål förladdning 57,2 mm 6-stukat m OMV SP2-16.

437m/s på display @ 2m ger ca 450 i V0, ingen störig rekylupplevelse och bilden vart helt okay med LM/0,40choke på 35 m 

 

F05271DB-8AC0-4B8D-8D48-CA36CC389656.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Om en sådan laddning skulle användas till en äldre bössa som ej  är stålgodkänd.

Hur mycket måste du sänka farten då?

 

Mvh Jan-Erik

Mina Kal 16 auto 5 är inte ” stålgodkända ”  dock inget jag ligger sömnlös över då jag skjuter  uppåt 100 stålplugg ido  varje lördag. Vad är det för bössa du har ? 

Jag kan inte rabbla franska liljor osv men du kan säkert hitta lite riktlinjer i PMT:s bok även för 16 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gamla husqvarna 310 och 350, dock är det 12:or. Jag funderar mest då jag sett att du tagit fram laddningar med bra fart.

Övningsamunution skjuter jag skjuter är också stål, men det är ju lätta laddningar. Men man får nog börja fundera  på jaktladdningar i stål.

Mvh Jan-Erik

1 hour ago culot sa:

Mina Kal 16 auto 5 är inte ” stålgodkända ”  dock inget jag ligger sömnlös över då jag skjuter  uppåt 100 stålplugg ido  varje lördag. Vad är det för bössa du har ? 

Jag kan inte rabbla franska liljor osv men du kan säkert hitta lite riktlinjer i PMT:s bok även för 16 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Gamla husqvarna 310 och 350, dock är det 12:or. Jag funderar mest då jag sett att du tagit fram laddningar med bra fart.

Övningsamunution skjuter jag skjuter är också stål, men det är ju lätta laddningar. Men man får nog börja fundera  på jaktladdningar i stål.

Mvh Jan-Erik

 

Ja den 28g laddningen i 12 är det en jävla fart i , aningen för snabb egentligen  och kommer nog ta ner den lite. 

Nu brukar alla yla om hur jääääävla kass Wetland är men jag vet inte om jag håller med då den i kronograf och på papper ser ut att leverera.

28g 4:or räcker ut till 35m med i mitt fall halv choke och med  430++  på display V2 är vad som CIP tillåter,

SAAMI däremot snackar ju bara kammartryck och obegränsad fart.  Jag kanske sträcker mig att testa 29-30g men med utbudet av krut i Sverige är det komplext.

32g   i 480+   är inte kul i rekylen  och komplext att ladda då vi saknar renodlade stålkrut i Sverige. För den som är nyfiken är det bara köpa en ask 32g Hypersteel från Gamebore  och se vad man pallar.. jag gör det inte i vart fall .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag steppade upp kal 16 laddningen lite och höjde krutet 0,05gram vilket gjorde att farten hoppade upp till 444m/s på display, och nu gjorde rekylen sig mer påmind. Träffbilden ser fortfarande okay ut. 

Edit: eller nja förresten när man jämför bilden m 1,50x26 så är den fan så mkt bättre… Hmm! Nu har jag bara skjutit dessa och långt ifrån vetenskapligt, men jag ska trycka upp en 25 Ask m 1,50x26 och om det blir nån januarijakt på knipa ska den testas, liksom mina 28g raketer i kal 12 som sniffar på 500m/s 

 

12E64452-1721-4F5D-B2DE-7CF3488EE74D.jpeg

E5DE74AD-B8F0-4956-A24F-334EF7CB9E72.jpeg

D28C7038-4046-43FE-90F6-F0FC3C5FCFFF.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En nybliven Hagel laddare tog hem grejer ifrån OMV och även då en sk Wad cutter/splitter , jag fick dock Modda bussningen 

för 12 då den fastnade i botten på stål förladdningen, och jag modda så den precis gick ner i en 16 kal dito 

4DBF4C01-AEB0-48E5-8ED6-3A81BAE3727C.jpeg

F07C0CB9-FF84-4CAF-A318-62EBDF1E5239.jpeg

A64E851A-F1E5-4B63-8CB2-5C150F107B8F.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vem FAN ! Glömdelådan med nyladdade stålraketer hemma 👿 det är ju ett jävla mirakel att man ens hittar till muggen…

Jag e så jävla förbannad på mig själv då jag speciellt velat prova de 26g stålpolletterna jag tryckt form i 16 , och även de nya 28g  i kal 12 med Tecna krut hade jag velat prova . 

  • Confused 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tro på fan om inte 28 g Tecna poletterna hade kommit med, det ramlade av dem om jag pekade rätt , och den ska vi utveckla närmare.

1,95 x28,5  kändes i vart fall rappa. 

 

PS:   har nu skjutit i kronograf och anledningen att de kändes rappa är för att dom var det .... 487-483 m/s V2 @ display :P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir till att peta ihop några till 28g poletter m Tecna krut i morgon bitti, innan jag åker till skjutbanan för Lördagens Sporting.

Jag hann tyvärr inte vare sig skjuta i kronograf eller på papper innan jakten så planen är att se dess prestanda, då jag mot gängse 

praksis  använde dom på jakt INNAN dom skjutits på papp och i kronograf.

9739C2BF-A669-4212-8CF9-E0C631987AB5.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppla jävlar vad dom levererade ✌️😜✌️ 487 , 482 @ display V2  då jävlar sniffar vi på 500m/s  ett par sneskjutna bilder vart det nog åxå  , sedan laddade jag faktiskt US 2 ( 3;81 ) denna gång bara för att se vad lite grövre piller klarar. 

9384679C-9EA2-4729-AFA0-0BF6BE8ACC42.jpeg

55E2041A-5075-44D6-894C-C581A70366FD.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog ner Tecna laddningen på krutet  till 1:89x28,5 och på bilderna är det us2  som är aningen grovt men med us4 blir bilden ännu bättre, farten gick ner och tyvärr sköts bara ett skott då jag slarvade m det första , men 461m/s på display @V2  skäms inte för sig . 

8C59D446-4A2C-4821-B8B5-C947945C5FC3.jpeg

5ACA1926-B4D2-4BE9-8A9E-7E3796651A62.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...