Hoppa till innehåll

Ammo till änder


Ken1

Recommended Posts

Kan bekräfta att det funkar alldeles utmärkt, men vill väldigt noga poängtera vikten av att hålla sig på moderata avstånd och lämpliga vinklar. Motskott och sidoskott ger mer marginal på avstånd uppemot 30 meter, men frånskott eller sneda frånskott är nästan no-go redan vid 25..

På ett kvällsträck skjuter jag gärna 6:or eller till och med 7:or men på uppflogsjakt där avstånden som regel tenderar att vara lite längre så går jag på vanliga gamebore hunting steel i 4:or eller 5:or. Det går också utmärkt i en äldre bössa om den inte är borrad trång och snortrång..

Hypersteel eller liknade undviker jag helst, även om effekten är imponerande så gör det ordentligt ont att skjuta ett par askar dylika ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenheter. Både på fasaner, i Danmark är det stål som gäller, och sträckänder. Utmärkt resultat och fina träffbilder med 28g sportpatroner. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Hipshot sa:

Men varför begränsa sig så pass? Wetland us 4 har hygglig räckvidd tycker jag.. 

Jag har testat hull 32g us4, även med kvarts borrning skjuter den lite väl tätt. Jag brukar ha med båda sorter beroende på vilket pass jag får.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Men varför begränsa sig så pass? Wetland us 4 har hygglig räckvidd tycker jag.. 

Lite dit jag vill komma. Varför byta till annan ammo om den man tränar med duger gott. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-31 at 10:48 Ken1 sa:

En sak slog mej när jag packade ammo till Gotland. Ankammo!!!!  Innan blyförbudet sköt vi ankor med samma ammo som rabbis, dvs 28grams trapskott ialla märken. Hellst så billiga som möjligt och vi fick den kvalitet som vi betalade för.  Nu 30år senare med en fantastisk utveckling av patroner borde det gå utmärkt att använda 28 grams 6or! Sagt och gjort packade ner 100 sport stål.  Gyttorp thunder och Gamebore va det jag hade hemma. 

Resultatet va helt kanon om man håller sig inom 25m. Borrningen i Mirokun är 1/4-3/4. Med tanke på alla som är lite oroliga för sina "gamla" bössor med fasta borrningar så tycker jag det är ett full gott alternativ. 

Bara ett litet tips ?

Har oxå kört med thunder som du säger inom 20/25 m beroende på borrning.Svartfågel funkar bra oxå även jaktstig mkt effektiv?

Vid ”min” å skulle jag kunna köra med bly för skjuter ej i vatten mer än vid skammat för att underlätta för hunden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att inte lägga mig i den här tråden men det blir så i alla fall.

Nu är TS en extremt god skytt och på 25 m må det vara hänt, men det hela känns

Som när sportfiskare ska ta den tyngsta fisken m klenaste linan så varför ? 

Thunder 28 gör dessutom bara 400ms , så i min bok behöver man lite marginaler 

om det skulle ta dåligt på första skottet och hållet ökar mot 35m. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-31 at 20:28 Ken1 sa:

Lite dit jag vill komma. Varför byta till annan ammo om den man tränar med duger gott. 

Men då har du begränsat dej.. Du når bevisligen längre med en 32 gr us 4 än med en 28 gr us 6.. Och på änder i den miljön så tja en skammad fågel ÄR defakto lost, simmar den utåt lite snabbt och den har gått ned utom räckhåll så är man rökt. Japp det går att skicka hund men jag är för rädd om min hund för att ha den simmandes efter en dykare ngr hundra meter ut. Det är på intet vis en garanti för att hunden tar anden heller.

Alltså i den här miljön vill åtminstone jag ha marginaler..

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll hur fort haglen går?  Har fasta borrningar när jag jagar och kan inte chocka om, där av trådskapningen. 

Menar du att en 28grams stål6a som har 100hagel mer än en 32grams stål4a dödar sämre för att den gör ca35m/s mindre. Visst en stål 4a bär med sig bättre energi men med mycket sämre täckning pga öppnare borrningar. Jag för min del kommer inte ladda med hödprestanda patroner i min 3/4 fast borrade pipa. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De handlar om tycker jag är vilka skott som funkar mot chocken i bössan. Men jagar man längs kusten där jag jagar och inte har vadare så är det håll 30m+ som gäller. Ibland kan de komma närmare men är de inte storm går dem långt ut. Sen att avliva and på vatten kräver hagel. Alla som provat vet hur svårt de kan vara. 

Jag kör alltid minst 3/4 choke. Och Us 6 över 32 gram. Stål är de enda jag provat som funkat winchester Blinde side US 4 39 gram 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Hipshot sa:

Men då har du begränsat dej.. Du når bevisligen längre med en 32 gr us 4 än med en 28 gr us 6.. Och på änder i den miljön så tja en skammad fågel ÄR defakto lost, simmar den utåt lite snabbt och den har gått ned utom räckhåll så är man rökt. Japp det går att skicka hund men jag är för rädd om min hund för att ha den simmandes efter en dykare ngr hundra meter ut. Det är på intet vis en garanti för att hunden tar anden heller.

Alltså i den här miljön vill åtminstone jag ha marginaler..

 

Jag är redan begränsad pga FAST BORRNING......... Och får därför begränsa mej till dom håll som idag är rekommenderade av bla förbunden och examen!!!!  Lost birds får man oavsett vilken hagelstorlek eller hastighet man använder. Som du skrivit längre upp i tråden.  Cyl, stål 4or win win. Förklara det för mej på avstånd över 30m????? Marginaler??? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sidelock sa:

Kanske lönt att köpa någon ask Bismuth till överpipan för långskotten?

Testade det för några år sedan tyckte det va skit dålig död i dom så jag skrotade det tänker men dom kanske har blivit bättre dom också ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Ken1 sa:

Testade det för några år sedan tyckte det va skit dålig död i dom så jag skrotade det tänker men dom kanske har blivit bättre dom också ?

Jag utgår från att det är samma som med alla andra material dvs det finns bättre och sämre patroner och utvecklingen går framåt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago andershermansson7 sa:

Hade du inte bra träff o ok död i 28gr 6:or??

fantastiska träffar och mycket bra död. helt klart att jag kommer att fortsätta med dom ????

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Ken1 sa:

Vad spelar det för roll hur fort haglen går?  Har fasta borrningar när jag jagar och kan inte chocka om, där av trådskapningen. 

Menar du att en 28grams stål6a som har 100hagel mer än en 32grams stål4a dödar sämre för att den gör ca35m/s mindre. Visst en stål 4a bär med sig bättre energi men med mycket sämre täckning pga öppnare borrningar. Jag för min del kommer inte ladda med hödprestanda patroner i min 3/4 fast borrade pipa. 

Jag vet inte detta med hagelhastighet.. Men jag hajjar nu vad du menar med begränsningen, inte en tanke på att du hade fasta choker..

Givet det så kan nog ditt recept vara fullgott!

En tanke dock..

Du har mer pulver i ett grövre stålhagel än ett finare. Det är rätt många hagel i en 32 grams laddad wetland.. kan det inte vara läge att testa en sån i den av dina pipor som är öppnare? 

Mike sa en gång när vi höll på och tjafsade om borrningar att man kunde gå motsatt väg mot vad jag gjorde dvs ett steg upp i patronkvalité och några steg öppnare choke i stället för att som jag kör då ofta lite trängre och lite mer budget (läs blytrap). Vinsten är något bättre kärve och teckning på lite längre håll med öppnare choke.. 

Kan man som du skjuta så tror jag att en anka på 35-40 meter med en stål us 4 är rätt död.. du har under alla omständigheter bra mycket bättre marginal än jag på samma skott. Visst, där ute någonstans kommer man till ett stopp och måste börja fundera på andra komponeter som typ vind och hund osv dvs har jag möjlighet att avfånga ankan eller landar den i springdjup så en jycke kan ta den fort? 

Sen bortsett från detta så ska man köra med det som funkar och det man trivs med så är det!

Minns du vår 396-morgon på stortippen? Minns du att du nådde taket för vad dina puppor mäktade med där? Någonstans bortom 40 meter så träffade du stenhårt men det räckte inte till. Den gången var det för klena hagel, vill minnas att du sköt en hel del Gyttorps Röda us 7. Samma lika med stål us 6 kontra us 4 på ankorna tror jag.. med skillnaden.. för mej.. att det är svårare att träffa ankorna..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok får väl krypa till korset och säga att idag så sköt jag på uppflog i ån och sköt ner tre st bommade en trodde jag... efter att Chilli(hunden) hämtat in de tre så tyckte jag att 50 m uppströms kom det en and flytande så skicka ut honom igen och där kom det en till? ... hållet som anden besköts på var typ 35 snett underifrån.. såg inte en enda reaktion på träff men tydligen tillräckligt för dödande effekt... tippar på att den flög bortåt 100 m efter träff .... hade skruvat i 1/4-1/2 skjuter alltid underpipa först 1/2 i övre och med thunder 28gr 6:or.. hade jag haft 32 gr 4:or så hade troligtvis anden tecknat för träff/klappat ihop?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ken1 sa:

396 morgonen är svår att glömma ? även där hade jag fasta borrningar i 1/4-3/4. Då sköt vi iofs med bly skott men kan hålla med om att vid ca 40m va 1/4 pipan och 35grams 7or klent. Senast på öin visste jag om begränsningarna och lyfte på hatten åt dom änder som va bortom 25m. 

Ska ganska mycket till om jag ska skjuta på änder eller gäss på 35m+ då jag skulle tro att på 10 försök har jag 1-2 fåglar i backen men 10 träffade. 

För några år sedan testade jag wetland 4or på trut med Skeet borrning. Såg tydligt hur jag träffade men många fortsatte flyga med resultatet att det några dagar senare stod i tidningen att en mystisk trutdöd drabbat kommunen. Man hade hittat ett 40tal trutar på badstranden!!!!!  

Det hedrar dej hur du anpassar dej efter vapnets begränsningar! 

Jag gillar Wetland.. om jag ger fan i att gå fram så mycket så trillar änderna fint inom rimliga håll. På längre håll trillar de med men där brister jag i förmåga i för hög utsträckning. 

Jag dammade ned trut med Hulls us 6 Stål för några år sen på kul.. Walleman köpte. Värsta jävla pulverträffarna och superdöd trut.. inom rimliga håll. 

Skit samma, klart dina förutsättningar begränsar dej.. men jag tror inte det är så farligt för du kompenserar med förmåga i stället sen får du yla hur mycket du vill här :D:wub:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det för vissa av  er som jagar med tightare än 1/2 choke & stålplugg. Vad jag minns finns det väl ingen tillverkare där det är ok. Teague för att ta en av flera tillverkare kör väl med max 1/2 choke för stål & 3/4 för bismuth. Byter ni bara choke när de slits ut eller har bara tillverkarna en extremt stor säkerhetsmarginal så att chokerna fungerar utan problem oavsett vilken choke man rattar in. Jag jagar min fåglar bland träden så jag har aldrig ställts mot det problemet tidigare förutom på banan,  men där tycker jag att laddningarna är så pass modesta  & jag har i stort sett aldrig tightare än 5/8 choke som oftast används mot slutet av säsongen.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagade gäss nu på morgonen. Winchester Blinde Side. Riktig bra riv i dessa! Synd på priset bara.

3/4 choke funka bra. Kör originalchoker då eftermarknad funkar sämre än eftermarknad typ briely Teauge. Slits säkert men strunt samma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...