Hoppa till innehåll

Sauer


Stiffe79

Recommended Posts

Det beror nog på vem du frågar. Torsbo dumpade priset för ett par år sedan och krängde ut rätt många på marknaden, en hel del av dem verkar cirkulera på blocket sedan dess. Bra trycke för att vara halvis är de kända för. Jag har också hört att de kan vara lite struliga och har en mekanism med många små delar som kan göra den svår att fixa med, men det är egentligen bara hörsägen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Stiffe79 sa:

Sauer 303 forest 8x57, bra/ dålig? ? 

Mikael Tham kör Sauer och är nöjd. :)

Jag skulle kunna tänka mig en 303 i 8x57 till drevjakten. De känns gedigna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå att han kan vara nöjd med bössan fast den är sponsrad. Vänd på det, skulle han verkligen använda en bössa han tycker är skräp bara för att den är gratis? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligen då han säkert får betalt för att använda den också och då får mat på bordet hemma!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

Jag tror ändå att han kan vara nöjd med bössan fast den är sponsrad. Vänd på det, skulle han verkligen använda en bössa han tycker är skräp bara för att den är gratis? 

Det är jag rätt övertygad om att han skulle, i hans eftersöksbok som kom långt före sponsen är han av rakt motsatt åsikt i utrustningsväg.

Han bannade halvautomater och gammeldags/lättviktiga kulor. M98 och en tung/långsam/hård kula som plöjer rakt genom det mesta var grejen.

Efter sponsen kom: kort sauer 303 i 300wm med en lätt och fuktig Remington blyspets är det bästa som finns. 

Hallå eller.?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, ni kanske har rätt. Jag känner ju inte honom, men själv skulle jag ha väldigt svårt att promota något jag inte kan stå för, det borde vara svårt att bli trovärdig tänker jag. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MarkusR sa:

Jag tror ändå att han kan vara nöjd med bössan fast den är sponsrad. Vänd på det, skulle han verkligen använda en bössa han tycker är skräp bara för att den är gratis? 

Tham är i en av de tidigare filmerna både rätt kunnig och även rätt behäftad med tydliga uppfattningar, på dov går det bra att skjuta på håll, lååååånga håll, bara man har 7 rem mag och en mjuk kula. 

Sen skall man ha broms på pipan då det ger snabbare andra skott. 

Jag tänker inte säga att han har fel, men jag har en del kvalificerande moment i detta. 

Poängen är att det inte alls säkert är något fel på en 303, förutom dem det var fel på, den gick/går tydligen inte så bra i vissa kalibrar, 308 Win och 9,3x62 men bra i 30-06 och 8x57, vilket är helt knäppt, 

den skjuter precisionsmässigt bra, 

men poängen är den att Tham efter spons byter åsikt, han är lik många andra och då åker trovärdigheten all världens väg. 

/C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Christian N sa:

men poängen är den att Tham efter spons byter åsikt, han är lik många andra och då åker trovärdigheten all världens väg. 

/C

Jag hade inte den bakgrunden klar för mig, men är det så tappar han ju all trovärdighet.

Tydligen är det tillräckligt många andra som inte heller genomskådat, eftersom han får fortsatt förtroende av sponsorn. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu gör jag iofs reklam för Tham genom detta men det får vara så, han gör ju en god gärning i stort som vill få fler att bränna mer skott på banan och göra färre eftersök i skogen. 

Notera den helt obefintliga produktplaceringen. ? /C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

Har en 303a som inte matar fram patron 2, från 5 skotts magget, fastnar slutstycket halvägs över patronen. På 3 skotts magget slår den igen, så man tror att den är redo för andra smällen, men ingen patron i loppet??

Vad beror detta på ? Någon justering?

En fråga till - hur justerar man öppna riktmedlet om den drar lite vänster?

JP

Ny sauer 303 ägare :)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago JP66 sa:

Hej

Har en 303a som inte matar fram patron 2, från 5 skotts magget, fastnar slutstycket halvägs över patronen. På 3 skotts magget slår den igen, så man tror att den är redo för andra smällen, men ingen patron i loppet??

Vad beror detta på ? Någon justering?

En fråga till - hur justerar man öppna riktmedlet om den drar lite vänster?

JP

Ny sauer 303 ägare

 

 

Borde vara fjädern som matar upp patronerna i magasinet som är boven kan man tycka, för slö eller behöver justeras givet att det inte är skit/repor i magasinet.

Jag skulle börja där innan man börjar titta på magasinets "läppar"

Åt höger, om det är siktet som ska flyttas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

34 minutes ago JP66 sa:

Hur justerar man maggen? går de plocka isär?

Ditt problem kan bero på att patronerna tippar ner i bakkant beroende på att fjädern är feljusterad/för klen och tycker upp för svagt där....slutstycket klättrar över patronen och nyper fast istället för att föra den framåt in i patronläget.

Hade samma symptom på en Mauser mekanism, dock med fast magasin men principen är samma.

Det man i så fall får göra är att försiktigt bocka fjädern lite så den pressar mera i bakkant av patronerna och ev dra ut den lite så den blir starkare.

Hur man får i sär ett Sauer 303 magasin har jag ingen aning om då jag vaken ägt eller hanterat någon, men rimligen borde det gå att demontera patronförare och fjäder.

Men börja med att tycka ner patronföraren med något som inte repar och lys ner i magasinet och titta så det inte är skit eller repor som bråkar först.

 

 

En annan möjlig orsak borde kunna vara att magasinets läppar som ska styra patronen behöver en liten lätt  justering/polering...händer att dom får en smäll om man tappar magasinet i backen tex, men jag skulle vänta med det till man kollat tidigare nämda.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har mest erfarenhet av 303 i 300WM och den tuggade på bra med stooora eldbollar. Jag har även provat på modellen i 8X57JS men långt färre skott så kan inte uttala mig mer än att den laddade om utan prut, träffade där jag siktade och den föga förvånande hade snäll rekyl i jämförelse med 300WM..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...