Hoppa till innehåll

frågor om eka swingblade


Viktor_K

Recommended Posts

Hej!

Har lite julklappsprojekt på gång, men är ute sent som vanligt. Har beställt ett par eka swingblades som skall få nya skalor och slidor, men har inte fått dem än och behöver nog smyga igång för att ha en chans att bli färdig i tid. Hade varit väldigt hyggligt om någon kunde mäta skaftdelarnas tjocklek, längd och bredd så kan jag iaf planhyvla lite masur till skalorna. Hade varit väldigt uppskattat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledsen att det dröjt.

 

Min swingblade är lätt min mest underälskade kniv, dock är den ständigt med vid jakt och levererar alltid tillsammans med ett par andra vassa eggar./C

8BD929CC-D2F0-4E5B-99E9-2B42B5097BF0.jpeg

30534FDC-BA5E-4D2D-B732-BD3E0036CD71.jpeg

E22CAC78-F69A-4BEE-9308-62C01380C6B2.jpeg

62F28E25-529B-44FB-B5C5-84079799A035.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

asså, jag är inte så jätteimpad av swingblades. Har en, har förvisso slarvat bort den men min upplevelse är att den snabbt blev slö och buköppnaren gjorde inte att saker och ting så våldsamt mycket lättare. Jobbar lika snabbt med valfri annan kniv och jobbar därför bättre med mina andra, som håller skärpan bättre ^_^

Vi gillar olika helt enkelt! Men så känner jag lite för dessa verktyg

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är svår att rengöra, och därför har mina fallit bort.
Som ovan kan jag åxå med en annan fastbladare göra samma jobb utan, swingfunktionen....
Tänk om den hade gått att göra ren, OCH slipa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar min. Efter att jag slipade om den på Tormek:en så håller den skärpan bättre och jag har inga problem att hålla den ren. Tänk va olika vi är. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, M-Ola said:

Jag gillar min. Efter att jag slipade om den på Tormek:en så håller den skärpan bättre och jag har inga problem att hålla den ren. Tänk va olika vi är. ?

Hur fan slipar du buköppnaren med en Tormek?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack som tusan för måtten! Får upp i ladugården och starta hyveln. Vad gäller knivens användarvänlighet är det skitsamma, jaktkamraterna gillar dem men tyckte det var tråkigt med plast. Aha, tänkte jag. Bara att skrida till verket. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lindgren sa:

Den är svår att rengöra, och därför har mina fallit bort.
Som ovan kan jag åxå med en annan fastbladare göra samma jobb utan, swingfunktionen....
Tänk om den hade gått att göra ren, OCH slipa...

En vanesak bara, I diskmaskinengår det bra att hålla dom ren. Få andra knivar som pallar det. 

Om slipningen hålls efter ( brynar ordentligt) så funkar det. Släppet man ned skärpan är dom lite hårda att få ordning på eggen igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Järven sa:

Jaktkompisarna har några sådana, iden är bra men dom verkar fort bli slöa jämfört med många andra knivar när man flår och skär i skinn.

Någon mer som har samma uppfattning ?

Nej tvärtom men dom är jobbiga att få vassa om dom blitt slöa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Jaktkompisarna har några sådana, iden är bra men dom verkar fort bli slöa jämfört med många andra knivar när man flår och skär i skinn.

Någon mer som har samma uppfattning ?

Jag håller med, men med en Tormek i källaren så är det ett i-landsproblem:thumbsup:

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Jaktkompisarna har några sådana, iden är bra men dom verkar fort bli slöa jämfört med många andra knivar när man flår och skär i skinn.

Någon mer som har samma uppfattning ?

Har ingen uppfattning,

men min kom med fel eggvinkel, ojämn slipfas samt en del andra dumheter.

Med det fixat så var det inga bekymmer, inte heller att skärpa på efter hand.

En annan viktig sak är att dessa har tillverkats med allt från mycket bra stål, rykten om en omgång i VG10, oklart om korrekt men även med ren dynga 440C med taskig kvalité.

Effekten av det är ett svajigt rykte/omdöme. /C 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar idén med Swingblade å nu ha Knivbrev fått slipa min så jag hoppas den håller skärpan bättre. Från ny va jag färdig att slänga den då de knappt gick att öppna en älgbuk med den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago, HuggyBear said:

Gillar idén med Swingblade å nu ha Knivbrev fått slipa min så jag hoppas den håller skärpan bättre. Från ny va jag färdig att slänga den då de knappt gick att öppna en älgbuk med den...

Jag har anlitat knivbrev tidigare men kommer inte att göra det igen efter att ha hört det här reportaget från Sveriges Radios "Plånboken":

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=7353119

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, redtop said:

Jag har anlitat knivbrev tidigare men kommer inte att göra det igen efter att ha hört det här reportaget från Sveriges Radios "Plånboken":

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=7353119

Känner inte alls igen det där från min sida...

Jag gav på dom ett par rejält syrliga men välformulerade brasklappar via mail bara häromdagen då dom klantat sig rejält med faktureringen senast! Dom svarade enormt snabbt, rättade till problemet direkt å bad så hemsk mycket om ursäkt för sitt misstag. Knivarna är vassa som satan, HuggyBear är nöjd! Än så länge i alla fall... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...