Hoppa till innehåll

Nya stövlar, vilket märke?


Skooog

Recommended Posts

Dags för nya stövlar. Vår, sommar och höst så ofodrade. Har ett par le chameau som tyvärr börjat läcka in efter 10-12 år. 
Är det fortfarande samma höga kvalitet på le chameau eller finns det något annat märke som kan konkurrera?

Har testat Tretorn och ett par T & P från Itab. Inget av dess par har hållit mer än en säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställde precis Nokia taogra eller vad dom helger. Haft tretorn Classic som är grymma tycker jag men lite känsliga för skogen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mej att testa ngt annat än Le chameau, tycker de är sjukt sköna! Tror jag är inne på mitt andra eller tredje par nu och kommer inte köpa ngt annat. De är sköna och håller rätt ok, första paret gick åt när någon gren gick igenom skaftet men då skar jag av dem och fortsatte att använda hemma vid gräsklipp osv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Le chamaeu är de skönaste om du inte vill ha kängor. Haft både sommar och vintermodellen innan jag gick över till kängor helt och hållet. Haft Nokia och Tretorn men var aldrig nöjd med dem men det är ju några år sedan så de kanske är bättre idag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller kamelerna högt för att vara stövlar, men lånade ett par Aigle en dag i höstas och de var riktigt trevliga pga något mer uppbyggda och styvare i sulan och runt ankeln. Själv står jag mest i stövlar men hade jag gått så hade jag nog funderat på Aigle.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Le Chameau ett par och när man jämför de nya med ett par gamla rackare som farsan hade tycker jag de nya verkar hålla sämre. Köpte ett par Aigle senast och tycker de verkar både hålla bättre och är skönare att gå i. Kan rekommendera Aigle. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående om Aigle. Väsentligt bättre komfort än LC, kvalitén minst lika bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är det bra gummi i Aigle? Naturgummi?

Vilken modell rekommenderas isf?

Håller bättre? Mina L C höll i 8 år med många mil både i skog och på fjäll. Håller dom sämre nuförtiden? 

 

 

Redigerad med Skooog
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Olle39 sa:

Ni som förespråkar Aigle är det ofodrade eller fodrade? Kan man ha ”sommarmodellen” ner till minus 1 grad?

 

Jag kör med Le Chameau sommarstövel ner till ca -5. Har alltid frusit som fasen om fötter men sen jag började använda breeks med knästrumpa funkar det bättre. Antar att det handlar om hur väl ventilerade stövlarna blir med en knästrumpa. 

Frös faktiskt mer i vintras med mina Arxus Primo med funktionssockar å byxorna utanpå än med sommarstövlarna ?

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Olle39 sa:

Ni som förespråkar Aigle är det ofodrade eller fodrade? Kan man ha ”sommarmodellen” ner till minus 1 grad?

 

Har kört med både sommar- och vintermodellerna. Funkar väl med sommar till minus 1 om du har rätt sockor/strumpor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Skooog sa:

Är det bra gummi i Aigle? Naturgummi?

Vilken modell rekommenderas isf?

Håller bättre? Mina L C höll i 8 år med många mil både i skog och på fjäll. Håller dom sämre nuförtiden? 

 

 

Ja det är bra, naturgummi i parkours 2 och de jag har vad det nu är för modeller. Får väl rekommendera parcours 2, men det är ju beroende på vad man vill ha också. Bäst att testa på egna foten såklart. 
 

Aigle har hållt bättre än de Le Chameau jag hade senast. Har hört av flera att le Chameau blev sämre, vet ej om de ryckt upp sig sedan dess. Vet att farsan hade ett par i typ 15-20 år men de nya jag hade höll bara 2 säsonger typ, om ens det. 
 

De Le Chameau jag hade var inte dåliga att gå i direkt, de är mer smäckra på foten. Aigle är stadigare och mer komfort skulle jag beskriva det som. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Givdul sa:

Ja det är bra, naturgummi i parkours 2 och de jag har vad det nu är för modeller. Får väl rekommendera parcours 2, men det är ju beroende på vad man vill ha också. Bäst att testa på egna foten såklart. 
 

Aigle har hållt bättre än de Le Chameau jag hade senast. Har hört av flera att le Chameau blev sämre, vet ej om de ryckt upp sig sedan dess. Vet att farsan hade ett par i typ 15-20 år men de nya jag hade höll bara 2 säsonger typ, om ens det. 
 

De Le Chameau jag hade var inte dåliga att gå i direkt, de är mer smäckra på foten. Aigle är stadigare och mer komfort skulle jag beskriva det som. 

Tackar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...