Hoppa till innehåll

Någon som vill hjälpa en nybörjare?


Taxslaven

Recommended Posts

Mitten vänster ser bra ut, men återigen ! Dina hål i centrum beror på nya hylsor och 8-stukat , och ska du omladda dina hylsor måste du får till bättre stukningar och då blir 6-stuk bättre. Ska man få till 8 stuk måste det till mer fasning på hylsans insida (svasato) 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Okey!

Efter ganska lång tid har jag nu varit ute och testskjutit mina laddningar. 
Jag sköt med hagelpipan på mitt kombipipset, tyvärr är den inte märkt med vilken trångborrning den har. När jag möter med skjutmåttet mäter trångborrningen in på cirka 17,80 mm.

Avståndet var 25 meter och temperaturen cirka 5 plusgrader. Jag sköt över en SuperChrono, som är en akustisk kronograf. Eftersom jag aldrig skjutit hagel över den provsköt jag med tre fabriksladdade referenspatroner med följande resultat:

1. Saga övningsptr, stålhagel stl 7 435 m/s

2. Fiocchi JK6 36g bly stl 5 (ital) 383 m/s

3. Winchester SuperSpeed 36g bly stl 2 (amerikanska tvåor) 411 m/s

Då vet jag att kronografen tar hagel också, så länge de håller överljudshastighet! ?

Därefter dukade jag upp för att skjuta min laddstege över kronografen och mot papp. Två skott (med laddningen på 1,25 gram krut) senare avbröt jag då kronografen inte registrerade skotten! Slutsatsen var att de höll underljudshastighet varför det kändes meningslöst att fortsätta. Pipan var svårt smutsig efter varje skott från laddstegen men ganska ren efter varje skott med referenspatronerna. Jag vill minnas att jag läst här att det är ett tecken på att förbränningen inte är så ren.

Nu ska jag nog passera Nacka och köpa lite nytt krut och ta nya tag med nya laddningar istället! ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1,25g ???  Hur och med vad har du laddat ?  Räcker ju knappt till 24g 

en laddstege ska inte börjas hur lågt som helst, max 0,05g under 

Men om du presenterar vad du funderar på att trycka ihop så kam jag titta om det ser galet ut. Inga PM idag bara då det stundar AW?

/P

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, laddatan från Explosia sa 1,25 som startvikt för 32 grams blyladdning. Jag har inga referensramar när det kommer till krutvikter för hagelladdning så det slog mig aldrig att det kunde vara för lite. Jag laddade med Lovex S030. Jag är med på att normalt krutintervall skiljer sig mellan krut men finns det några riktlinjer som man kan förhålla sig till? Ungefär ”i kaliber 12 och 36 grams brukar krutintervallet ligga runt x,xx till x,xx gram...”

Jag gör så att jag skickar ett DM till dig Peter med vilka komponenter jag har hemma så kanske du kan rekommendera mig en laddning för det jag tänkt jaga?

/Alex

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Taxslaven sa:

Ja, laddatan från Explosia sa 1,25 som startvikt för 32 grams blyladdning. Jag har inga referensramar när det kommer till krutvikter för hagelladdning så det slog mig aldrig att det kunde vara för lite. Jag laddade med Lovex S030. Jag är med på att normalt krutintervall skiljer sig mellan krut men finns det några riktlinjer som man kan förhålla sig till? Ungefär ”i kaliber 12 och 36 grams brukar krutintervallet ligga runt x,xx till x,xx gram...”

Jag gör så att jag skickar ett DM till dig Peter med vilka komponenter jag har hemma så kanske du kan rekommendera mig en laddning för det jag tänkt jaga?

/Alex

Gör så 

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...