Hoppa till innehåll

375 H&H


Dahla

Recommended Posts

1 hour ago Dansken sa:

.375 är faktiskt det minsta man får ha i många länder där nere på dom 5 stora på grund av krav på minst 9,5 mm kuldiameter.

Därför är den kontinentens sexochenhalva ?

Ja, till de största hade jag nog valt 416 och uppåt, om än 375 bevisligen duger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dahla sa:

Okej, det är inte en Monte Carlo eller liknade då :D

 

Tyckte den såg rakare ut när jag kollade första gången... trött då kanske :)

Ta en Wirre till du?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago schönthal sa:

jag tycker att 375 är en mkt trevlig kaliber att skjuta med rekylen upplever jag inte som obehaglig

Nej jag upplever den också som väldigt harmonisk faktiskt. Men sedan är ju upplevd rekyl högst individuell.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag egentligen rätt ointresserad av kulvapen som sådant, men jag har funderat lite på om man skulle köpa en i framtiden så borde 375H&H vara en ypperlig kaliber då man kan och får jaga allt som går att jaga med nämnda kaliber?

Har sneglat lite på en Sako 85 safari eller 85 Classic Deluxe i 375H&H.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Svenstorparn sa:

Nu är jag egentligen rätt ointresserad av kulvapen som sådant, men jag har funderat lite på om man skulle köpa en i framtiden så borde 375H&H vara en ypperlig kaliber då man kan och får jaga allt som går att jaga med nämnda kaliber?

Har sneglat lite på en Sako 85 safari eller 85 Classic Deluxe i 375H&H.

Jag anser att du får mest bössa för pengarna i Classic Deluxe av de två bössorna. Jag tycker

inte att Safaris pris återspeglas riktigt i bössan, om än den är fin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Jag anser att du får mest bössa för pengarna i Classic Deluxe av de två bössorna. Jag tycker

inte att Safaris pris återspeglas riktigt i bössan, om än den är fin.

Jag tycker inte nån 85:a motsvarar kvaliteten kontra pris ?. Jag tar då hellre en Sako Safari 75 eller äldre...

eller varför inte en Brno 550 Safari classic så man får alla klassiska inslag inklusive kontrollerad matning

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago TekDr sa:

Jag tycker inte nån 85:a motsvarar kvaliteten kontra pris ?. Jag tar då hellre en Sako Safari 75 eller äldre...

eller varför inte en Brno 550 Safari classic så man får alla klassiska inslag inklusive kontrollerad matning

Winchester 70 Safari Express inte att förglömma heller.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Winchester 70 Safari Express inte att förglömma heller.

Inte fel men mitt öga gillar linjerna hos 550:in bättre ? och sen är den en äkta magnumlåda som sväljer 5st 375:or...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Jag anser att du får mest bössa för pengarna i Classic Deluxe av de två bössorna. Jag tycker

inte att Safaris pris återspeglas riktigt i bössan, om än den är fin.

Jag är benägen att hålla med dig efter lite funderande, och det blir nog en 85 Classic Deluxe om det blir något av det hela framöver..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Winchester 70 Safari Express inte att förglömma heller.

Jag klämde lite som hastigast idag på en Win 70 dock inte en safari utan en vanlig i kaliber 30-06

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Svenstorparn sa:

Jag är benägen att hålla med dig efter lite funderande, och det blir nog en 85 Classic Deluxe om det blir något av det hela framöver..

Dessutom tycker jag att Safarin är för tung för vad en 375H&H behöver vara.

Min Finnbear L61R väger 3,9 utan kikare och montage, det är tungt nog.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Sako_Finnbear sa:

Dessutom tycker jag att Safarin är för tung för vad en 375H&H behöver vara.

Min Finnbear L61R väger 3,9 utan kikare och montage, det är tungt nog.

Hur upplever du rekylen? Det verkar råda en viss tveksamhet enligt Sako´s hemsida om den väger 3.6kg eller 3.9kg det står olika beroende på var man tittar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får ni ha lite överseende med mig här då jag som sagt inte har varit särkilt intresserad av kulvapen innan men har snöat in på att jag ska ha en Sako 85 Classic Deluxe i 375H&H ?

Så nu till själva frågan här är det någon skillnad i rekylen på de olika kulalternativen 270gr, 300gr och 350gr och dom olika typerna som TSX, A-Frame, Oryx osv?

Säkert dumma frågor men det bjuder jag på....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Svenstorparn sa:

Nu får ni ha lite överseende med mig här då jag som sagt inte har varit särkilt intresserad av kulvapen innan men har snöat in på att jag ska ha en Sako 85 Classic Deluxe i 375H&H ?

Så nu till själva frågan här är det någon skillnad i rekylen på de olika kulalternativen 270gr, 300gr och 350gr och dom olika typerna som TSX, A-Frame, Oryx osv?

Säkert dumma frågor men det bjuder jag på....

Nej då, det är synnerligen relevanta frågor!

Själv har jag bara testat 300gn i min än så länge, men funderar mycket på Norma PH 350gn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Remington 270 SP fabriksammo är väldigt snäll att skjuta med. Om jag subjektivt jämför med handladdad 300gr maxladdningar i 375 och 270 ovan, så är det som att jämföra med 6,5x55 övningsammo och 30-06 jaktladdningar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker också att 300gr är lite tyngre i rekylen än 270gr.

235gr med dämpare är nästan fjuttiga att skjuta med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iofs bara skrapat lite på ytan i ämnet, men det verkar som att det inte finns övningsammo att tillgå i denna enligt många högst eminenta kaliber?

Handladda är inte ett option så blir det något av det hela så får det bli köpeammo, och som med allt annat ska man bli hyfsat bra så behöver man träna en del och då kan det ju vara bra om det inte är allt för mycket rekyl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju lite tyngre kulor med hög tvärsnittsbelastning, och 300gn fabriksladdad Oryx är klart hanterbar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Svenstorparn sa:

Nu har jag iofs bara skrapat lite på ytan i ämnet, men det verkar som att det inte finns övningsammo att tillgå i denna enligt många högst eminenta kaliber?

Handladda är inte ett option så blir det något av det hela så får det bli köpeammo, och som med allt annat ska man bli hyfsat bra så behöver man träna en del och då kan det ju vara bra om det inte är allt för mycket rekyl.

Torsbo säljer Remington 270gr SP till typ 450kr vill jag minnas, så det får väl anses billigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago robban.jagaren sa:

Torsbo säljer Remington 270gr SP till typ 450kr vill jag minnas, så det får väl anses billigt.

Ja det är väl överkomligt tycker jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...